3532
Sök

Svarva FK kolvar för 16v topp

237 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#1
Tjenare, farsan ska svara min FK kolvar så ventilerna går fritt, har läst massa olika längder folk svarvar av, kommer köra med 16v toppen, orginal kammar, lätt planad så den blir rak, sen en cosmetic packning, någon som vet säkert eller själv gjort detta som kan ge mig ett mer exakt mott? Självklart går det att kolla att dom går fritt men tänkte ha ett riktmott att ta av först, eller ska man lämna iväg dom på ventilfräsning?

tacksam för svar, tommy
Senast redigerat av T0MMY (22 september 2012)


449 Inlägg
22 september 2012
#2
4mm så vet du att de går fritt..

Full Fart Spar Tid!!!

237 Inlägg
22 september 2012
Trådstartare
#3
Någon som vet hållbarheten om man ska svarva av helt eller endas fräsa ner för ventiler?


449 Inlägg
22 september 2012
#4
de beror på vad du ska ladda jag har satt ihop en sån maskin som vu svarva 4 mm och den höll väl för 2 bar men kanske inte i 10000 mil

Full Fart Spar Tid!!!

Trimmare
129 Inlägg
23 september 2012
#5
Eller så kör du med kortare stakar.. så slipper du försämra kolvarna,,

tror de e 3mm man tar bort om man kör med 152mm stakar..


237 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#6
Redan inhandlat stakar så det kommer bli svarvning av kolvarna, får börja med 3 mm får jag se sen om dom går fritt smile


449 Inlägg
23 september 2012
#7
3 mm räcker inte prova det först

Full Fart Spar Tid!!!

486 Inlägg
23 september 2012
#8
Uttagen i 16v(B234F) originalkolvar är 4mm på djupaste stället så....

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

237 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#9
Tomas_H skrev:
Uttagen i 16v(B234F) originalkolvar är 4mm på djupaste stället så....

Och kolvarna är identiska bortsätt från ventilhålen?, har inga b234 kolvar så har inte mätt eller jämfört


449 Inlägg
23 september 2012
#10
234 kolvarna är helt raka rätt över förutom ventilspåren.. fk kolvarna är ju urgröpta på mitten så när du tar 4 mm blir dom istort sett raka

Full Fart Spar Tid!!!

MOPAR
44 Inlägg
23 september 2012
#11
B234 kolvar har en grop i mitten som ft/fk och f motorerna har.
O ja hade valt sånna kolvar o svarvat ur dom nån mm istället.

Hmmm Does it Spool??

449 Inlägg
23 september 2012
#12
den motorn ja tog isär hade helt raka kolvar... men de kan ju vara en äldre eller nyare motor..

Full Fart Spar Tid!!!

MOPAR
44 Inlägg
23 september 2012
#13
Då har väl nån varit framme o svarvat redan för alla 16v ja plockat me ha haft likadana kolvar
Me grop. Annars finns ju r-sport kolvar o topp men de e ju till b23 så de passar ju inte. Men åter till topic

Hmmm Does it Spool??

449 Inlägg
23 september 2012
#14
var många år sedan ja greja med det så ja kan ha blandat ihop det.. men är det grop på 16vent kolvarna så kör med dom svarva a någon mm eller så fräser du lite i toppen för att sänka kompressionen

Full Fart Spar Tid!!!

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
23 september 2012
#15
att plana Fk kolvar e inget bra, du förstör kolvens klämspallt å squishyta bilen kommer bli trött låga varv sen kommer du få väldigt lite kompa, fräs ventilspår i fk kolvarna ist

...........Team T-Röd Racing.............

237 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#16
StlpMK skrev:
att plana Fk kolvar e inget bra, du förstör kolvens klämspallt å squishyta bilen kommer bli trött låga varv sen kommer du få väldigt lite kompa, fräs ventilspår i fk kolvarna ist

Tack för den infon, ska försöka hitta någon som kan fräsa åt mig smile Antar jag bara behöver fräsa lika djupa hål som 16v kolvarna då


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
23 september 2012
#17
kör med orginalkompae 16v kolvar och e85 fungerar super bra på polarens 16v turbo den har riktigt go grundeffekt och med 0.9 i ladd så går den brutalt bra

Kör fort så hinner inget hända...


Sök