3169
Sök

Räcket's GMC Safari "D-Railed Edition"

Detta är min GMC Safari som jag skaffade när min gamla "buss" (Chrysler Voyager Delivery) fick gå i sista vilan. Denna bil ska kunna användas till lite allt möjligt då jag bl.a. jobbar extra med att filma Dragracing på... Visa mer

Älskar att spela högt! :)
43 054 Visningar
Uppdaterades senast 29 juni 2013
Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#1
Tjena.
Flyttar över min projekttråd hit från annan "ort" eftersom jag här kan ha kvar mitt riktiga smeknamn. tongue


Här är iaf. en projekttråd om min GMC Safari -97 som jag skaffade i slutet på förra sommaren.

Då jag har skaffat mig en ersättare för min Voyager -92 som jag hade innan,
så tyckte jag att det kanske behövdes en liten tråd om denna bil som inte lämnas orörd.

Men för att det inte ska missuppfattas,
Jag började inte med detta nu, utan i September 2011

Sen togs en paus i mekandet pga. en nyckelbensoperation.
Byggandet/ Mekandet återupptogs sedan i Februari.

Bilen är alltså en GMC Safari AWD -97 med en 4.3L Vortec.
Det är en import som togs in till Sverige år 2000 ev. från Kanada?? tongue

Bilen är reggad som lastbil, men detta kommer ev. att ändras på senare.
Det jag fick med (och som sitter på) är:
BIL: Grön metallic.
Fälgar: American Racing Torque Trust 2 samt en sats vinterhjul på Centerline liknande fälgar.
Klarglasstrålkastare
Annan modell av bakljus.

Det första jag fick göra när jag kört hem den ifrån Stockholm, var att få den ren.
Efter lite tvätt å puts, så vart den riktigt blank å fin att titta på oxå.

Lite att göra på bilen fanns det självklart också.

Bromsarna drar snett fram:
Kommer åtgärdas med nya belägg samt uppsmörjning av höger bromsok.

Utblåsen i bilen gick inte att ändra läge på med reglaget:
Detta är nu åtgärdat genom att byta en vacuumslang till vacuumtanken som hade torkat sönder.

Växellådan slirar när det dras husvagn:
Detta funkar däremot kalas utan vagn bakom.
Men låda kommer att bytas så småningom ändå.

Ljusbilden på höger strålkastare har felaktig ljusbild:
Detta åtgärdades genom att vridan in lamphållaren till sitt rätta läge.

Antennen är avbruten ifrån sitt fäste:
Ska åtgärdas genom att byta hela antennen med fot.

Vänster blinkersglas bak är trasigt:
Detta är nu med tiden fixat med nya bakljus. smile

Självklart så kommer saker att ändras och byggas om även på denna bil,
som med många andra av mina bilar.
Den ska fungera för lite av varje.


Men så här såg den ut när jag hämtade den:
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album585/GMC_left_side.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album585/GMC_right_side.sized.jpg

.
Senast redigerat av Räcket (27 september 2012)

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#2
7 September 2011

Här kommer bilder på när bilen är tvättad och fälgarna upputsade.

Killen innan mig har inte varit ett större fan av att tvätta eller polera. wink
Fälgarna har tog 2 dagar att få upp puts på igen

Nu hittade man rosten som gömde sig under all smuts, så det ska självklart fixas också.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2011_09_06_18_06_55_2.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2011_09_06_18_06_16_2.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2011_09_06_18_07_40_2.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2011_09_06_18_07_27_2.sized.jpg

Så här såg det ut när jag slet för att få upp glansen på fälgarna.

Som synes så räckte det ju givetvis inte med att bara högtryckstvätta. wink
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2011_09_06_18_05_26_2.sized.jpg

Lite handputsning med Autosol fick fram lite glans iaf.
Men långt ifrån ad jag ville få fram..
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2011_09_06_18_19_21_2.sized.jpg

Fram med borrmaskin och polertrissor!
Lite mera glans vart det nu iaf.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2011_09_06_18_50_09_2.sized.jpg

Sååå ska det se ut när det är klart. big_smile
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2011_09_06_19_34_55_2.sized.jpg

Självklart så ska ju insidan putsas upp också. smile
Senast redigerat av Räcket (27 september 2012)

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#3
13 September 2011

Lite inredningsbilder på detta kanske? smile

Inte för att det finns så mycket.
I denna bil brukar jag ju spendera en del nätter när jag är på diverse evenemang.
Så tanken ligger i att bygga nån sorts soffa som går att fälla ut som säng.
Sen in med TV och lite sånt godis. wink

Dessa bilder har oxå givit mig idén om att fixa till inredningen mera i svart.
Nya golvmattor, stolsfästena och ev botten på mittkonsoll och dörrpaneler.
Det svarta kommer sen oxå att fortsätta i skåpet i bak och kanske innertaket.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1176_2.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1178_2.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1179_2.sized.jpg

Så här kan det se ut när jag "bor" i bilen emellanåt.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1175_2.sized.jpg

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#4
17 September 2011

Idag gav jag mig på bromsbytet på GMC:n...

Köpte bromsbelägg av det märke som fanns att tillgå där jag handlade.

Det gick inget vidare i början, men jag började se en ljusare framtid i det hela efter ett tag.

Det började med problem med verktyg.
Bromsoken sitter ju bultade med insexbult, men så långt var det ju okey.
Problemet uppstod med att den antingen var tumstorlek, eller storlek 9...
Av alla verktyg jag har med insexnycklar, så finns just inte nummer 9 i NÅGON verkstygssats...
Det slutade med att jag fick åka till närmsta lågprisvaruhus (5km bort) och köpa 2 satser.
Sen var det hem och slipa och fila fram rätt storlek av en nummer 10. 
Sagt och gjort, passa nästan på första försöket/ slipningen.

Vänster sida gick riktigt fort att lossa och byta samt göra rent och smörja upp alla delar.
Men höger sida är ju den som har bråkat redan när förra killen hade bilen.
Det verkar som om det kärvar INNE i bromsoket med kolven.
Verkar vara en del rost där inne...
Det verkar även som om att det har varit renoverat eller bytt,
så troligvis så har nån kanske gjort nåt fel.

Jag var inte redo att ge upp hoppet,
men kände att jag i värsta fall måste byta ut det högra oket...
Jag såg även att skivan på höger sida har fått sej lite stryk.
Så det var lika bra att förbereda sig på att byta även skivorna.

Alltid kul med nya grejer. smile
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/brakes.sized.jpg



Efter bromsbytet så kvarstod problemet fortfarande med att bilen drar snett vid inbromsning.

Upp med bilen igen, och loss med allt.
Pumpar nu ut kolven i bromsoket så långt jag vågade utan att den hoppar ur.
Å se där, mera problem.
Det var en massa rost runt hela kolven...
Det borde ju vara detta som är problemet.
Jag putsar och fixar (med väldigt fint sandpapper) tills det vart fint igen, och sen dit med allt igen.

Bilder på före och efter. (hade visserligen tjyvstartat med putsningen innan jag tog bilden)

Före:
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1183_2.jpg

Efter:
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1184_2.jpg

Så i hopp om att putsningen ska avhjälpa problemet så togs en provtur ner på stan och hem igen.
Men NÄÄÄÄ, inte ens detta hjälpte.
Visserligen så kändes det som om att det hade blivit liiiite bättre, men inte bra.

Så dagen efter var jag nere hos bildelsbutiken och beställde 2st nya skivor till fram.
Jag såg även att beläggen på höger sida inte tog emot skivan, som dessutom var sprucken, ordentligt heller.
Så nu hoppades jag på att kanske de nya skivorna ska hjälpa till och lösa problemet om beläggen tar fullt emot.
Var ju inte så billigt heller..
Dom kostar ju 1040:-/st.
Så man hoppades ju på att få rabatt på grejerna.

Sen var det dags att lägga ner för kvällen i väntan på skivorna.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#5
24 September 2011

Några dagarsenare var det dags att hämta och byta bromsskivorna.

Här är bilderna som togs den dagen.

Samlingsbild med delar och verktyg.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1186_2.sized.jpg

Bild på bromsoket på plats.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1188_2.jpg

Här pressar jag in kolven med ett verktyg som underlättar massor.
När ni mekar bromsar, kom ihåg att kolla och smörja upp glidhylsorna om ni har sådana. (gula pilar)
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1190_2_copy.sized.jpg

Här kommer lite bilder på gamla spruckna bromsskivan.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1191_2.sized.jpg

Det är inte så konstigt att bromsarna har varit konstiga när skivan ser ut så här på insidan.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1193_2.sized.jpg

Gamla och nya skivan bredvid varandra.
Ganska kul är det också att den nya skivan är lackerad svart redan i kartong.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1194_2.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1195_2.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1196_2.sized.jpg

Och så var det klart! 
Ser ju riktigt tjusigt ut.
Men detta gav mej ju en anledning att senare måla bromsoket också. smile
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1199_2.sized.jpg


Skivorna byttes rätt fort, MEN felet kvarstod fortfarande...
Och efter lite mer tryck och test,
så hörde man verkligen hur det låter som en fors/vattenfall inne i bromsslangen.
Efter en massa funderande så kom jag fram till
att det faktiskt skulle kunna vara så att det är stopp inne i bromsslangen.
Så efter det beställdes även 2 st bromsslangar till fram (höger och vänster).
För jag ville inte bara byta ena,
så råkar man ut för att den drar åt andra hållet för att det även kanske är fel på den andra.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#6
28 September 2011

Jahapp, så var det dags för byte av bromsslangar.

Först bytte jag den högra bromsslangen.
Jag skulle ju byta bägge, men ville se om det vart nån skillnad först.
Direkt skillnad märktes faktiskt redan vid luftningen.
Kolven gled tillbaka in i oket utan några som helst irriterande svordomar.

Jag monterar tillbaka hjulet och tar en provtur.

Å gissa vad.....
Direkt vid första inbromsningen så drog bilen åt höger istället....


Men det var ingen fara.
Jag märkte att det var jag som var så van vid att bilen drar till vänster,
så när jag nu bromsade så parerade jag åt höger per automatik.

Efter att ha slutat korrigera i onödan
så visade det sig att bilen går spikrakt vid inbromsning igen.

Efter provkörning hissades bilen igen och den andra bromsslangen byttes.

Så nu är felet med sneddragande bromsar fixat.

Det som byttes innan det vart klart:
Bromsbelägg.
Bromsskivor.
Bromsslangar.

Summa: ca 3000:-
Men nu har man iaf nyservade bromsar i fram.

Här kommer en bildsamling på slangbyte med lite instruktioner om nån vi ha. smile

Så här kan det alltså se ut när man byter på GMC Safari/Cheva Astro.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1277_2.jpg

När ni nu har beställ för bägge sidor, så KAN det skilja på höger och vänster.
(Det gör det på min bil iaf) 
Enkelt att ha koll på vilken som ska vara till vilken sida, om man har blandat ihop dom.

Sista siffran i artikelnumret avser sida på bil. (till 99% iaf.)
Denna är för vänster sida, alltså nummer ETT, för höger sida blir det då nummer TVÅ.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1279_2.jpg

Nu till själva mekandet.
Börja först med att ställa en bunke av nåt slag under som kan samla upp bromsvätskan.
Sen fyller du upp bromsvätskebehållaren till max.

Så här ser det sen ut när man har tagit av hjulet och ska börja.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1281_2.jpg

Börja sen med att ta ner skyddet i hjulhuset.
Där finns en massa clips.
Beroende på om nån har mekat tidigare eller inte så kan det sitta olika clips.
Dessa var bara att rycka ur.
Jag tar bara bort så många som behövs (RÖDA punkter), och viker sen undan den.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1282_2.jpg

På den övre delen av slangen sitter sen en STOR gummibit som ska agera nån sorts skydd och är ivägen.
Denna drar du bara ned över slangen så du får fritt med utrymme att jobba på.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1284_2.jpg

Sen lossar du slangen ifrån sitt fäste på bärarmen.
Där sitter den i en stålhållare med ett stålclips som håller fast den.
(Spara denna om det går, för de som följer med nya slangen är inge vidare)
Ta en mejsel och sätt den i spåret/gropen som du kommer se.
Knacka lätt med en hammare så att clipset lossnar ifrån rosten.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1289_2.jpg

Sen tar du en polygrip över hela clipset och drar det fram å tillbaka så kryper den upp.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1291_2.jpg

Sen är det dags att släppa loss slangen uppe.
Kolla först så att inte bromsröret är skadat/rostigt, för det kan lätt gå sönder när du nu ska meka vidare.
Det går bakom som du ser på bilden.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1285_2.jpg

Sen lossar du clipset som du gjorde på bärarmen.
Banka lite med en hammare, sen tar du polygripen. (Det är lite trångt, men det går här oxå)
Sen drar du ut alltihopa mot dej så du får utrymme att kunna lossa bromsröret från slangen.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1292_2_001.jpg

Efter det brukar jag lossa röret helt från slangen, så jag vet att den lossnar smärtfritt.
(Var noga med att ha koll på att det är nippeln som rör sej runt bromsröret, och inte hela röret som vrider sig).
Sen skruvar jag tillbaka den en liten bit så det inte kommer in smuts.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1299_2.jpg

Efter det är det dags att lossa slangen ifrån bromsoket.
MEN se först till att det är ORDENTLIGT rent runtom hela den "metalliska" klossen på bromsslangen,
annars kan du få in smuts i bromsoket.
Sen lossar du bulten som sitter mitt på.
Kolla nu även hur klossen sitter emot oket, för det är 2 olika sidor på den.
När du har lossat slangen ifrån oket, så kan du lossa uppe och lägga slangen åt sidan.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1296_2.jpg

Nu kommer det börja droppa en massa bromsvätska.
En del väljer att låta det droppa, och därför var det bra när du fyllde på behållaren.
Vill du sen att det inte ska drälla mera, då kan du ta en kloss/planka el. ett dragskaft.
Tryck ner bromspedalen sakta hela vägen ner till botten.
Sen sätter du plankan eller vad du nu har mellan pedalen och stolen.
Så nu när pedalen är nedtryckt så kommer det varken ut mer vätska eller in någon luft.

Sen tar du fram nya slangen.
Till den får du 2 kopparbrickor/tätningar.
Dessa två ska sitta på varsin sida om klossen på bromsslangen där bulten går igenom.
Troligtvis får du peta bort de gamla brickorna med en mejsel, men se till att inte få smuts in i oket.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1297_2.jpg

Först brukar jag trä igenom bulten till bromsoket igenom klossen och skruva dit den några varv.
Sen sätta tillbaka slangen uppe på bromsröret.
OM du har ett rostigt rör, låt den vara lite lös.
Sen har du ett spår att trycka in bromsslangen i det övre fästet.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1300_2.jpg

Se till att det kommer i samma läge med bromsslang och fäste, SEN drar du fast bromsröret.
Har du fräsha rör, så kan man bara vrida på bromsslangen med verktyg när man har dragit fast röret.
Efter det sätter du tillbaka stålclipset.

Sen har du ett spår även i fästet på bärarmen.
Det behöver man inte lirka något med,
för det ska passa direkt om du satt bromsslangen rätt på oket.
Och sätt sen dit stålclipset.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1301_2.jpg

Sen drar du upp gummiskyddet tills det tar stopp, vrid å tryck ordentligt för det är segt.

Sen är bromsslangen på plats.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1302_2.jpg

Nu tar du loss plankan från bromsen,
och sen är det bara å lufta ur den lilla luft som har kommit in i slangen.
Sen sätta tillbaka skyddet i hjulhuset igen.

Färdigt!
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1309_2.jpg

Hoppas nån mer kanske fick hjälp av detta. smile


Nu vet jag att de som har tittat i denna tråd retar sig på all rost som syns på ramen
och bärarmar osv.
Lugn bara, det ska också fixas.
big_smile

Nu är det sovdags....

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#7
8 Oktober 2011

Efter att bromsarna nu var fixade,
så ville jag ha en varvräknare som hade koll på växellådan.
Som jag skrev i början så ska den slira efter en längre tids belastning.
Jag har fortfarande inte reagerat på detta, så en varvräknare med shiftlight kanske kan visa när det sker. smile

Eftersom jag far runt på en hel del motorsportsevenemang, så valdes en lite större mätare.
Tyvärr så fanns denna endast med 11.000 rpm, men får duga ett tag.

Så här gick jag tillväga vid monteringen.

Först fick jag börja med att demontera motorkåpan samt kåpan under ratten.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1243_2.sized.jpg

Sen efter det var det dags att lokalisera tändspolen.
Den gick inte att se vid första blicken, men det löste sig rätt fort.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1247_2.sized.jpg

Sen efter en titt i elschemat så fick jag reda på att vit/svart kabel var den som gav
signal till varvräknare.
Så det var bara att koppla loss kontakten och börja slita bort lite eltape.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1246_2.sized.jpg

Sen eftersom jag inte är nån större fanatiker av kabelskor i onödan,
så jobbar jag hellre med lödkolven.

Först strippa kabeln.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1250_2.sized.jpg

Sen löda lite innan man åter tejpade ihop kabeln.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1253_2.sized.jpg

Efter det så tog jag den enkla vägen för att få +tändningsmatning.
Bilen har ju ett larm, och jag vet vilken kabel som får tändningsmatning där.
Så det var till att köra samma procedur där med.
Strippa kabeln och löda.

Jorda gjorde jag på befintlig jordplint som sitter bakom rattkåpan på torpedväggen.

Efter ett snabbt test så det fungerade som det skulle,
så var det bara å montera ihop bilen igen.
Sen var alles klart!

Så här blev slutresultatet.
Ingen risk att man missar ifall nått händer och motorn får för sej att sticka upp i varv. wink
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1268_2.sized.jpg

Under denna inkoppling så kunde man lätt konstatera att motorrummet behöver putsas upp...

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#8
26 Oktober 2011

Nu var det dags för besiktning.

Och självklart hoppades man nu på det bästa eftersom operationen skulle ske bara några dagar efter.
Så man ville ju slippa nya problem.

Resultatet blev detta. big_smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1321_1024.sized.jpg



31 Oktober 2011 var det sen dags att läggas in för operation av nyckelbenet.
Efter det var det inte mycket man kunde göra längre...

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#9
9 Februari 2012

Nu ca. 3 månader efter operation så var det dags att börja meka lite smått.

Försökte mig på att byta bränslefilter, men gick inte så bra.
Så det får vänta..

___________________________________________________________________________

12 Februari 2012

Idag passade på att ta en vinterbild på bilen. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/GMC_winter_1024.sized.jpg

Sen började man drömma lite om andra strålkastare och bakljus.

Tror dessa skulle kunna passa på min bil. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/headlights_xenon.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/Tail_lights.jpg
bilderna lånade ifrån Ebay.

Drömma kan man ju...
Nu skulle ett jobb sitta bra, så man har råd att köpa lite roliga grejer..

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#10
10 Mars 2012

Nu var det dags att förändra nåt med bilen.. smile

Först ut blev att montera Kolfibervinyl på planelen.

Så här såg det ut i bilen innan.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/Untitled_1_800.sized.jpg

Och så här ser den ut nedplockad i väntan på vinylen.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1771_800.sized.jpg

Nu med kolfibervinyl.
En klar förbättring.
smile
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1801_800.sized.jpg

Och slutligen, monterad i bilen.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1809_800.sized.jpg

Men lugn, det kommer mera inklädnad i kolfibervinyl senare. smile

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#11
15 Mars 2012

Av nån anledning sen så hade min kylare börjat läcka vid tryck...
(Bilen hade kokat pga. en luftficka i kylsystemet).

Så det vart till att se om man kunde laga detta.
Visst hade det varit lättare att bara köpa ny kylare.
Men eftersom jag fortfarande är arbetslös så blir det billigare att laga OM det går.

Så efter lite skruvande, så fick bilen ett helt annat utseende. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1841_800.sized.jpg

Jag trodde att det var så enkelt att de bara var tätningen till ena sidostycket som kanske hade gett med sej.
Men nääää, självklart så har sidostycket spruckit?
Borde inte kylarlocket utslöst "övertrycksventilen" innan detta hände?

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1849_800_2.sized.jpg

__________________________________________________________________________

16 Mars 2012

Jaja..
Kylaren togs ur för att se hur långt sprickan hade dragit sig.
Sen kolla OM det kanske gick att laga med lite "fulknep".

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/Kylarrep_1.sized.jpg

Här syns sprickan lite bättre.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/Kylarrep_2.sized.jpg

Så det var väl bara att dra igång och försöka laga.
Fram med STORA lödkolven och börja värma upp och smälta om plasten.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/Kylarrep_3.sized.jpg

Klart!

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/Kylarrep_4.sized.jpg

______________________________________________________________________________

18 Mars 2012


Med fronten bortskruvad så såg den ju helt klart skabbig ut bakom.
Så de var dags att börja putsa upp lite.

Vi börjar med en bild igen på hur den såg ut först.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1841_1024.sized.jpg

Å så här förändrades det sakta till det bättre.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1876_1024.sized.jpg

Även AC-kylaren fick sig en upputsning.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1877_1024.sized.jpg

Notera nu skillnaden även i lystern på lacken uppe vid luftintagen när jag putsat bort all smuts. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1878_1024.sized.jpg

Nu börjar man se framsteg. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1883_1024.sized.jpg


Nu syns det hur mycket mer putsande och fixande jag har kvar, men det kommer bli snyggt.

Bilen har även provkörts iaf. 2 gånger,
och ÄN så länge visar kylaren ingen tendens till att vilja läcka 1 droppe.
Så det verkar just nu som om att lagningen håller. big_smile

Men detta fick avsluta den dagens arbete.

.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#12
19 Mars 2012

Pga. stormen och den kalla vinden som hängde med,
så vart det inte så mycke gjort denna dag...

Började med att öppna huven,
men insåg snabbt att jag var tvungen att vända på bilen efter att ha fått motorhuven i skallen.   
Vinden tog tag i huven, men bara såpass att huvpinnen hoppade hur hålet.
Sen kom huven. *Bang!* *stjärnor* 

Efter det så spekulerade jag lite i vart jag ska kunna dra in en strömkabel
till mina slutsteg som ska monteras...
Verkar inte finnas NÅN öppning ledig eller tillräckligt stor.
Så det kommer bli till att borra ett hål....eller 3.. 

Sen efter det så vart det liiite mera putsning.
Idag putsade jag även lite på några kabelstammar och slangar. 

Här ser man vilken enorm skillnad det blir när man fått bort smuts OCH
putsat upp glansen och fått fram lite mer svärta i plasten igen
Att bara putsa bort smutsen gjorde inte så stor nytta.
Det såg mest grått ut efteråt.
Men med lite "puts" så vart det fint igen.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1888_1024.sized.jpg

Uppe till höger så syns kabelstammarna som jag hade börjat putsa upp.
Det är ganska lätt att se skillnaden mot de övriga.
Jag har även insett att jag måste ta ur batterihyllan och slipa ner och måla om den oxå.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1889_1024.sized.jpg

Så här såg det ut när den dagens arbete avslutades.
Lite mer puts på kablar, slangar och en del plast.
Även plast/gummihöljet över rattaxeln fick sig lite puts.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1891_1024.sized.jpg

.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#13
20 Mars 2012

Denna dag vart det till att fixa den rostiga batterihyllan.
Och eftersom den togs ur, så hittades mera smuts å skit.
Självklart så börjades det putsas igen. hehe.

Dagens bilder.

Batterihylla, modell rostig.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1892_1024.sized.jpg

Under den som gömdes givetvis MERA smuts..

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1898_1024.sized.jpg

Putsa putsa...

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1899_1024.sized.jpg

Och eftersom jag ska ha in minst ett slutsteg, så drogs även strömkabeln när jag ändå höll på.
Jag hittade ett lagomt bra stället att borra hål på och dra in kabeln igenom. (Gul pil)

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1902_1024.sized.jpg

Smiter in med en bild på hur det känns när man öppnar dörren numera. wink

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1903_1024.sized.jpg

Även på insidan var det lätt att komma åt för att borra hål för kabeln.
Jag skar undan mattan/isoleringen med en rakbladskniv, sen var det bara å borra.
Först med liten borr, sen stegade jag uppåt.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1909_1024.sized.jpg

Eftersom man inte vill att det ska läcka in vatten, eller riskera att kabeln skavs sönder i hålet.
Så använder jag mej av Vulkaniseringstape.
På detta sätt kan man göra sin egen tätning för hålet. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1910_1024.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1916_1024.sized.jpg

På insidan lade jag sen på extra tape, och medans jag drog lite i kabeln så rullade jag upp den.
Och på så sätt så fick jag en tätning från bägge håll. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1912_1024.sized.jpg

Sen var det bara att lägga ner kabeln under mattan och dra den dit jag ville ha den.
När det var klart så var det bara att vika tillbaka den bit som jag vikt undan.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1914_1024.sized.jpg

När jag nu ändå höll på, så fastnade man ju med putsningen igen.
Nu åkte hållaren för säkringscentralen bort och putsades upp.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1919_1024.sized.jpg

Här fanns det mera att putsa upp.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1920_1024.sized.jpg

Sen när allt var rent, så gav jag mig på batterihyllan.

Så här såg den ut innan jag började.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1894_1024.sized.jpg

Slipad och grundad.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1897_1024.sized.jpg

Och till slut det färdiga resultatet i svart. big_smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1918_1024.sized.jpg

Sen var det dags att montera tillbaka allt.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1921_1024.sized.jpg

Och slutligen som det såg ut när jag lämnade arbetet för den dagen.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1923_1024.sized.jpg

Nåt jag skulle vilja se i detta motorrum nu, är ett SVART batteri.

Imorn fortsätter jag med att dra färdigt kabeln till slutsteget.
Sen ska jag nog ge mej på några av de andra rostiga prylarna.

.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#14
21 Mars 2012

Trots fint väder denna dag, så hade jag konstigt nog inte så stor meklust.. 

Men lite pyssel vart det idag ändå.
Och eftersom framtiden för min Seat är oviss,
så passade jag på att norpa lite utrustning ifrån den så länge.

Detta borde ju kunna ge ifrån sej lite ljud iaf. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1924_1024.sized.jpg

Det som gjordes idag var att dra klart strömkabeln inne i bilen.
Sen klä baslådan.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1925_1024.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1928_1024.sized.jpg

Färdigklädd såg den ut så här.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1930_1024.sized.jpg

Nu har jag ju inte klätt den så superseriöst.
Tanken är ju att denna baslåda eg. ska lackeras och sitta i Seaten..

Men imorn ska basporten monteras, sen in med dämpull.
Efter det så kommer basen skruvas i "baklänges".




.
Senast redigerat av Räcket (27 september 2012)

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#15
24 Mars 2012

Nu var det dags för slutspurten på baslådan.

Först ut, ett stycke basport.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2012_03_24_13_23.sized.jpg

Och eftersom det ser så tråkigt ut med bara ett hål och rör,
så monterades en "ram" ifrån en 6½ tums midbas av samma märke som basen. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2012_03_24_13_58.sized.jpg

Det börjar närma sig montering av basen..

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2012_03_24_14_01.sized.jpg

Men först packades lådan med dämpull.
Det ser ut att vara mer dämpull än va det eg. är. hehe

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/2012_03_24_14_27.sized.jpg

Sen var det dags att montera basen.
Och som jag sade tidigare i tråden, så blev det "baklänges". smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1939_1024.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1941_1024.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1942_1024.sized.jpg

Här är ett par bilder på vart lådan ska hamna.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1944_1024.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1945_1024.sized.jpg

Men först måste jag göra en upphöjnad av golvet.
Jag har ju lastöglor eftersom den är LB reggad, och då kan ju inte lådan stå rakt...

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1946_1024.sized.jpg

En skiva med lite större mått än lådan kapades till.
Sen lades den in och jag markerade ut var lastöglor och rundningen i karossen var.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1947_1024.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1949_1024.sized.jpg

Bara en stor fyrkantig botten blir ju aldrig roligt.
Så lådan ställdes in och ritades av, men fortfarande i större mått än lådan.
(Det har sin anledning varför jag gjord den större). wink

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1950_1024.sized.jpg

Bottenskivan/upphöjningen kläddes.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1953_1024.sized.jpg

Efter det så skruvades skivan fast i botten på baslådan.
Nu kunde jag även skruva fast den emot golvet så att det står still. smile

Sen började jag bygga runtom lådan för att få den mera "inbyggd".

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1957_1024.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1958_1024.sized.jpg
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1959_1024.sized.jpg

Sen kommer den eviga frågan....
Vart ska jag placera slutsteget?
Funderar på nåt sånt här kanske...

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1960_1024.sized.jpg

Givetvis så är inte "inbyggnaden" av lådan emot sidan färdig.
Men mina skruv tog slut mitt i allt. 

Så det fick avsluta dagen.


.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#16
25 Mars 2012

Fortsatte med inkoppling av slutsteg och bas.

För att få gott om plats att lägga kablarna bakom stereon,
så tog jag ur mittkonsollen.
Ska passa på och lägga lite kolfiber på den oxå nu när den är lös.
Så detta blir väl sista bilden på "gamla" utseendet.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1961_1024.sized.jpg

Nu var det dags att fixa jorden till slutsteget..
Jag letade och letade...
Trodde att man skulle kunna borra och jorda i stolsramen, men icke det...
Så det blev till att fixa jord på annat ställe.
Jag borrade helt enkelt ett hål i karrosen på ett "bra" ställe.
Sen slipades det HELT plåtrent för 100% kontaktyta.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1963_1024.sized.jpg

Här syns det lite bättre vart jag borrade hålet.
(Längst till höger vid insteget)

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1964_1024.sized.jpg

Jorden drogs sen fast med genomgående bult och mutter.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1966_1024.sized.jpg

När det var klart så rostskyddade jag OCH lade på lite färg, bara för att.. big_smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1967_1024.sized.jpg

Ett uttag längst bak på instegsbaljan fick göras för kabeln.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1968_1024.sized.jpg

Väl återmonterat så syns typ ingenting. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1969_1024.sized.jpg

Sen monterades stereon samt lågnivån som drogs efter höger sida i bilen.
Lagomt bakom passagerarstolen så drog jag in kabeln under mattan och fram
bakom förarstolen.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1965_1024.sized.jpg

Eventuellt så kommer slutsteget hamna på väggen bakom förarstolen så länge.

Sen var det dags att koppla in slutsteget.
Det är nästan omöjligt att beskriva känslan av att öppna upp plasten på ett sprillans nytt slutsteg.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1971_1024.sized.jpg

Visserligen har det legat ett tag fram tills nu.
Men det är aldrig uppackat eller använt. smile

Efter inkoppling av allt så var det dags för provspelning.

Men det gick inget vidare.... sad

Batteriet orkar inte riktigt + att ev. så är baslådan för liten. (måste räkna om den)

I allt detta så har det disskuterats med ett bilstereoföretag om ev. delsponsring.
Får jag den, så kanske jag har råd med nya basar och batteri.
Jag tror då att de basar jag har tittat på passar bättre i lådorna än mina RF basar.

Blir det ingen sponsring, så kommer det byggas ny baslåda modell STÖRRE. 

Eventuellt så blir det nog säkert ny baslåda för sponsorbasarna oxå.
Nytt ÄR ju alltid roligare.


Nu vet jag att de av er som läser min tråd retar sig på att stolsramen är ärjad och rostig.
Men lugn... Stolarna SKA skruvas ur å putsas upp.
Sen kommer underredet på stolarna lackas svart istället.


Så jag HAR inte struntat i dom. hehe


.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#17
26 Mars 2012

Eftersom jag skulle på arbetsintervju denna dag, så vart det inte så mycket mekande.
Men tyvärr fick jag inte träffa den ansvarige, för han hade glömt att jag skulle komma.
Så det var bara att åka hem igen.
Ska tillbaka på Onsdag igen

Så denna dag förberedde jag för att lägga kolfibervinyl på mittkonsollen.
Hela konsollen skruvades ju ur när jag monterade stereon.
Så här ser den ut då.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1974_1024.sized.jpg

Men eftersom inte HELA konsollen ska folieras,
så skruvades den isär.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1976_1024.sized.jpg

Första delen tvättad och klar för att folieras..

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1984_1024.sized.jpg

Men det sket sig lite smått.
När jag väl drog fram rullen med kvarvarande vinyl efter panelen,
så upptäckte jag att den inte alls räcker till för denna...
Så ny vinyl måste inhandlas.

Tyvärr så lär det tidigast bli på Onsdag då jag ska på jobbintervjun igen,
och då passerar jag Biltema.

Typiskt nog så var jag ju faktiskt på Biltema denna dag för att handla.
Men hade jag vetat att vinylen inte räckte till,
så hade jag inte handlat denna...

10 Meter Glasfiber i förebyggande syfte ifall jag får för mej att bygga ny baslåda. big_smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1981_1024.sized.jpg

Det blev slutet för den dagen..

.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#18
29 Mars 2012

Det har inte blivit så mycke mekande pga. regn,
men idag påbörjas renovering/ upputsning av motorrummet innifrån.

Jag funderar på om man t.om kanske ska ha Grön belysning i motorrummet.
Det passar ju bra till bilens färg. big_smile

En bild på utgångsläget.

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_1247_1024.sized.jpg

Lite stil ska man väl kunna få på det. smile

Idag skenade idéerna iväg..
Jag funderar allvarligt på att bygga ett helt eget kjolpaket till bilen. big_smile

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#19
2 April 2012

Det vart lite putsande på GMC:s "yttre" motordelar idag. tongue

Nu var det lite puts å fix för att få blanka delar. tongue

Utgångsläget.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_4915_1024.sized.jpg

Efter lite putsande för hand.
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_4916_1024.sized.jpg

Till slut så åkte maskinen med polertrissa fram. tongue  lol
http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_4918_1024.sized.jpg

Blir ju riktigt blankt.
Nu är det bara resten kvar...



Sen var jag ju tvungen och testa belysningen över motorn. wink tongue

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_4942_1024.sized.jpg


Och sen togs sista bilden inan det vart för kallt ute. big_smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_4947_1024.sized.jpg

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.

Älskar att spela högt! :)
143 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#20
10 April 2012

Fortsatt med regn ute idag.
Men lessnade lite på det.
Så nu togs lite grejer in istället, och vinylen åkte fram igen. tongue

Nu är grejerna till mittkonsollen färdiga iaf.
Tyvärr så vart delen med mugghållarna inte så bra som jag hoppats på,
men det får jag göra om senare. tongue

Så här vart det iaf. smile

http://gallery.voodoo-people.com/albums/album1560/IMG_4964_800.sized.jpg

Imorn ska det monteras. smile

.

Nu byggs det i en GMC. =)
Sponsorer: Enviro-Safe AC-kit / USABilforum / Summer On Wheels / BDS Lindesberg / Mamma och Syster.


Sök