Opel Movano Van 2.5 CDTI

Crazynew
6 juni · 6 Inlägg

Opel Movano Van 2.5 CDTI

Är så att jag köpt en Opel movano som har ett konstigt fel skulle jag säga. Jag börjar kort köpte denna bil ungefär 3 mil ifrån mig. Ägaren tidigare har bytt hur mycket som helst men ingen framgång….

Problemet: bilen måste antingen dras igång eller ge startgas när den är igång så går den felfritt i några min sen dör den… om jag kör och jag känner den håller på dö så vrider jag bara av och på nyckeln så går den som den ska i några min sen dör den igen… fick slå av och på den flera gånger påvägen hem…

Jag undrar om någon har någon idé vad felet kan vara så jag får igång den mvh tokig man snart.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni · 17 667 Inlägg

Nåt med bränsle. När du vrider av/på tändning så går bränslepumpen tvångsmässigt ett par sekunder. prova att tvångsköra pumpen och starta bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Crazynew
8 juni · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nåt med bränsle. När du vrider av/på tändning så går bränslepumpen tvångsmässigt ett par sekunder. prova att tvångsköra pumpen och starta bilen.

Det har gamla ägaren provat tyvärr, kan det vara så att det är fel på pumpen ? Att den behövs bytas? Tycker då ska den inte gå överhuvudtaget tyckt jag. Är så sjukt konstigt att den inte ens startar på nyckeln man måste dra igång den. Om man it använd start gas då..

Jesper328 Diagnostekniker
8 juni · 2 444 Inlägg

Du behöver ha koll på vad som händer med railtrycket.
Du behöver i oftast runt 250-300 bar för att kunna få igång motorn och hålla den på tomgång, detta varierar dock.
När du kör på startgas eller bogserar så varvar motorn mer än det vanliga 180rpm som den gör på startern, och då bygger högtryckspumpen ett högre tryck.

Du kan ha fel på högtryckspump eller mängdregleringsventil.
Finns såklart mycket annat som kan fela också, så en ordentlig felsökning krävs.

Up the RA
Crazynew
8 juni · 6 Inlägg

Jesper328 skrev:
Du behöver ha koll på vad som händer med railtrycket.
Du behöver i oftast runt 250-300 bar för att kunna få igång motorn och hålla den på tomgång, detta varierar dock.
När du kör på startgas eller bogserar så varvar motorn mer än det vanliga 180rpm som den gör på startern, och då bygger högtryckspumpen ett högre tryck.

Du kan ha fel på högtryckspump eller mängdregleringsventil.
Finns såklart mycket annat som kan fela också, så en ordentlig felsökning krävs.

Så troligen så är pumpen dålig ? För startar på startgas och går nån min sen dör den, går hur fint som helst när den är igång den min den går, svarar på gas men dör. Sitter ju diesel pumpen och en elektrisk pump i tanken som jag hör går när jag sätter på tändningen..

Men en diesel pump kostade en del om det är det som är felet, är ju värt såklart i slutändan när den är i skicket den är och gått lite. Är som att den slutar får diesel…

Jesper328 Diagnostekniker
8 juni · 2 444 Inlägg

Inte nödvändigtvis, det behöver felsökas.
Kan likväl vara tankpumpen som inte hänger med.

Bytte förra ägaren bränslefiltret i samband med allt annat som byttes?

Senast redigerat av Jesper328 (8 juni )

Up the RA
husseman
8 juni · 1 624 Inlägg

Hmm, du kommer aldrig få upp rätt tryck till Commonrailpumpen- som inte suger utan bara tar emot bränsle o ökar dess tryck. Väldigt ofta ligger felet på lågtryckssidan. Det vill säga- din pump i tanken o filter. Håller på en del med husbilar- o fiat har inte satt dit det bästa i pumpväg i tanken. Detta gäller nog många märken. Har du inget lågtryck- får du inget högtryck.. mvh/husse

Crazynew
9 juni · 6 Inlägg

Jesper328 skrev:
Inte nödvändigtvis, det behöver felsökas.
Kan likväl vara tankpumpen som inte hänger med.

Bytte förra ägaren bränslefiltret i samband med allt annat som byttes?

Han har bytt pump i tanken bytt filtret och bytt givaren som styr trycket, han har även kollat med datorn hur bränsle trycket var.

Crazynew
9 juni · 6 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, du kommer aldrig få upp rätt tryck till Commonrailpumpen- som inte suger utan bara tar emot bränsle o ökar dess tryck. Väldigt ofta ligger felet på lågtryckssidan. Det vill säga- din pump i tanken o filter. Håller på en del med husbilar- o fiat har inte satt dit det bästa i pumpväg i tanken. Detta gäller nog många märken. Har du inget lågtryck- får du inget högtryck.. mvh/husse

Den är bytt, den i tanken(Bosch)Han har även bytt allt i bränsle rör. Eller ja plast var det. Läst lite om dom, att om det läcker i högtryckspumpen så kan det bli såhär, men känns mer som att det är ett elektriskt fel🤔

Senast redigerat av Crazynew (9 juni )

husseman
15 juni · 1 624 Inlägg

Hmm, har du nån som kunnat se trycket, med diagnosinstrument på högtrycks sidan o det är ok, så har du railtrycksgivare , spridare eller ECM problem.
Railtrycksgivaren kan lura datorn att visa fel.. - kan vara värt att testa en annan.
Annars blir det dyrt, spridare o ECM är kostsamma o inte nåt ja skulle lägga tid o pengar på. Lycka till. mvh/husse

Crazynew
söndag 03:37 · 6 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, har du nån som kunnat se trycket, med diagnosinstrument på högtrycks sidan o det är ok, så har du railtrycksgivare , spridare eller ECM problem.
Railtrycksgivaren kan lura datorn att visa fel.. - kan vara värt att testa en annan.
Annars blir det dyrt, spridare o ECM är kostsamma o inte nåt ja skulle lägga tid o pengar på. Lycka till. mvh/husse

Finns 300/350b så trycket sjunker inte. Det höjs bara när man gasar 😊 ecm är ju en dyr historia… spridarna kan väll it vara så dyra? Ska har tagit löst allt nu och rengjort allt men ingen framgång har bytt alla givare…. ECM? borde det inte vara flera felkoder då ?

Senast redigerat av Crazynew (söndag 03:46)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang