2745
Sök

Ställa upp laddtrycket på turbon Passat 1.8T -99

23 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#1
Hur ska man på bästa möjliga sätt ställa upp laddtrycket på turbon?

T-Korsa den eller så har ja hört något om en ''pinne'' som man kan vri på som går till Wastegaten?

Vill ha så mkt info om hur man gör det och vad som behövs och vad som är bäst att göra, vill få högre dump ljud nu när ja satt på optiflow system på bilen smile

Tack för svar!


7 274 Inlägg
22 september 2012
#2
Chippa den.


23 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#3
Brains skrev:
Chippa den.

chippar inte en bil som gått 34 tusen smile


449 Inlägg
22 september 2012
#4
höj inte laddtrycket heller större risk att rasa den då än chippning...

Full Fart Spar Tid!!!

23 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#5
robert___j skrev:
höj inte laddtrycket heller större risk att rasa den då än chippning...

sätta en pysventil då?


Sir
935 Inlägg
22 september 2012
#6
T00PZ skrev:
robert___j skrev:
höj inte laddtrycket heller större risk att rasa den då än chippning...

sätta en pysventil då?

Att sätta dit en pys ventil är ju i princip att höja laddet. Det pysen gör är att den släpper ut luften till wastegaten. Inte heller så smart att göra så.

Mvh

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

23 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#7
marcus80 skrev:
T00PZ skrev:
robert___j skrev:
höj inte laddtrycket heller större risk att rasa den då än chippning...

sätta en pysventil då?

Att sätta dit en pys ventil är ju i princip att höja laddet. Det pysen gör är att den släpper ut luften till wastegaten. Inte heller så smart att göra så.

Mvh

Men det måste väll gå att göra om man inte pressar motor till de yttersta jämt?


Sir
935 Inlägg
22 september 2012
#8
T00PZ skrev:
marcus80 skrev:
T00PZ skrev:

sätta en pysventil då?

Att sätta dit en pys ventil är ju i princip att höja laddet. Det pysen gör är att den släpper ut luften till wastegaten. Inte heller så smart att göra så.

Mvh

Men det måste väll gå att göra om man inte pressar motor till de yttersta jämt?

Allt går ju att göra. sen är ju frågan om det håller bara. Jag rekomenderar det inte men vill du göra det så gör det.
Är ju trots allt din bil wink

Mvh

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

7 274 Inlägg
22 september 2012
#9
Att chippa den är 10000 gånger säkrare än att bara höja laddtrycket.
Jag lovar att motorn håller betydligt längre med ett chip än att du bara ställer upp laddtrycket.


7 274 Inlägg
22 september 2012
#10
Chippa den.


767 Inlägg
22 september 2012
#11
Jag tycker att TS ska läsa på lite om hur en turbo motor fungerar och vad som händer om man kör med för högt laddtryck i förhållande till soppa. Vill TS fortfarande höja laddtrycket efter det så går det sätta ett t-kors på vaccum slangen som går till wastegaten. Klipp helt enkelt av den och sätt dit t korset. Annars är ett alternativ att skruva in stången på wastegaten så många varv som verkar lämpligt.
Wastgaten sitter monterad på turbon, borde gå att komma åt den underifrån.

Men vad är meningen att höja laddtrycket om du inte ska utnyttja det? Är det för att det är coolt att ha 1 kilos laddtryck men att det inte går att använda pga risk för motor ras?


23 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#12
Tycker inte motorn ska ta stryk om ja ställer laddtrycket till 0.7 när 0.5 är original?


7 274 Inlägg
25 september 2012
#13
T00PZ skrev:
Tycker inte motorn ska ta stryk om ja ställer laddtrycket till 0.7 när 0.5 är original?

En motfråga, varför skull den inte när den är inställd för att ha upp till 0,5kg?


23 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#14
Brains skrev:
T00PZ skrev:
Tycker inte motorn ska ta stryk om ja ställer laddtrycket till 0.7 när 0.5 är original?

En motfråga, varför skull den inte när den är inställd för att ha upp till 0,5kg?

Du har helt klart rätt där, men folk laddar ju betydligt högre än så.


213 Inlägg
25 september 2012
#15
T00PZ skrev:
Brains skrev:
T00PZ skrev:
Tycker inte motorn ska ta stryk om ja ställer laddtrycket till 0.7 när 0.5 är original?

En motfråga, varför skull den inte när den är inställd för att ha upp till 0,5kg?

Du har helt klart rätt där, men folk laddar ju betydligt högre än så.

För att dom är chippade och levererar bränsle till den mängden laddtryck.
Men du har ju fått beskrivet hur man ska göra så det är ju bara springa ut och göra det.
Sitter spänt och väntar på resultatet.
Vilket lär vara trasig motor.

På race bilen laddade vi 2,8 bar. Det gör man inte ostraffat om man inte har bränsle till det.

23 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#16
Jani Hast skrev:
T00PZ skrev:
Brains skrev:

En motfråga, varför skull den inte när den är inställd för att ha upp till 0,5kg?

Du har helt klart rätt där, men folk laddar ju betydligt högre än så.

För att dom är chippade och levererar bränsle till den mängden laddtryck.
Men du har ju fått beskrivet hur man ska göra så det är ju bara springa ut och göra det.
Sitter spänt och väntar på resultatet.
Vilket lär vara trasig motor.

På race bilen laddade vi 2,8 bar. Det gör man inte ostraffat om man inte har bränsle till det.

Så att sätta en pysventil och ladda 0.7 är inget alternativ alltså om man vill ha hel motor?


2 398 Inlägg
26 september 2012
#17
T00PZ skrev:
Jani Hast skrev:
T00PZ skrev:

Du har helt klart rätt där, men folk laddar ju betydligt högre än så.

För att dom är chippade och levererar bränsle till den mängden laddtryck.
Men du har ju fått beskrivet hur man ska göra så det är ju bara springa ut och göra det.
Sitter spänt och väntar på resultatet.
Vilket lär vara trasig motor.

På race bilen laddade vi 2,8 bar. Det gör man inte ostraffat om man inte har bränsle till det.

Så att sätta en pysventil och ladda 0.7 är inget alternativ alltså om man vill ha hel motor?

Nej det är inget alternativ. Hosta upp pengarna och chippa istället


23 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#18
Nybergrobin skrev:
T00PZ skrev:
Jani Hast skrev:

För att dom är chippade och levererar bränsle till den mängden laddtryck.
Men du har ju fått beskrivet hur man ska göra så det är ju bara springa ut och göra det.
Sitter spänt och väntar på resultatet.
Vilket lär vara trasig motor.

På race bilen laddade vi 2,8 bar. Det gör man inte ostraffat om man inte har bränsle till det.

Så att sätta en pysventil och ladda 0.7 är inget alternativ alltså om man vill ha hel motor?

Nej det är inget alternativ. Hosta upp pengarna och chippa istället

tack då vet jag.



Sök