Growe skrev:
Andromeda skrev:
UhrJr skrev:
Jag tycker andra märken verkar mycket noggranare med serviceintervaller än Saab.
Och sen ska det tilläggas att genom åren när skrattretande saker gått sönder på nya bilar så har Saab stått på sig och beskyllt kunderna medans andra bilmärken tog det på goodwill, många gånger innan ens kunden märkte något.
Volvo 850 och Saab 9000 (ett exempel) har båda varit problembilar när dom var nya med problem som sprickor i vindrutor, motorupphängningar som brakade ihop, justeringar på dörrar mm mm. Volvo svalde stoltheten och lagade felen utan att ibland säga till kunden, dom passade på när bilen var inne på service.
Saab, ja dom skickade notan i vanlig ordning till kunden...
Undra på att det bara är entuiaster och trimgalningar som kör Saab.
Ta det med en nypa salt då det inte varit så här över hela landet. Men det har pågått.
Men du, då ska jag ta och kontra med ett annat exempel.
Med tanke på ditt användarnamn kan du kanske en del om Saab-motorer, annars får du väl fråga bror eller far din.
När de tidiga 9-5:orna rasade motorer på löpande band tog Saab på sig att byta alla motorer som drig mer än 1 liter olja / 400 mil. Enda kravet var att kunden inte dragit över någon service mer än 3 månader eller 250 mil.
Audi har sedan början av 90-talet haft precis samma problem med oljetörst pga koksade kolvringar, men istället alt att skriva i instruktionsboken att det är helt normalt att en bil drar 1 liter olja/ 100 mil. Det är 15 liter olja mellan servicarna på 1500 mil!
så jäkla välviljiga var inte saab som du får det till att låta.
vet många som fick kosta på motorbytena själv på sina saabar.
fast felet är inte direkt enbart saab utan det är dom förbannade miljömupparna som kräver att skiten ska rulla så länge mellan servicarna .. varken saab eller audi har haft några 1500mils intervaller utan snarare 3000mil.
derför dom pajkade ihop en saab med 1500mils intervaller rasar inte.. inte en audi heller
men visst dom är inte dumma och försöker fri skriva sig genom att skriva höga oljeförbrukningar för det är resultatet för att 3000mils intervaller ska fungera
dom räknar med att motorn drar olja för att den hela tiden ska ha fin olja i sig..
till ämnet så har jag tyvärr ägt en saab
saab 9000t16
mitt sämsta köp någonsin. körde den 15mil nu pajade den inte så länge jag hade den..men mest troligen för att allt redan var trasigt..
broms höger fram endast där skivan var skevare än vad som är möjligt
trasig avgastystem
rostig som helvete.
motorn gick dock helt okej den var markant piggare än min fiat uno jag hade som brux bil..vad det nu säger vet jag inte..57hk mot saabens 100?! eller hur mycket en t16 ska ha