2795
Sök

V70 III-08 Svårt styrd i regn...

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#1
Vart och hämta kärringen och de regnar som aset ute nu..
Körde i må vattenpölar kanske max 3-4 cm djupa, och hastighet på 50..
Bilen blev svårt att styra, kändes som att servon sluta hjälpa till, kanske är remmen ? Hörde inga konstigheter från motorn att de gick tungt eller att den ville själv dö..

Ideer på vad de kan bero på ? Vart ganska obehagligt..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2012
#2
Vad har den gått? Dags att byta multiremmen kanske... Tips: Gör det INNAN den går sönder och trasslar in sig i kamremmen och tar med sig motorn också...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Evildan
26 september 2012
#3
Luftintaget nere i fronten sitter på så vis att vatten och snö träffar rätt på aggregatremmen som då börjar slira med reducerad/utebliven servoverkan samt nedsatt laddningsförmåga, hänt mig flertalet gånger på den V70 II D5 -09 jag körde förut.
När det blir för mkt snö i motorutrymmet (räcker med ett normalt snöfall) går aggregatremmen inte så sällan av och drar ofta med sig kamremmen vilket brukar resultera i en kostsam topplockssallad.

Vad jag anser om den konstruktionen passar inte på forumet eller i text överhuvudtaget.

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#4
Bilen har gått i skrivande stund 16.870 mil. remmar och dylikt ska bytas vid 18.000 mil.. vet inte när multiremmen är bytt dock.

twin_cam skrev:
Vad har den gått? Dags att byta multiremmen kanske... Tips: Gör det INNAN den går sönder och trasslar in sig i kamremmen och tar med sig motorn också...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#5
Evildan skrev:
Luftintaget nere i fronten sitter på så vis att vatten och snö träffar rätt på aggregatremmen som då börjar slira med reducerad/utebliven servoverkan samt nedsatt laddningsförmåga, hänt mig flertalet gånger på den V70 II D5 -09 jag körde förut.
När det blir för mkt snö i motorutrymmet (räcker med ett normalt snöfall) går aggregatremmen inte så sällan av och drar ofta med sig kamremmen vilket brukar resultera i en kostsam topplockssallad.

Vad jag anser om den konstruktionen passar inte på forumet eller i text överhuvudtaget.

Vad menar du med att du inte anser att de inte passar in på forumet eller text ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2012
#6
XeptiQ skrev:
Evildan skrev:
Luftintaget nere i fronten sitter på så vis att vatten och snö träffar rätt på aggregatremmen som då börjar slira med reducerad/utebliven servoverkan samt nedsatt laddningsförmåga, hänt mig flertalet gånger på den V70 II D5 -09 jag körde förut.
När det blir för mkt snö i motorutrymmet (räcker med ett normalt snöfall) går aggregatremmen inte så sällan av och drar ofta med sig kamremmen vilket brukar resultera i en kostsam topplockssallad.

Vad jag anser om den konstruktionen passar inte på forumet eller i text överhuvudtaget.

Vad menar du med att du inte anser att de inte passar in på forumet eller text ?

En kostruktion som kan leda till haveri är helt enkelt så j'vla idiotiskt dum så att alla svärord räcker inte.

Och Volvo är inte ensamma, ska påpekas! För att undvika smutskastning och dagisnivå.

Men på V70, och förvånansvärt många andra bilar, kan snö komma upp till multiremmen som då kan packas iom plastkåpan under, och i förlägningen gör att multiremmen kan hoppa av, eller gå av och då tar den ofta med sig kamremmen på moderna bilar eftersom kamremskåpan inte, som den gjorde förr, går ner bakom remskivan just för att förhindra sådana haverier.

Lösningen på drivremmar som hoppar har funnits i säkert 100 år, men har övergetts till förmån för rationalisering, den heter kilrem med stum spännare. Inget kan komma emellan, men det väsnas lite mer och går lite tyngre. Används ofta fortfarande på t.ex skogsmaskiner där remmen inte får hoppa.

Många moderna bilar idag är bara rullande felkostruktioner, och ofta är det just vinterföre som dom har problem med.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Evildan
26 september 2012
#7
XeptiQ skrev:
Evildan skrev:
Luftintaget nere i fronten sitter på så vis att vatten och snö träffar rätt på aggregatremmen som då börjar slira med reducerad/utebliven servoverkan samt nedsatt laddningsförmåga, hänt mig flertalet gånger på den V70 II D5 -09 jag körde förut.
När det blir för mkt snö i motorutrymmet (räcker med ett normalt snöfall) går aggregatremmen inte så sällan av och drar ofta med sig kamremmen vilket brukar resultera i en kostsam topplockssallad.

