2419
Sök

Volvo 745 91 regina systemet startar ej.

40 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
Har en 745 91a med regina systemet som vägrar starta.
Det finns gnista och den får fram bensin.
Har bytt tändstift rotor fördelare bensin pump ingen framgång.
Kollat kamrem och står rätt. Bogserar man igång den går den 2sek och dör direkt.
Startar inte när man kör med nyckel hostar inte ens till.
Har kollat felkoder och det jag fick på var iac alltså tomgångsventil och bytte den men ändå inget liv i motorn:(.
Någon som har någon ide för jag har slut på dom för tillfället.

40 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Har bytt Svänghjulsgivarn inget resultat.
Extra jordat. Bytt relät under huven .
Ska försöka hitta en databox och prova byta någon som vet om det kan vara samma från 90ans ??

Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 september 2012
Provat något så simpelt som startgas? Är du 100% säker på att gnista inte finns?
Tändspolar brukar kunna ge upp annars..
Senast redigerat av MeloveGolf (29 september 2012)

40 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
ja gnista finns har provat ett antal andra stift med ifall dom andra surat ner sig osv. men ändå inget liv i motorn.
startgas provade jag med igår dock med gamla stift ska prova med andra stift idag för gav inget livstecken igår:( bogserar man bilen så tänder den till men dör så fort man frikopllar eller gasar till lite på gasen.

6 738 Inlägg
29 september 2012
sprutar spridarna in bensin i motorn då? om inte kolla spridarreläet. för när du säger att den går typ 2 sekunder o sen dör så tycker ja det låter som om att spridarna inte öppnar och den går 2sekunder på bensinen från kallstarts ventilen (är lite smådålig på att förklara men hoppas du förstår va ja menar wink )

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

40 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Ska bränslepumpen gå  hela tiden när den inte får soppa eller den ska stängas efter 2sek typ? Det gör min iallafall.
Pumpen går hela tiden när man kör på starten . Har fått bilen att gå igång på startgas och om man tvångskör pumpen men vill ändå inte orka gå en längre stund kan det vara så att pumpen inte orkar pumpa det trycket ? Fast den går lätt å fint när jag har pumpen uppe ur tanken.

6 738 Inlägg
29 september 2012
pumpen i tanken ska gå nån sec när man vrider på tändningen, sen ska den gå hela tiden på startläge o när motorn är igång tongue

Du är liv

40 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Ok smile får väl byta spridare och hoppas på det smile

6 738 Inlägg
29 september 2012
volvo_fjant skrev:
Ok smile får väl byta spridare och hoppas på det smile

Byta spridare menade jag inte tongue , ta en titt på spridar-reläet (de reläet styr spridarna) dom reläerna brukar gå sönder. om reläet e kasst så funkar inte spridarna

Du är liv

40 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
jag har provat byta både relät under huven och det inne i bilen, bytte iaf spridare bara för att prova om det kunde vara nåt med dom men samma sak som innan, så dom vart det inte sad den verkar inte få soppa iaf för den startar på startgas plus att den baktände idag men tror det var pga startgasen smile returen är det inge fel på heller,och blåser man i bränsle ledningen så rinner det soppa från "fuel railen" så det e ju inte stopp i filtret heller.häller man ner soppa direkt i där spridarna sitter då hoppa den igång så snällt så!  blir tokig snart smile vad f*n kan det vara för fel ??

39 Inlägg
29 september 2012
Om den surar ner sig hela tiden så kan det vara mapsensorn som är kass; varit med om just det felet på en Regina vagn.

För att vara på säkra sidan innan du köper så kan du kanske låna en mapsensor att testa med?

Nya finns på Skruvat.se, går inte att lösa på Volvo.

Beg kostar mellan 150 -300 på skroten.

Glöm inte nya stift!

De tål inte att bli dränkta om och om igen!

Mvh Johannes

40 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Har provat byta Map sensorn var en av första sakerna jag bytte .
Stift har jag med bytt ett antal ggr. Dock har jag inte provat byta btr ännu ska göra det idag.
Men grejen är den att den startar till på gas och när man häller soppa rätt ner i motorn. Frågan är om det kan vara databoxen som strular ?

357 Inlägg
30 september 2012
Kollade du om spridarna öppnade som dom skulle när du hade loss fuelrailen?

40 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
ja jag tog spridarna från min andra 740 90 och satte över dom och var detsamma fortfarande sen satte jag dom som jag tog bort i min 90 och den starta och går så fint så! men när jag hade fuelrailen borta så kolla jag om det kom soppa ifrån alla men verkar bara som det kommer från 2 av dom ?? kan det vara btr som gör det ? för soppa pumpen surrar på så fint men vet ju inte om den trycker som den ska sad ska iaf prova min btr från 90an idag och se om det blir nån skillnad! det är iaf ström på alla kablar till spridarna så det lär ju inte vara nåt som stör där med relä eller nåt sånt menar jag !

357 Inlägg
30 september 2012
Har du kollat om det kommer bränsle ur returen efter btr? Gör det de så ska det komma bränsle till alla spridare.

40 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Okej ska prova det nu då:)

40 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Kollat returen nu och det kommer inte en droppe efter btr:(

357 Inlägg
30 september 2012
Du skrev att du bytt bränslepumpen, bytte du till en likadan?

40 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Ja du en bra fråga smile det var förra ägarn dom bytte pump till en bättre beg . smile han pumpar ju hur fint som helst men som du säger kan det mkt väl vara en annan sorts men bilen gick ju ett tag efter att han bytt pump och sen la den av. Sen dess inte startat.

357 Inlägg
30 september 2012
Kolla matarledningen vid fuelrailen, kommer det ingen bensin där heller så måste det vara pump, filter eller stopp i ledningen.  Du körde väl på starten när du kollade returen?

Sök