2357
Sök

Få mer bas

8 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Tjena!

har en clio med 2st 900watts basar som drivs av 2steg med 4f kondensator. har lagt dynamat inprincip över hela bilen utom taket. jag undrar om man drar dit någa kommer db antalet öka?? själva lådan ligger ner så basarna pekar uppåt för annars är det bara 5cm mellan lådan och bagageluckan;) tror jag har bild när den är mot bagageluckan på min profil

//Jerry

1 400 Inlägg
16 september 2012
Vill nog påstå att taket är det viktigaste att dämpa/(största ytan) i bilen

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

16 197 Inlägg
16 september 2012
exakt vad för saker har du?

du spelar inte högre för att du har konding

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Superhedde
255 Inlägg
16 september 2012
Att dämpa karossen gör sällan att man ökar i db i ett vanligt streetbygge, snarare tvärtom. Dock får man såklart ett trevligare och torrare basljud. wink

Mvh Mattias
Senast redigerat av Hedde (16 september 2012)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

8 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
men det kommer bli skillnad då iaf??

okey jag ska säga exakt vad jag har och jag vet att kondningen inte har nått med mer bas att göra. har det för att det minskar att strålkastarna blinkar;)

jag har
Pioneer DEH-2350 med AUX och MP3 (tillfällig)
4.0F Sonda kondensator
Zachry 800wrms vid 2OHm (1200watt)
Renegade 600wrms vid 2Ohm (800watt)
2x Re audio SRX 12" 900w st 2Ohm
Autoleads Dämp matta överallt utom taket (dörrar,bagage m,m)
2x SPL Dynamics T-165 60wrms 120watt musik i bakdörrar
2x SPL Dynamics T-130 50wrms 100watt musik i Framdörrar
2x SPL Dynamics TW-25ND 60wrms 100watt diskant i inst panelen

hoppas detta räcker med info;) och jag vet att SPL koaxialerna levererar extremt lite bas men skriver med dom endå så ni vet exakt vad jag har:)
Senast redigerat av GNR-Jerry (17 september 2012)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 september 2012
Runda porten och du kommer att öka.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Avstängd
1 714 Inlägg
18 september 2012
Börja med att köpa ett slutsteg på minst 2000rms?

2 024 Inlägg
18 september 2012
Till att börja med så ska du inte ha 2 olika slutsteg till basarna........

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

682 Inlägg
18 september 2012
Hur ser lådan ut.. samt vad för Db spelar du idag?

451 Inlägg
18 september 2012
Håller med Expoze, två olika slutsteg är ingen bra kombination. Sen törs jag säga att Renegade inte är av någon vidare kvalite. Ett nytt steg av bättre kvalite till båda basarna gör sin del.

Vad har du för låda och spolar på basarna, 2x2ohm eller 4x4ohm?

Edit: Vad exakt är det för modell på ditt zachry steg? Evetuellt funkar det att använda till båda basarna.
Senast redigerat av Landstrom (18 september 2012)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
18 september 2012
Emilius skrev:

Varför?

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Avstängd
1 714 Inlägg
19 september 2012
ExtraKim skrev:
Emilius skrev:

Varför?

Försök säga att man kan ha för mycket effekt, försök bara, orden kommer inte komma ur munnen wink

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
19 september 2012
Finns annat som är det man bör gjöra INNAN man lägger pengar på mer effekt.
Läs under rubrikerna "Lådan är basens viktigaste förstärkare" & "Att kompensera en dålig låda med mer effekt är dyrt" i denna tråden så förstår du varför: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Avstängd
1 714 Inlägg
19 september 2012
ExtraKim skrev:
Läs under rubrikerna "Lådan är basens viktigaste förstärkare" & "Att kompensera en dålig låda med mer effekt är dyrt" i denna tråden så förstår du varför: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

Seriöst, två olika slutsteg varav ett Renegade, och du tycker lådan är största problemet?

682 Inlägg
19 september 2012
Emilius skrev:
ExtraKim skrev:

Seriöst, två olika slutsteg varav ett Renegade, och du tycker lådan är största problemet?

Ja? Du kommer knappast öka så mycket som av en rättbyggd låda.. 

Bygg en för liten låda och elda på med 3KW så ska du se vad som händer.. Sen laddar du på samma bas i rätt låda med 1KW.. vilken tror du spelar bäst?

Avstängd
1 714 Inlägg
19 september 2012
DanneSundin skrev:
Emilius skrev:
ExtraKim skrev:

Ja? Du kommer knappast öka så mycket som av en rättbyggd låda.. 

Bygg en för liten låda och elda på med 3KW så ska du se vad som händer.. Sen laddar du på samma bas i rätt låda med 1KW.. vilken tror du spelar bäst?

Men vart har jag skrivit att han inte ska kolla på en ändring av lådan?
Jag skrev att han skulle BÖRJA med att byta slutsteg.
När han har ett ordentligt slutsteg kan han börja labba med lådan,
det är vansinne även att hålla på med lådan om man har två olika slutsteg, eller har jag fel,
kopplat basarna till varsitt slutsteg också antar jag, och det är fortfarande nödvändigt att börja med lådan och ge fan i slutstegen?

Jag tror ingen i EM varken i SQ eller SPL har lite blandade slutsteg dem köpt på loppis och ett sprojjtans Biltema för lådan är det enda som spelar roll.

682 Inlägg
19 september 2012
Han kan koppla bägge basarna på ETT steg och det kommer låta mycket bättre i en BRA låda ? Om steget klarar den belastningen.

Avstängd
1 714 Inlägg
19 september 2012
DanneSundin skrev:
Han kan koppla bägge basarna på ETT steg och det kommer låta mycket bättre i en BRA låda ? Om steget klarar den belastningen.

Kommer det låta bättre än ett bättre steg med mer effekt i samma nya braiga låda?

682 Inlägg
19 september 2012
Kommer det låta bättre om du lägger ner 100k på att förstärka rutor, låda dämpmatta runt hela skiten och världens bästa steg samt högtalare, ja. Men ett system blir ALDRIG starkare än sin svagaste punkt.

För att i teorin öka 3db så behöver du dubbla effekten. D.v.s sitter du på 1000w rms så kommer du behöva en jädrans massa effekt för att öka bara 3db! När du med en ny bra låda kan öka 13db. Så det BILLIGASTE och mest kostnadseffektiva är en ny BRA låda om den inte är bra gjord! Du kan mata på hur mycket effekt du vill till en kass låda..   

Tog det ovan ur "guider" klistrade tråden från gorg, skriven av kunniga.

Avstängd
1 714 Inlägg
19 september 2012
DanneSundin skrev:
Kommer det låta bättre om du lägger ner 100k på att förstärka rutor, låda dämpmatta runt hela skiten och världens bästa steg samt högtalare, ja. Men ett system blir ALDRIG starkare än sin svagaste punkt.

För att i teorin öka 3db så behöver du dubbla effekten. D.v.s sitter du på 1000w rms så kommer du behöva en jädrans massa effekt för att öka bara 3db! När du med en ny bra låda kan öka 13db. Så det BILLIGASTE och mest kostnadseffektiva är en ny BRA låda om den inte är bra gjord! Du kan mata på hur mycket effekt du vill till en kass låda..   

Tog det ovan ur "guider" klistrade tråden från gorg, skriven av kunniga.

Han skrev i första posten så det lät som basarna producerade effekt,
tror du verkligen denna info spelar någon roll? Jag tror det är bättre om han skaffar lite effekt,
gainar ner och stänger av bassboost (rena gissningar men jag tror jag är ute på rätt spår) och sen bygger låda.

Har nån ens frågat om hans inställningar? Kanske bra att se till så han inte eldar upp något till att börja med.
Låter ju inget vidare att kondningen minskar blinkandet. Det ska inte finnas något blinkande.

Ren effekt är bara skit, eller hur, kunniga medlemmar av gorg?

Sök