3350
Sök

Saab 9-5 sprucken "tändhatt" ? hjälp tack

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#1
Hej, var ute och plockade av kåpan över tändningen på min Saab 9-5 -00 nu precis och la då märke till en sak när jag kollade ner att tändstift nr 2 ifrån kamkedjan satt högre upp än dem andra?

Och såg inte ut som dem andra heller..

Och när jag kollade på "tändhatten"

Vet ej vad de heter nån får gärna säga de som läser detta..

Och den var rätt sprucken.. men bilen går jämt på alla cylindrar så den tänder ju ändå.. och sen såg gummit lite sprucket ut?

nån som vet om det gör något?

Bilder :

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-203542505ca979a179a24d0735a926e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-be765f254283b598fb2f5ef46e261c6c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173185/173185-62aef0175091c84c5e8e9d800c79457d.jpg

Alla möjliga svar om detta är välkomna!

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 705 Inlägg
28 september 2012
#2
Den där stora svarta grejen kallas "tändkasset" och den bör inte förvaras upp och ner.

Hur kan tändstift nr 2 sitta högre än dom andra? Var det inte iskruvat ordentligt?
Antagligen är det det som knäckt tändkasseten, är stiftet inte riktigt iskruvat och du drar åt tändkassetten så måste ju någonting ge sig.

Jag skulle inte vilja ha en sådan där tk på min bil, men funkar den och bilen går som den ska så visst, kör på. Trionic (styrsystemet i din bil) är rätt känsligt och kommer garanterat att klaga om den inte funkar som den ska.


2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#3
Okej för är inte så taggad att köpa ny då budgeten inte gillar det...

Ser ut som de ena stiftet är av ett annat märke.. Ska byta stift i den någon dag smile
Kör inte med den för tillfället ändå..

Varför bör den inte förvaras upp och ner?
Kan den ligga på sidan istället?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 september 2012
#4
amoreex skrev:
Okej för är inte så taggad att köpa ny då budgeten inte gillar det...

Ser ut som de ena stiftet är av ett annat märke.. Ska byta stift i den någon dag smile
Kör inte med den för tillfället ändå..

Varför bör den inte förvaras upp och ner?
Kan den ligga på sidan istället?

Att den inte kan ligga upp-och-ner är för att den är full av olja eller något liknande bös och om man då sätter i den i bilen direkt efter att den legat fel så kan den gå åt h-vete.

Men det är bara att låta den stå upp någon timme eller så innan man monterar den så ska det inte vara några problem. Och sen är T5-kassetten känsligare än T7.


Jag har en fin fungerande liggandes om du vill byta annars ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#5
Okej.. men de sitter ju en del torx skruvar på den.. oljan kan väl inte komma ut ifall jag lossar på dem?

Tänkte plocka bort det för att lackera den imorgon..

Den kommer sitta i bilen några timmar innan den startar så färgen får torka och som sagt så kör jag ej med bilen för tillfället ändå smile


Jag känner bara att jag ej behöver byta eftersom den fungerar..

Och du tjänar väl inget på att göra ett byte rent av?

Mena man byter väl inte en hel mot en skadad? wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 september 2012
#6
amoreex skrev:
Okej.. men de sitter ju en del torx skruvar på den.. oljan kan väl inte komma ut ifall jag lossar på dem?

Tänkte plocka bort det för att lackera den imorgon..

Den kommer sitta i bilen några timmar innan den startar så färgen får torka och som sagt så kör jag ej med bilen för tillfället ändå smile


Jag känner bara att jag ej behöver byta eftersom den fungerar..

Och du tjänar väl inget på att göra ett byte rent av?

Mena man byter väl inte en hel mot en skadad? wink

Haha nej jag menade ju såklart om du vill byta din trasiga i bilen så har jag en du kan köpa, att byta kassetter med varandra vore en kass affär för min del tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#7
Det var det jag tänkte.. wink

Jo men tänkte så länge denna funkar utan att systemet varnar så får det funka...

Men de finns väl ingen chans att olja rinner ut om man lossar skruvarna?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 september 2012
#8
amoreex skrev:
Det var det jag tänkte.. wink

Jo men tänkte så länge denna funkar utan att systemet varnar så får det funka...

Men de finns väl ingen chans att olja rinner ut om man lossar skruvarna?

Vet faktiskt inte exakt hur det ser ut men bara skruva på du, går den trasiga kassetten helt åt skogen så vet du ju var du kan köpa en beggad wink

Fråga andra som har lackat kassetten hur dom har gjort.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#9
Jo.. annars kan jag ju dock alltid bara tejpa och plasta in allt?

Ska ju bara lackera kåpan där uppe som syns smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 september 2012
#10
amoreex skrev:
Jo.. annars kan jag ju dock alltid bara tejpa och plasta in allt?

Ska ju bara lackera kåpan där uppe som syns smile

Lite det jag menar, onödigt att dela kassetten när det ändå inte syns under kanten.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#11
Nej men vill kunna lägga den rak för att kunna lackera och det kan jag inte om kasseten sitter under smile

Ska skriva till någon som har lackerat sin smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 september 2012
#12
Ta två brädor och lägg över två bockar med lite mellanrum och snören i var ände för att hålla ihop brädorna. Efter det så sätter du nu bara ner kassetten i springan och det är klart att lacka.

Om du nu har maskerat innan alltså wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#13
Så kan man ju också göra smile

Ska skriva till nån som gjort det förr ändå smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Bilälskare
283 Inlägg
28 september 2012
#14
TBOC_Razor skrev:
amoreex skrev:
Okej för är inte så taggad att köpa ny då budgeten inte gillar det...

Ser ut som de ena stiftet är av ett annat märke.. Ska byta stift i den någon dag smile
Kör inte med den för tillfället ändå..

Varför bör den inte förvaras upp och ner?
Kan den ligga på sidan istället?

Att den inte kan ligga upp-och-ner är för att den är full av olja eller något liknande bös och om man då sätter i den i bilen direkt efter att den legat fel så kan den gå åt h-vete.

Men det är bara att låta den stå upp någon timme eller så innan man monterar den så ska det inte vara några problem. Och sen är T5-kassetten känsligare än T7.


Jag har en fin fungerande liggandes om du vill byta annars ?

där har jag lite å lägga i. de med att den ej ska va upp å ner e skitsnack!!  full av olja e den ja, men att stå upp i nån timme innan montering e bullshiet, köpte en helt ny som stått upp å ner i ca 1 månad smällde i den direkt å inga fel alls. frågade även på saab specialistverstad å dem sa att de e rent skitsnack!!

ps köp nya kostyar kaske en slant emd de e värt det..

Lejon, född under 1990 talet, älskar bilar, streetrace, dragrace, allt inom motor:D:D

2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#15
klawd22 skrev:
TBOC_Razor skrev:
amoreex skrev:
Okej för är inte så taggad att köpa ny då budgeten inte gillar det...

Ser ut som de ena stiftet är av ett annat märke.. Ska byta stift i den någon dag smile
Kör inte med den för tillfället ändå..

Varför bör den inte förvaras upp och ner?
Kan den ligga på sidan istället?

Att den inte kan ligga upp-och-ner är för att den är full av olja eller något liknande bös och om man då sätter i den i bilen direkt efter att den legat fel så kan den gå åt h-vete.

Men det är bara att låta den stå upp någon timme eller så innan man monterar den så ska det inte vara några problem. Och sen är T5-kassetten känsligare än T7.


Jag har en fin fungerande liggandes om du vill byta annars ?

där har jag lite å lägga i. de med att den ej ska va upp å ner e skitsnack!!  full av olja e den ja, men att stå upp i nån timme innan montering e bullshiet, köpte en helt ny som stått upp å ner i ca 1 månad smällde i den direkt å inga fel alls. frågade även på saab specialistverstad å dem sa att de e rent skitsnack!!

ps köp nya kostyar kaske en slant emd de e värt det..

Vad kan en ny kosta då?

Och kan man byta ut bara de gummit runt?

Eftersom ringen som är i ser helt ok ut och den fungerar ju?

Har tyvärr inte så stor budget...

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 271 Inlägg
28 september 2012
#16
En ny DI till din bil enligt Mekonomen kostar 2906kr. Som ex.


2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#17
Usch de köper jag aldrig..

Inte så länge den gamla fungerar iaf :p

Skulle den ge upp hade jag hellre testat med en beg isf smile

Som t ex den här
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=24127829

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 271 Inlägg
28 september 2012
#18
TBOC_Razor har ju redan erbjudit en till salu, så länge han är billigare än Bildelsbasen är det bara att köra.smile


2 712 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#19
Jag förstår bara inte mening med att byta något sålänge det fungerar korrekt?

Mena motorn går jätte bra

ända man hör är ett litet ljud i början som låter precis som en generator rem eller något som behöver spännas.. men det försvinner efter någon minut och den låter jätte bra?

Tänder på alla cylindrar som den ska osv?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 271 Inlägg
28 september 2012
#20
Kör på den du har tills den rasar säger jag, ang startljudet för att stilla själen skulle jag få kamkedjan
uppmätt. I alla fall om ljudet du beskriver är rassel i starten.
Senast redigerat av lingua (28 september 2012)



Sök