3369
Sök

Volvo 142 lowrider whisbone/önskeben

155 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#1
nu är det så att jag funderar på att bygga en lowrider av en volvo 142 och

undrar hur fasen löser jag bakvagns problemet det är nämligen så att jag

måste bygga ett whisbone asså ett så kalat önskeben från skratch som

håller bakvagnen på plats och behöver i sånna fall vetta ur jag går till

väga med vinklar fästen och sånt och nu till det

slutgiltiga vad säger bilprovningen om det?




tacksam för svar

1 758 Inlägg
1 oktober 2012
#2
Enklast är väl att kapa ur golvet och flytta upp de befintliga fästpunkterna.
Eller ska du bygga om till annan typ av axelinfästning/annan typ av bakaxel? Original är det ju stel axel med längsgående länkarmar.

155 Inlägg
1 oktober 2012
Trådstartare
#3
ska montera ett riktigt hydral system och ett önskeben bak som håller bakaxel på plats så kalad 3 länk typ

12 Inlägg
23 december 2012
#4
jimmy_boy skrev:
nu är det så att jag funderar på att bygga en lowrider av en volvo 142 och

undrar hur fasen löser jag bakvagns problemet det är nämligen så att jag

måste bygga ett whisbone asså ett så kalat önskeben från skratch som

håller bakvagnen på plats och behöver i sånna fall vetta ur jag går till

väga med vinklar fästen och sånt och nu till det

slutgiltiga vad säger bilprovningen om det?




tacksam för svar

Måste du verkligen de på den biltypen? bakaxel har väl skruvfjädrar?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 december 2012
#5
Whishbone/Önskeben är format som ett V (sitter i ryggen på fågeldjur och enligt engelsk tradition tar man varsin enda och drar isär benet, den som får största biten får önska sig något) och något som man använder på bilar med individuell hjulupphängning och dubbla A-armar/triangellänkar.
Whishbone är inget man monterar på en bil med stel axel utan på multilink som det heter på volvospråk.

240 har om jag minns rätt dubbla triangellänklar fram (med nedre spindeln åt fel håll) och ska du ha wishbone bak får man bygga liknande framvagnen...

Menar du egentligen att du vill bygga watt-länk istället för panhardstag men du blandade ihop wattlänk med wishbone?


5 111 Inlägg
24 december 2012
#6
Nej, han menar inte dubbla a-armar som i "double wishbone".
Det han menar är ett wishboneformat stag som sitter uppe på bakaxeln och har sin främre infästningspunkt i karossen.
Dock är jag nyfiken... Jag kan förstå att det används på GMs kryssramsbilar som har en upphängning som påminner om den på PV... Men på en 140 har du ju fyrlänk, finns det någon egentlig fördel med att ersätta det med ett trelänkssystem med wishbone? Nej, jag ifrågasätter inte, jag är nyfiken.


155 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#7
la ner projektet hur som helst


Sök