2986
Sök

Varför olika bilar/modeller är så billiga?!

146 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#1
tjena.

sitter rätt så dagligen o kollar annonser på blocket o etc.

finner många intressanta bilar till udda priser, t.ex en ford mondeo efter -00 ligger mellan 10-20tusen, saab 9-3, 9-5, 99-03 ibland även -04 för samma priser, volvo x40 v70 runt -00 oxå, ja ni hajjar!

varför är just dessa bilar så billiga när dom är så pass nya? d måste ju betyda mkt fel, man vill bli av med dom nästan? menar, dessa bilar när dom va nya va riktigt schyssta iaf i min uppfattning?


hört att om man inte sköter årliga oljebytet på saab är motorn knullad redan efter ett par år samt(om) d skulle finnas ngn turbo är den oxå åt helvete. x40 är ju snuskigt billiga nu men verka som dom flesta är upprostade o d är ju inge kul alls? är d därför den är så billig pga kaross rostar upp?

har inget o säga om fård då jag ej vet ngt om dom, vet iaf att min polare som är bilmek sa att deras focus från senare -98 o framåt är guld(gällande minst problem o etc) men dom ligger inte heller på dessa priser som jag just uppgett.

sugen på o byta bil o dessa är fina bilar d kan man inte sticka under stolen med.

MVH

$

Avstängd
10 388 Inlägg
4 oktober 2012
#2
tragedy skrev:
tjena.

sitter rätt så dagligen o kollar annonser på blocket o etc.

finner många intressanta bilar till udda priser, t.ex en ford mondeo efter -00 ligger mellan 10-20tusen, saab 9-3, 9-5, 99-03 ibland även -04 för samma priser, volvo x40 v70 runt -00 oxå, ja ni hajjar!

varför är just dessa bilar så billiga när dom är så pass nya? d måste ju betyda mkt fel, man vill bli av med dom nästan? menar, dessa bilar när dom va nya va riktigt schyssta iaf i min uppfattning?


hört att om man inte sköter årliga oljebytet på saab är motorn knullad redan efter ett par år samt(om) d skulle finnas ngn turbo är den oxå åt helvete. x40 är ju snuskigt billiga nu men verka som dom flesta är upprostade o d är ju inge kul alls? är d därför den är så billig pga kaross rostar upp?

har inget o säga om fård då jag ej vet ngt om dom, vet iaf att min polare som är bilmek sa att deras focus från senare -98 o framåt är guld(gällande minst problem o etc) men dom ligger inte heller på dessa priser som jag just uppgett.

sugen på o byta bil o dessa är fina bilar d kan man inte sticka under stolen med.

MVH

$

Till saken hör ju att en bil från 98 (ex.vis) -är- ingen "ny" bil, den är snart 15 år gammal. Men ja, jag tänker också en 98,99,00,01,02 som "ny", fast, den inte är det vid närmare eftertanke.

Sen är det ju mycket som kommer "med tiden". Det kanske börjar närma sig för andra/tredje/fjärde kamremsbytet osv osv osv (och just den biten är ju ofta en dyr historia om man ska lämna in det på verkstad)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 758 Inlägg
4 oktober 2012
#3
Tillgång och efterfrågan.
SAAB har alltid varit billiga på begagnatmarknaden. Volvo är betydligt mer populära, men det återspeglar sig förstås också i att det finns ett väldigt stort utbud. Då sjunker priserna.
Sen kan ju en viss modell vara billig för att den är "dålig" också. Tidiga Volvo S/V40 är ett bra exempel. Sålde som smör, men började snabbt krångla. Finns många på begagnatmarknaden, men de är ofta svårsålda.
Kolla annars på Citroën, de får man nästan gratis om de har några år på nacken.

682 Inlägg
5 oktober 2012
#4
-04 kom nya karossen till Saab 9-3! Det är därför de tidigare bilarna är billiga. Samt KK'n, ALLA saabar droppade i pris efter det! 

Endå kan man hitta -04'or för 30k ibland.. Vector då, inte sett någon så billig aero.

Nya chassit är stabilare (kan erkänna själv att det är jävligt skönt å åka i det nya chassit, bra körförmåga) medans det gamla betér sig lite.. skakigare och ostabilare.


15 Inlägg
5 oktober 2012
#5
Som sagt - en 00:a är ju trots allt 13år snart...
Många att välja på ger ju oxå utslag.
Fråga nån som är runt 18år om -00 är
länge sen wink
/ Pelle

There is no replacement for displacement
630 Inlägg
5 oktober 2012
#6
Det börjar ju som sagt bli rätt gamla bilar allihop. Även om jag också ser dem som lite nyare då de va hyffsat färska när jag tog körkort 05... Men känns som man får rätt mycket bil för pengarna, bra om man ska köpa och sämre om man ska sälja. Jag sålde min v70 från 99 för ett par veckor sen för 15k, Va i helt okej bruksskick, ingen rost osv. Kändes nästan dumt att sälja den när man inte fick mer, men har man ingen användning för den så står den ju bara och kostar mer ändå.
Tidiga x40 är nog så billiga pga att de nyare inte ligger så mycket högre. Köpte min 03a för 45, och då skulle jag inte betala mer än 20 för en fas 1 som har så mycket sämre rostskydd även om det är bra bilar det med.
Hade en 99a s40 2,0t för några år sen, rostlagades i fram och bakskärmar seriöst vid 11 000 mil och den va 6 år gammal, när jag sålde den 3 år senare började rosten komma tillbaka lite överallt igen.


146 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#7
tack för svaren!

jo som ni alla säger det är ändå 13ǻr, jag tycker det känns som relativt nya bilar ändå för man tänker inte så smile

om man nu skulle bestämma sig för en av dessa "NY-gamla" klassiker? vad ska man tänka på? rostskydd? servicebok? vad ska vara bytt o inte? ifall ni kommer på ngt kan man kolla dessa felen själv utan o va bosse bildoktorn?

mvh

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 oktober 2012
#8
Jo det är relativt nya bilar. Sätter man sig i en fräsch -02a eller en -11 så kanske inte alltid skillnaderna är så stora utom just prislappen. Jag föredrar en bil med några år på nacken med mer utrustning än en ny lite enklare bil i samma prisklass.

Utbud och efterfrågan påverkas dessutom mycket av tradition och rykte, inte bara av faktisk kvalitet.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

146 Inlägg
9 oktober 2012
Trådstartare
#9
caromania skrev:
Jo det är relativt nya bilar. Sätter man sig i en fräsch -02a eller en -11 så kanske inte alltid skillnaderna är så stora utom just prislappen. Jag föredrar en bil med några år på nacken med mer utrustning än en ny lite enklare bil i samma prisklass.

Utbud och efterfrågan påverkas dessutom mycket av tradition och rykte, inte bara av faktisk kvalitet.

nej eller hur, faktiskt är inte skillnaden så stor, bara större skärmar ibland. tycker dessa modeller jag nämnt bruka stå för kvalité!

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 oktober 2012
#10
tragedy skrev:
caromania skrev:
Jo det är relativt nya bilar. Sätter man sig i en fräsch -02a eller en -11 så kanske inte alltid skillnaderna är så stora utom just prislappen. Jag föredrar en bil med några år på nacken med mer utrustning än en ny lite enklare bil i samma prisklass.

Utbud och efterfrågan påverkas dessutom mycket av tradition och rykte, inte bara av faktisk kvalitet.

nej eller hur, faktiskt är inte skillnaden så stor, bara större skärmar ibland. tycker dessa modeller jag nämnt bruka stå för kvalité!

Vissa modeller har väldigt dyra räkningar på "standardreparationer" som kan dyka upp efter 8-10 år som det kan vara bra att ha koll på. Den nyare Mondeon har någon modell där kamrem eller kopplingsbyte (kommer inte ihåg vilket) går loss på nästan motsvarande av vad en lägenhet på rätt plats väster om Malaga kostar pga något obskyrt specialverktyg. Volvos halvgamla framhjulsdrivan modeller vad de nu heter har länkarmar av frigolit, och sedan har vi de där tyska märkena som egentligen är billiga att laga enligt de envisa och lärda men som har många före detta ägare som drabbats av otur och hävdar motsatsen.
Ford Fonus har ju bra rykte enligt bilprovningen, men det är väl som att ha sex på fyllan med en halvgammal androgyn präst antar jag?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 532 Inlägg
9 oktober 2012
#11
Min Lexus kostade 690000kr ny 1992 och jag köpte den för 10000kr.
Reservdelar är fortfarande svindyrt och det mesta kan inte Toyota Sverige skaffa.
Men vill man ha lyx som består så är Lexus en bra bil på begagnat marknaden.
Lixom när man rullar ut en ny bil ur säljhallen så sjunker den med nästan 100000kr på dirren.



Sök