28 September 2011Jahapp, så var det dags för byte av bromsslangar.
Först bytte jag den högra bromsslangen.
Jag skulle ju byta bägge, men ville se om det vart nån skillnad först.
Direkt skillnad märktes faktiskt redan vid luftningen.
Kolven gled tillbaka in i oket utan några som helst irriterande svordomar.
Jag monterar tillbaka hjulet och tar en provtur.
Å gissa vad.....
Direkt vid första inbromsningen så drog bilen åt höger istället....
Men det var ingen fara.
Jag märkte att det var jag som var så van vid att bilen drar till vänster,
så när jag nu bromsade så parerade jag åt höger per automatik.
Efter att ha slutat korrigera i onödan
så visade det sig att bilen går spikrakt vid inbromsning igen.
Efter provkörning hissades bilen igen och den andra bromsslangen byttes.
Så nu är felet med sneddragande bromsar fixat.
Det som byttes innan det vart klart:
Bromsbelägg.
Bromsskivor.
Bromsslangar.
Summa: ca 3000:-
Men nu har man iaf nyservade bromsar i fram.
Här kommer en bildsamling på slangbyte med lite instruktioner om nån vi ha. Så här kan det alltså se ut när man byter på GMC Safari/Cheva Astro.När ni nu har beställ för bägge sidor, så KAN det skilja på höger och vänster.
(Det gör det på min bil iaf)
Enkelt att ha koll på vilken som ska vara till vilken sida, om man har blandat ihop dom.
Sista siffran i artikelnumret avser sida på bil. (till 99% iaf.)
Denna är för vänster sida, alltså nummer ETT, för höger sida blir det då nummer TVÅ.Nu till själva mekandet.
Börja först med att ställa en bunke av nåt slag under som kan samla upp bromsvätskan.
Sen fyller du upp bromsvätskebehållaren till max.
Så här ser det sen ut när man har tagit av hjulet och ska börja.Börja sen med att ta ner skyddet i hjulhuset.
Där finns en massa clips.
Beroende på om nån har mekat tidigare eller inte så kan det sitta olika clips.
Dessa var bara att rycka ur.
Jag tar bara bort så många som behövs (
RÖDA punkter), och viker sen undan den.
På den övre delen av slangen sitter sen en STOR gummibit som ska agera nån sorts skydd och är ivägen.
Denna drar du bara ned över slangen så du får fritt med utrymme att jobba på.
Sen lossar du slangen ifrån sitt fäste på bärarmen.
Där sitter den i en stålhållare med ett stålclips som håller fast den.
(Spara denna om det går, för de som följer med nya slangen är inge vidare)
Ta en mejsel och sätt den i spåret/gropen som du kommer se.
Knacka lätt med en hammare så att clipset lossnar ifrån rosten.
Sen tar du en polygrip över hela clipset och drar det fram å tillbaka så kryper den upp.
Sen är det dags att släppa loss slangen uppe.
Kolla först så att inte bromsröret är skadat/rostigt, för det kan lätt gå sönder när du nu ska meka vidare.
Det går bakom som du ser på bilden.
Sen lossar du clipset som du gjorde på bärarmen.
Banka lite med en hammare, sen tar du polygripen. (Det är lite trångt, men det går här oxå)
Sen drar du ut alltihopa mot dej så du får utrymme att kunna lossa bromsröret från slangen.
Efter det brukar jag lossa röret helt från slangen, så jag vet att den lossnar smärtfritt.
(Var noga med att ha koll på att det är nippeln som rör sej runt bromsröret, och inte hela röret som vrider sig).
Sen skruvar jag tillbaka den en liten bit så det inte kommer in smuts.
Efter det är det dags att lossa slangen ifrån bromsoket.
MEN se först till att det är ORDENTLIGT rent runtom hela den "metalliska" klossen på bromsslangen,
annars kan du få in smuts i bromsoket.
Sen lossar du bulten som sitter mitt på.
Kolla nu även hur klossen sitter emot oket, för det är 2 olika sidor på den.
När du har lossat slangen ifrån oket, så kan du lossa uppe och lägga slangen åt sidan.
Nu kommer det börja droppa en massa bromsvätska.
En del väljer att låta det droppa, och därför var det bra när du fyllde på behållaren.
Vill du sen att det inte ska drälla mera, då kan du ta en kloss/planka el. ett dragskaft.
Tryck ner bromspedalen sakta hela vägen ner till botten.
Sen sätter du plankan eller vad du nu har mellan pedalen och stolen.
Så nu när pedalen är nedtryckt så kommer det varken ut mer vätska eller in någon luft.
Sen tar du fram nya slangen.
Till den får du 2 kopparbrickor/tätningar.
Dessa två ska sitta på varsin sida om klossen på bromsslangen där bulten går igenom.
Troligtvis får du peta bort de gamla brickorna med en mejsel, men se till att inte få smuts in i oket.
Först brukar jag trä igenom bulten till bromsoket igenom klossen och skruva dit den några varv.
Sen sätta tillbaka slangen uppe på bromsröret.
OM du har ett rostigt rör, låt den vara lite lös.
Sen har du ett spår att trycka in bromsslangen i det övre fästet.
Se till att det kommer i samma läge med bromsslang och fäste, SEN drar du fast bromsröret.
Har du fräsha rör, så kan man bara vrida på bromsslangen med verktyg när man har dragit fast röret.
Efter det sätter du tillbaka stålclipset.
Sen har du ett spår även i fästet på bärarmen.
Det behöver man inte lirka något med,
för det ska passa direkt om du satt bromsslangen rätt på oket.
Och sätt sen dit stålclipset.
Sen drar du upp gummiskyddet tills det tar stopp, vrid å tryck ordentligt för det är segt.
Sen är bromsslangen på plats.
Nu tar du loss plankan från bromsen,
och sen är det bara å lufta ur den lilla luft som har kommit in i slangen.
Sen sätta tillbaka skyddet i hjulhuset igen.
Färdigt!
Hoppas nån mer kanske fick hjälp av detta.
Nu vet jag att de som har tittat i denna tråd retar sig på all rost som syns på ramen
och bärarmar osv.
Lugn bara, det ska också fixas. Nu är det sovdags....