Vad jag anser om den konstruktionen passar inte på forumet eller i text överhuvudtaget.

Vad menar du med att du inte anser att de inte passar in på forumet eller text ?

Det blir ett väldigt opassande språkbruk wink

Whatever :)
1 652 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#8
twin_cam skrev:
XeptiQ skrev:
Evildan skrev:
Luftintaget nere i fronten sitter på så vis att vatten och snö träffar rätt på aggregatremmen som då börjar slira med reducerad/utebliven servoverkan samt nedsatt laddningsförmåga, hänt mig flertalet gånger på den V70 II D5 -09 jag körde förut.
När det blir för mkt snö i motorutrymmet (räcker med ett normalt snöfall) går aggregatremmen inte så sällan av och drar ofta med sig kamremmen vilket brukar resultera i en kostsam topplockssallad.

Vad jag anser om den konstruktionen passar inte på forumet eller i text överhuvudtaget.

Vad menar du med att du inte anser att de inte passar in på forumet eller text ?

En kostruktion som kan leda till haveri är helt enkelt så j'vla idiotiskt dum så att alla svärord räcker inte.

Och Volvo är inte ensamma, ska påpekas! För att undvika smutskastning och dagisnivå.

Men på V70, och förvånansvärt många andra bilar, kan snö komma upp till multiremmen som då kan packas iom plastkåpan under, och i förlägningen gör att multiremmen kan hoppa av, eller gå av och då tar den ofta med sig kamremmen på moderna bilar eftersom kamremskåpan inte, som den gjorde förr, går ner bakom remskivan just för att förhindra sådana haverier.

Lösningen på drivremmar som hoppar har funnits i säkert 100 år, men har övergetts till förmån för rationalisering, den heter kilrem med stum spännare. Inget kan komma emellan, men det väsnas lite mer och går lite tyngre. Används ofta fortfarande på t.ex skogsmaskiner där remmen inte får hoppa.

Många moderna bilar idag är bara rullande felkostruktioner, och ofta är det just vinterföre som dom har problem med.

Jaha okej, nu har jag lite mer " kött " på benen, för de la jag märke till när jag bytte olja igår att det är helt öppnet undertill på höger sida.. Så att säga så bör man ha bra kolla på remmen och att man kanske kollar över på något sätt ni när vinter kommer efter snö då? För är inte så sugen att så ventilsallad för snö och is..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

1 938 Inlägg
26 september 2012
#9
Kan man inte sätta igen luftintaget på insidan fronten och slippa dessa problem, simple as that?

123 Inlägg
27 september 2012
#10
de gamla spännrullen är mycket dålig och blir svag i fjädern så remmen hoppar av till slut om man har otur och går ev in i kamremen.
finns uppdaterad spännrulle och rem på volvo å köpa. hör av dig om du ska ha hjälp å byta de.
fanns en lösning och sätta dit en plast bit vid innerskärmen men oftast hjälpte de inte pga gamla spännrullen.
så byt de och då är den fit for fight.
Senast redigerat av turbo_freak_89 (27 september 2012)

Whatever :)
1 652 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#11
turbo_freak_89 skrev:
de gamla spännrullen är mycket dålig och blir svag i fjädern så remmen hoppar av till slut om man har otur och går ev in i kamremen.
finns uppdaterad spännrulle och rem på volvo å köpa. hör av dig om du ska ha hjälp å byta de.
fanns en lösning och sätta dit en plast bit vid innerskärmen men oftast hjälpte de inte pga gamla spännrullen.
så byt de och då är den fit for fight.

Ah okej, för remmarna ska ju bytas om ca 1000 mil så göra de innan kanske, och du jobbar ju på Volvo så ge mig ett bra pris på alla remmarna ^^ Så får du visa mig hur man byter på en 5a, aldrig gjort de förut.. smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

123 Inlägg
29 september 2012
#12
XeptiQ skrev:
turbo_freak_89 skrev:
de gamla spännrullen är mycket dålig och blir svag i fjädern så remmen hoppar av till slut om man har otur och går ev in i kamremen.
finns uppdaterad spännrulle och rem på volvo å köpa. hör av dig om du ska ha hjälp å byta de.
fanns en lösning och sätta dit en plast bit vid innerskärmen men oftast hjälpte de inte pga gamla spännrullen.
så byt de och då är den fit for fight.

Ah okej, för remmarna ska ju bytas om ca 1000 mil så göra de innan kanske, och du jobbar ju på Volvo så ge mig ett bra pris på alla remmarna ^^ Så får du visa mig hur man byter på en 5a, aldrig gjort de förut.. smile

bra pris kan jag inte ge dig smile
de får du ta med reservdels nicen smile
men bytet kan du få nice price på wink


Sök