2876
Sök

Tempgivare volvo 240

25 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
Tjo. Nu har motortemp mätaren på instrumentpanelen gått sönder (visar alltid att motorn är kall).

Antar att givaren är trasig, men är lite osäker på vars den sitter men är det denna?:
Kör volvo 240.

http://forumbilder.se/images/b24201270231Pbf06.jpg
Senast redigerat av b3rgman (14 september 2012)

449 Inlägg
14 september 2012
japp det är den....

Full Fart Spar Tid!!!

25 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
robert___j skrev:
japp det är den....

Okej, de borde vara det som är felet att det inte fungerar va?

449 Inlägg
14 september 2012
du kan prova att ta kabeln från givarn och jorda den i blocket då borde tempmätarn gå i botten inne i bilen

Full Fart Spar Tid!!!

21 761 Inlägg
14 september 2012
robert___j skrev:
du kan prova att ta kabeln från givarn och jorda den i blocket då borde tempmätarn gå i botten inne i bilen

Så gjorde tempmätaren på min 240 när kabelhöljet torkade sönder och trådarna jordade i blocket.

Körde bilen som vanligt och ser helt plötsligt att mätaren står på max. Stannade på en parkeringsficka och höll först någorlunda höga varv för att se om mätaren gick ner, men det gjorde den inte. Stannade motorn och öppnade försiktigt motorhuven men allt var normalt, ingen överhettning. Startade motorn och tempen var normal igen, blev lite fundersam.

Efter några dagar skulle jag köra hem efter jobbet och direkt när jag slog på tändningen så gick mätaren upp på max, då blev det noggrann undersökning av tempgivare+kabel och jag såg direkt att kabeln var dålig. Skarvade helt enkelt på en ny bit kabel. smile

25 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Ska testa det, Tack för informationen ! smile

Sök