3246
Sök

Avgasrör lossar helatiden

117 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#1
Avgasröret lossar vid de 3 skruvarna som håller fast avgasröret till turbon, när man skruvar fast dom så kan man köra ett par mil sen börjar dom lossa igen och det börjar skramla för att röret slår emot chassit, vad är det som är fel?


117 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#3
F-n va smart så långt tänkte jag inte ens, det enda jag kom på va o sätta dit låsmuttrar men gissar på att de inte håller så länge i den värmen tongue, tack för hjälpen


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 september 2012
#4
Där ska sitta helmetalliska låsmuttrar och har du tex bytt avgassystem (eller egentligen bara haft lös det) så ska dom bytas och *inte* återanvändas.

Antagligen har du haft bort skiten och sen struntat i att byta muttrarna vilket resulterar i att avgasröret lossnar.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 089 Inlägg
23 september 2012
#5
har haft samma problem själv. Testade med alla möjliga saker men lossade ändå. idag är muttern fastsvetsad litegrann i pinnbulten ;P

\Lindgren

117 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#6
TBOC_Razor skrev:
Där ska sitta helmetalliska låsmuttrar och har du tex bytt avgassystem (eller egentligen bara haft lös det) så ska dom bytas och *inte* återanvändas.

Antagligen har du haft bort skiten och sen struntat i att byta muttrarna vilket resulterar i att avgasröret lossnar.

Okej vart kan jag hitta helmetalliska låsmuttrar? Det är ju det som är så konstigt har inte gjort något med avgasröret så länge ja haft bilen 1,5 år eller nått sånt och nu helt plötsligt skruvas skiten upp direkt fattar inte varför de kommer nu.


117 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#7
FLindgren skrev:
har haft samma problem själv. Testade med alla möjliga saker men lossade ändå. idag är muttern fastsvetsad litegrann i pinnbulten ;P

Haha okej är ju skit störande för röret tar emot någonstans så när man kör skramlar de som bara satan o alla kollar på en tongue


117 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#8
Vilken storlek är det på muttrarna?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 september 2012
#9
tobbee_90 skrev:
TBOC_Razor skrev:
Där ska sitta helmetalliska låsmuttrar och har du tex bytt avgassystem (eller egentligen bara haft lös det) så ska dom bytas och *inte* återanvändas.

Antagligen har du haft bort skiten och sen struntat i att byta muttrarna vilket resulterar i att avgasröret lossnar.

Okej vart kan jag hitta helmetalliska låsmuttrar? Det är ju det som är så konstigt har inte gjort något med avgasröret så länge ja haft bilen 1,5 år eller nått sånt och nu helt plötsligt skruvas skiten upp direkt fattar inte varför de kommer nu.

Borde finnas på typ mekonomen eller liknande.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Xenoholic
2 559 Inlägg
23 september 2012
#10
Finns även låsmuttrar med en antydan till ovala hål som funkar bra faktiskt.
Sen kanske det är dags att byta ut pinnbultarna (om det nu är såna) oxå. big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

A.Sörman
1 299 Inlägg
23 september 2012
#11
Eller så kör man med locktight som så många andra? big_smile


Tvivlare
2 266 Inlägg
23 september 2012
#12
Om det är på 940n så ska de sitta ett fäste skruvat i en av bultarna mellan motor och låda som håller downpipen på plats. När det går sönder så får man detta problem.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 september 2012
#13
Aerocombi skrev:
Finns även låsmuttrar med en antydan till ovala hål som funkar bra faktiskt.
Sen kanske det är dags att byta ut pinnbultarna (om det nu är såna) oxå. big_smile

Det är helmetalliska låsmuttrar.

Dom görs genom att man stukar en helt vanlig mutter fast av högre kvalitet så att hålet typ blir konat, det är det som gör att dom låser...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

117 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#14
TireSlayer skrev:
Om det är på 940n så ska de sitta ett fäste skruvat i en av bultarna mellan motor och låda som håller downpipen på plats. När det går sönder så får man detta problem.

Aa det är på 940n, jaha okej ska se om ja hittar helmetalliska låsbultar annars får jag se om jag kan hitta sånt fäste annars.


Tvivlare
2 266 Inlägg
23 september 2012
#15
tobbee_90 skrev:
TireSlayer skrev:
Om det är på 940n så ska de sitta ett fäste skruvat i en av bultarna mellan motor och låda som håller downpipen på plats. När det går sönder så får man detta problem.

Aa det är på 940n, jaha okej ska se om ja hittar helmetalliska låsbultar annars får jag se om jag kan hitta sånt fäste annars.

Köp riktiga avgasmuttrar på Volvo och sätt dit ett sånt fäste (om det saknas) sen ska de va klart smile

:edit:
Här ser man tydligt var de ska sitta, där det är lite rostat.

http://bilder.lagabasen.se/delar/1025/1025141548vy1.jpg
Senast redigerat av TireSlayer (23 september 2012)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

117 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#16
TireSlayer skrev:
tobbee_90 skrev:
TireSlayer skrev:
Om det är på 940n så ska de sitta ett fäste skruvat i en av bultarna mellan motor och låda som håller downpipen på plats. När det går sönder så får man detta problem.

Aa det är på 940n, jaha okej ska se om ja hittar helmetalliska låsbultar annars får jag se om jag kan hitta sånt fäste annars.

Köp riktiga avgasmuttrar på Volvo och sätt dit ett sånt fäste (om det saknas) sen ska de va klart smile

:edit:
Här ser man tydligt var de ska sitta, där det är lite rostat.

http://bilder.lagabasen.se/delar/1025/1025141548vy1.jpg

Okej, jo det vore kanske bäst o ta det som ska sitta där. Tack för hjälpen


117 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#17
Jag har skaffat grenrörs mutter som dom kallade det på mekonomen, men nu uppstår nästa problem när jag ska skruva bort mottrarna rör sig bulten dom sitter på också vad gör jag för fel? Har fått bort en då rörde sig inte bulten något men de resterande rör sig bulten när jag försöker skruva bort dom, behöver hjälp fort då jag måste ha bilen imorgon hmm


Tvivlare
2 266 Inlägg
28 september 2012
#18
tobbee_90 skrev:
Jag har skaffat grenrörs mutter som dom kallade det på mekonomen, men nu uppstår nästa problem när jag ska skruva bort mottrarna rör sig bulten dom sitter på också vad gör jag för fel? Har fått bort en då rörde sig inte bulten något men de resterande rör sig bulten när jag försöker skruva bort dom, behöver hjälp fort då jag måste ha bilen imorgon hmm

De går ju bra att skruva loss de så men sen får man skilja muttern från pinnskruven och sen montera pinnskruven i turbon igen. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

117 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#19
okej hur monterar man pinnskruven i turbon sen?


Tvivlare
2 266 Inlägg
28 september 2012
#20
tobbee_90 skrev:
okej hur monterar man pinnskruven i turbon sen?

Tar två vanliga m8 muttrar som du kontradrar mot varandra så kan du sen spänna in pinnbulten igen smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök