3224
Sök

Chev Blazer 6,2 diesel svårstartad -85

113 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#1
Hoppas här finns lite idéer innan vi river alltihop... Inköpt för en månad sen. Säljaren hade känt på glödstift o meddelade att de blev varma som de skulle. Dieselpumpen bytte han (beg). Den nöter på ett tag och går sen igång rent o fint. Inget knack eller cylinder-bortfall under färd. Men innan den startar så nöter det batterier lite för mycket för att vara hälsosamt en kall dag i Norrland...
Är det verkligen så att motorn kan vara slut för att kompression inte är tillräcklig och det påverkar startögonblicket??
Vi tänkte prova med starthjälp som nr 1, för att utesluta batterierna.
Glödstift kanske behöver kollas igen...
Startmotor borde väl ha någon inverkan om den är dålig...
Men hur stor är sannolikheten att kompression är problemet på dessa äldre dieslar???
Och varför går den isf rent o fint efter vägen???
Vill helst höra en erfarenhet om vad som kan vara vanligt!!! winkhmm
Mvh
Kia Umeå


Offroad Racing
3 122 Inlägg
27 september 2012
#2
Fick ditt mail, men lägger in samma svar även här.

Hur beter den sig när du försöker starta? Hoppar den igång direkt (när den väl tänder) på alla cylindrar eller går den bara på några till en början? Kommer det nån sorts rök ur avgasrören och i så fall vilken färg när startförsök pågår? Nån rök när den startat? Är den likadan både kall och varm? Snurrar startmotorn på bra eller verkar den trött?

När dom här motorerna börjar bli lite slitna så blir dom svårstartade om man inte får till bra snurr på startmotorn. Men startmotorn i sig behöver inte vara problemet, det kan likaväl bero på dåliga batterier eller dåligt kablage mellan batteri och startmotor eller jordkabeln mellan motor och batteri. Funkar glödningen fortfarande? Den behövs vid kallstart men den ska starta snällt utan om den är varm.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

117 Inlägg
27 september 2012
#3
Hej,om du ställer frågan på
http://www.4x4sweden.se/forum/viewforum … 9ce27d4267
så får du nog både bra och snabba svar av folk som har koll på dom här maskinerna 

Edit:nu har ju Henke koll så då slipper du jaga mer
Senast redigerat av anderz_1 (27 september 2012)

Gummi är färskvara och bör bytas ofta

113 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#4
henke_99 skrev:
Fick ditt mail, men lägger in samma svar även här.

Hur beter den sig när du försöker starta? Hoppar den igång direkt (när den väl tänder) på alla cylindrar eller går den bara på några till en början? Kommer det nån sorts rök ur avgasrören och i så fall vilken färg när startförsök pågår? Nån rök när den startat? Är den likadan både kall och varm? Snurrar startmotorn på bra eller verkar den trött?

När dom här motorerna börjar bli lite slitna så blir dom svårstartade om man inte får till bra snurr på startmotorn. Men startmotorn i sig behöver inte vara problemet, det kan likaväl bero på dåliga batterier eller dåligt kablage mellan batteri och startmotor eller jordkabeln mellan motor och batteri. Funkar glödningen fortfarande? Den behövs vid kallstart men den ska starta snällt utan om den är varm.

Tack för svar Henke! Svarar dig här också, så kan fler delta... Den nöter på bra på startmotorn, som det låter, det hörs mer som batteri-stryk innan den slutligen tänder. När den gör det så går den direkt på alla cylindrar, ja! Helt jämt o fint! Nu har vi inte hunnit kallstarta den sen du skrev, så vi ska kolla ev rök under startförsök och direkt den går igång. Nyss inköpt glödstift och skall byta ikväll. Börjar med motortvätt och kolla kablar!!! Återkommer!!! smile


113 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#5
Tack för bra länk! smile
anderz_1 skrev:
Hej,om du ställer frågan på
http://www.4x4sweden.se/forum/viewforum … 9ce27d4267
så får du nog både bra och snabba svar av folk som har koll på dom här maskinerna 

Edit:nu har ju Henke koll så då slipper du jaga mer


564 Inlägg
28 september 2012
#6
Lyser lampan till glödningen och klickar dess relä? Man brukar höra den ända in i kupén.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 september 2012
#7
Eftersom den fint hoppar igång på alla cylindrar direkt så är det nog inget fel på motorn i alla fall.

Är den lika tjurig både när den är kall som varm och har stått både kort och länge? Förresten, hur lång tid behöver du nöta innan det startar?

Var försiktig när du byter glödstift, går ett av så får du lyfta toppen på den sidan...


Mina främsta gissningar är att det antingen är fel på glödningen (är ju bara att mäta om det kommer ström till stiften när lampan lyser) eller eventuellt att dieseln rinner tillbaka av nån anledning. Fast rinner dieseln tillbaka så brukar den hoppa igång ett par sekunder för att sen stanna igen, sen för man nöta en stund innan den startar igen.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

113 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
#8
Nu har vi grejat i helgen: Startade den med starthjälp (kall) och den nöter i af ett tag innan den startar. (nån minut)
Bytte glödstiften (gick bra) och dess kabelskor. Returslangarna var våta och otäta, så de byttes även ut.
Mätade batterierna med motstånd, vilket resulterade i att det ena byttes ut (till ett 70A). Efter det, så gjordes en ny kallstart m hjälp i morse- åter igen går startmotorn lite väl länge innan den hoppar igång. Ngt bättre blev det ändå. Får känslan av att det saknas bränsle/värme, så glödningen är helt klart värt att mäta som du säger!
Skönt att höra din teori om bränsleretur - då borde det INTE vara det eftersom den går som en klocka när den väl startar!!!
Nu hörde jag precis att returslangen vid ena spridaren fortfarande inte är tät. Verkar som skada i godset eftersom slangen är ny. Kan det göra att tjuvluft åker in när motorn stängs av????? Och det skulle vara startprocessens akilleshäl tills luften är utpumpad igen???? Långsökt kanske, men vad tror du??? Den är tjurig kall som varm, men mycket trögare kall. Varm, så är det lite lättare...



henke_99 skrev:
Eftersom den fint hoppar igång på alla cylindrar direkt så är det nog inget fel på motorn i alla fall.

Är den lika tjurig både när den är kall som varm och har stått både kort och länge? Förresten, hur lång tid behöver du nöta innan det startar?

Var försiktig när du byter glödstift, går ett av så får du lyfta toppen på den sidan...


Mina främsta gissningar är att det antingen är fel på glödningen (är ju bara att mäta om det kommer ström till stiften när lampan lyser) eller eventuellt att dieseln rinner tillbaka av nån anledning. Fast rinner dieseln tillbaka så brukar den hoppa igång ett par sekunder för att sen stanna igen, sen för man nöta en stund innan den startar igen.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 oktober 2012
#9
Om det är läckage på läckledningarna från spridarna så påverkar även det att det kan bli luft i bränslesystemet, dom är ihopkopplade med pumpens retur fram på motorn. Men det skulle ändå orsaka samma fenomen som jag sa innan, den skulle starta på dieseln som är kvar i insprutningspumpen o sen stanna igen.

Är glödningen riktig så ska den starta på några få varv bara. Här är en kallstart av min dieselblazer, först vänta så den glöder klart och sen igång. När denna togs så hade jag lite problem med att dieseln rann tillbaka så den var aningen trög igång, den startar alltså ändå lättare annars. Mät bara vid ett glödstift om det är 12v där när glödningslampan lyser. Det syns förresten på voltmätaren med, den hoppar upp lite när den slutar glöda då stiften förbrukar rejält med ström. För lampan till glödningen lyser väl?
http://www.youtube.com/watch?v=W0A4LXMU4wU

Förresten så kom jag på nu att har dieseln runnit tillbaka riktigt mycket så är det inte säkert att den startar alls. Och eftersom ni får mala så länge så ser ni på avgaserna om den inte får diesel. Får den diesel men att glödning/kompression är för dålig så kommer det komma vit rök ur avgasrören medans ni nöter på starten. Det man kan testa är att ta en dunk som man ställer högre än motorn och sen kopplar direkt på insprutningspumpen. Går den då så vet man att det är problem med bränsletillförseln.

Är den lika dum om man har haft den igång och sen försöker starta direkt igen eller startar den då? Det skulle kunna vara en kombination av ett mikroskopiskt hål på nån ledning och att förpumpen är trasig (mekanisk och sitter nere på motorns högra sida innanför ramen typ).

En annan gammal film, när bränslesystemet var tätt men batterierna dåliga... (just denna motorn startar oförskämt lätt)
http://www.youtube.com/watch?v=58j1Lca8lTI
Senast redigerat av henke_99 (1 oktober 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

113 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#10
Lampan till glödningen lyser ok, och tickar ett par ggr och klickar till när den slocknar. Nu startar den dock lite bättre efter batteribytet, glödstiften och dessutom kuggade vi om dieselpumpen något. Det du skriver om att den får diesel (se röken på film) men att kompression är för dålig, innebär att det tyvärr lutar mot slö motor!!!???
Kompressionsprov nästa alltså... Ändå kan jag inte släppa att det kan vara luft i bränslesysemet - men det du skriver tyder dock inte på det då den går så bra när den startat...
Film 1, när den kallstartas utan hjälp, http://www.youtube.com/watch?v=n4PTLrrs … mp;list=UL
Film 2, när den får starthjälp direkt efteråt: http://www.youtube.com/watch?v=N95mEtdW … mp;list=UL

henke_99 skrev:
Om det är läckage på läckledningarna från spridarna så påverkar även det att det kan bli luft i bränslesystemet, dom är ihopkopplade med pumpens retur fram på motorn. Men det skulle ändå orsaka samma fenomen som jag sa innan, den skulle starta på dieseln som är kvar i insprutningspumpen o sen stanna igen.

Är glödningen riktig så ska den starta på några få varv bara. Här är en kallstart av min dieselblazer, först vänta så den glöder klart och sen igång. När denna togs så hade jag lite problem med att dieseln rann tillbaka så den var aningen trög igång, den startar alltså ändå lättare annars. Mät bara vid ett glödstift om det är 12v där när glödningslampan lyser. Det syns förresten på voltmätaren med, den hoppar upp lite när den slutar glöda då stiften förbrukar rejält med ström. För lampan till glödningen lyser väl?
http://www.youtube.com/watch?v=W0A4LXMU4wU

Förresten så kom jag på nu att har dieseln runnit tillbaka riktigt mycket så är det inte säkert att den startar alls. Och eftersom ni får mala så länge så ser ni på avgaserna om den inte får diesel. Får den diesel men att glödning/kompression är för dålig så kommer det komma vit rök ur avgasrören medans ni nöter på starten. Det man kan testa är att ta en dunk som man ställer högre än motorn och sen kopplar direkt på insprutningspumpen. Går den då så vet man att det är problem med bränsletillförseln.

Är den lika dum om man har haft den igång och sen försöker starta direkt igen eller startar den då? Det skulle kunna vara en kombination av ett mikroskopiskt hål på nån ledning och att förpumpen är trasig (mekanisk och sitter nere på motorns högra sida innanför ramen typ).

En annan gammal film, när bränslesystemet var tätt men batterierna dåliga... (just denna motorn startar oförskämt lätt)
http://www.youtube.com/watch?v=58j1Lca8lTI


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 oktober 2012
#11
Startmotorn låter väldigt trött på eran bil. (jämför med första videon på min) Testa o se om ni kommer åt att mata med ström på den grova anslutningen direkt på startmotorn, och även jorden så nära som möjligt. Snurrar den inte nåt bättre då så skulle nog jag köpa en ny startmotor. Efter vad jag har förstått så är det viktigt på dessa att det är ordentlig snurr på starten så fort motorn börjar vara lite sliten. Är det dålig snurr och slitna cylindrar/kolvar så läcker det igenom för mycket kompression för att det ska bli tillräckligt hög temperatur i förbränningsrummen.

Jag skulle börja med att byta strömkabeln från batteriet ner till startmotorn till en ny som gärna är lite grövre än originalet. Se även till så kabeln mellan batterierna är fräsch, även att det går rejäl jordkabel från motorn till båda batterierna.
Senast redigerat av henke_99 (1 oktober 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

113 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#12
Tack Henke! Glad att du har idéer att prova så vi inte behöver döma ut motorn helt... än...
Nu var förvisso videon innan byte av batteri, så den blev ju
bättre efter det. Ville mest du skulle se röken om du hade nåt att säga om "färgen" på den. Normalt?
Läckaget kring returledningen måste fixas också innan vi fortsätter denna följetong!
Lutar åt ny startmotor i morgon!!!smile
Tusen tack så länge!
Ska filma igen när fler åtgärder är klara!


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 oktober 2012
#13
Vit rök blir det när den sprutar in diesel men inte tänder.

Och som sagt, är kablaget dåligt så kommer det inte hjälpa med ny startmotor. Eller jo kanske det blir bättre om även den är dålig, ett tag...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

113 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#14
Självklart skall kablaget bytas om startmotorn byts! Grövre, som du sa! Tackar för alla tips!!!


113 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#15
big_smile Nya symtom som skall lösas!!! Läckaget i spridaren berodde på att gängen var demolerad/tillplattad. Den är nu omsvarvad till fräcsha gängor och monteras ikväll. Dessutom upptäckte Tommy smärre läckage i dieselpumpen igår, (allt som rann på backen fick fokus på spridaren innan) så nya o-ringar är tänkt att byta där. Startmotorn hade redan fått grövre kabel av förra ägare som synes. Utredningen fortsätter....

Nu fick jag samtal: O-ringar finns inte på Hansen och har utgått på Klintberg & Way!!!!! VAR FÅR VI TAG I DEM???
Senast redigerat av Kia-fia (2 oktober 2012)


564 Inlägg
113 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#17
Tack! Kollar där! Hade tänkt mig någon i Sverige som renoverar dessa pumpar, som kanske kan sälja ett par stycken.
sverkera skrev:
http://www.rockauto.com/


Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 oktober 2012
#18
Är det vanliga o-ringar så borde det bara vara att knalla in på valfri maskinfirma o köpa ett par ur deras sortimentlådor. (lantmännen t.ex)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

113 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
#19
O-ringar löst! Svens El o Diesel, Skurup Skåne skickar upp!big_smilebig_smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
2 oktober 2012
#20
Fint. Med tanke på att dieseln kan läcka ut så kan ju även luft ta sig in...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök