Värmen i kupén är usel för att inte säga obefintlig! ACn kyler kallt som fan, så den funkar men nu när det börjar bli lite kallt vill jag gärna ha värme i bilen.
Har någon en gissning, tanke eller tips? Motortempmätaren står alltid på normal arbetstemp. Det är inte blött nånstans i bilen. Det verkar inte läcka kylvatten till motorn eller tvärtom.
Vad finns kvar att kolla? Iböand kommer det en lite pust av fesljummen luft.
gissar på att det är någon kran eller liknsnde som inte öppnar vattentillförseln till värmepaketet. kolla efter slangarna in och ut i kupen och från torpedväggen till värmepaketet. hittar du dom så kolla att dom rör sig eller på annat vis funkar när vämen slås på:-)
Motortempen visar "normalt"? Den går upp i temp lika snabbt som alltid.
Om det är värmepaketet är det en dyr/komplicerad affär?
Det vågar jag inte svara på när det gäller KC. Audi (åtminstone Audi A4 b5) är det ett j*vla meck att byta det. Dock inte så farligt dyrt, men, "hela" inredningen framför stolarna måste i princip bort (på Audin då).
Det kan givetvis vara som så att det är någon klaff som ska styra så att du får värme, som också givit upp. Men, det vågar jag inte säga så mycket om då jag verkligen inte är hemma på KC
mb_pucken skrev:
gissar på att det är någon kran eller liknsnde som inte öppnar vattentillförseln till värmepaketet. kolla efter slangarna in och ut i kupen och från torpedväggen till värmepaketet. hittar du dom så kolla att dom rör sig eller på annat vis funkar när vämen slås på:-)
Eller så känner man på båda och kontrollerar att båda är "ungefär lika varma".
Det säger ju dock inget om att värmepaketet är helt, bara att det cirkulerar vatten genom det.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
De två slangar jag hittade som gick in i torpedväggen var ganska tunna tyckte jag? Typ 20mm, de satt ganska tätt och var såvitt jag kunde bedöma lika varma plus minus någon grad. Är det ett bra eller dåligt tecken?
hur varma var dom? bör hålla samma temp som kylarslangen till kylaren ungefär. kan ju vara spjället som leder luften genom värmeelementet som inte öppnar och där av ingen värme.
det svara duger bra:-P då kan man nog säga att felet sitter i eller runt värmepaketet. sen är det svårt och säga om del är nått spjäll som inte öppnar eller om elementet är kast eller kanske fullt i löv och skräp. kolla om det går att komma åt och se värmepaketet osv. låter det i det om du slår på värmen m.m.?
På en så pass ny bil bör inte löv o annat kunna hamna ivägen. Givetvis skulle det ju kunna sätta igen kupefiltret helt.
Men, om båda slangarna är lika varma (mer eller mindre) finns det, enligt mig, två mer troliga anledningar;
Klaff-strul
Eller någon kass skiljevägg i värmepaketet. Då cirkulerar ju vattnet, men, det tar "lättaste" vägen och värmer helt enkelt inte upp värmepaketet nog. OM (vilket jag betvivlar) du skulle kunna komma åt det, så går det ju givetvis att känna så att det är/blir varmt även med fläkten på.
Men kolla med meken, det blir nog iaf enklast så
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Sent omsider när ajg äntligen inte stod ut längre med kylan och ajg hade tid att bli av med bilen en stund. Vattenpumpen!? Skovlarna satt löst tydligen så det var ingen cirkulation.