2190
Sök

Turbomata Caddy/skoda pickup 1,9SD - 00 TIPPS

143 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#1
Hej har en fundering om jag kan slänga på turbo på pickisen.
Har delar från en golf 3 1,6 TD.

Kommer den att ge någonting alls med orginalpumpen? Och orginalspridare.
Det enda jag tänkte ta från golfen är grenrör med turbo.

Har läst många andra trådar om detta och vet att turbon från en 1,9 TD ger mer. Men när jag her grejerna hemma så tänkte jag ta ooch köra med dom om det fungerar.

Tacksam för svar!

Mvh Pontus
Senast redigerat av Blomdahl94 (30 september 2012)


143 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#2
Bumpar. Är det någon ide att sätta dit 1,6 turbo? Vill helst köra med orginalpump för att göra allt så enkelt som möjligt.
Är det bara jag som är emot att byta pump? Kanske det är värt att köpa allt från en golf 1,9 td? (Pump,spridare,turbo,grenrör) Får för mig att det ska vara drygt och kunna bli problem med el?

Syftet är inte att bygga någon räcer. Endast för att få den att gå lite bättre. vill inte tappa driftsäkerheten på motorn.

Tacksam för svar.


866 Inlägg
30 september 2012
#3
Okej ? diesel är lite konstiga ;-) Det är så att det är i princip pumpen som styr laddryck och och i och med det effekten. En sugis pump är lingär i bränsle ökningen mot varvtalet och en pump från en överladdad motor lägger på lite mer när laddtryck finns. Och sen får man tänka fel !!! En förkammar diesel blir varm när den får mycke diesel  eller snarare för lite luft !! så ökar du bränsle mängden så får den för mycke bränsle när du inte har övertyck från turbon så då kan elda upp toppen när du kör omkring med en skogsbrand bakom bilen. Och sen när laddet kommer då ska du få in mer diesel i motorn !!! Ja då räcker inte pumpen till så då tappar man vridet för att då får den för mycket luft. Med Andra ord Ryka svart och inget händer och sen rycker det till med en massa vrid i 2 sekunder och sen blir inget mer. Och sedan om man får rätt på en pump så kan man inte få in så mycke diesel från tdc ner till 50-60 grader på veven i genom kammaren så skiten varvar bara upp till 4500 varv. Det är inte utan att Common Rail dieselarna är så tacksamma att chippa ;-= 2100bar mot din 200bar och electronik som styr spridarna!  Med andra ord lägg inte ner en massa arbete på en gammal diesel om du inte vill lära dig allt om diesel och mislyckande :-)
Vill du exprementera lite så prova gasol och vatten insprutning det kan ge en 8-10 hk på en sugis

Industri mekaniker / elektriker
82 Inlägg
1 oktober 2012
#4
Med rätt pump så är det inga större problem. Bara o ställa på lite mer soppa så har man lätt över 100 hk på hjulen.
Börjar man sedan byta turbo och sätta dit intercooler mm så har man ganska snart en mkt pigg motor.

Men ska du börja med sådana manövrar så byt koppling först. Orginalet slirar redan med en orginal gtd pump pga vridet. Jag har en koppling med svänghjul till salu från min caddy. Har inte några planer på att skaffa en annan och trimma så jag säljer gärna kopplingen. Pm:a om intresse finnes.

Skruvar du bara dit turbo o grenrör så ger det ingen effektökning alls. För pumpen är snålställd. Men den går att ställa på, men gör man det så får den mkt soppa hela tiden vilket ger mkt svartrök och onödigt mkt värmeutveckling. Skaffa hellre pumpfäste och en riktig td pump med tryckstyrning. Då har du rätt förutsättningar för att bygga vidare och få det bra. Orginalspridarna räcker till mkt effekt. Men vill man byta så är det ingen nackdel.

Är det mer du vill ha råd om så äre bara o fråga på. Har ju redan byggt nån sån här setup och kan dessa motorer innan och utan. Kika gärna på http://www.vwdiesel.net/forum/index.php?board=6.0

Där finns det väldigt mkt bra info.

I like ´em low...


Sök