3551
Sök

MagLight's Celica GT-FOUR ST165 Motorn sitter äntligen ihop.

Bilen är tänkt att bli baninspirerad med uppgraderad väghållning, lättning och en effektsiffra runt 250-300 Hk.

Jourråtta
55 620 Visningar
Uppdaterades senast 26 juni 2015
Jourråtta
148 Inlägg
4 oktober 2012
Trådstartare
#1
Projektet i fråga innefattar uppgradering av min GT-4'a som är tänkt att fungera som lekbil på somrarna och eventuellt lite på vintern.

https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-08-15%2023.50.23.jpg

Köpte bilen för snart ett år sedan med turbon nedriven och ett avgassystem som sett bättre dagar.
Jag har inget garage att vara i så det är lite omständigt att jobba med bilen när vädret inte är det bästa, men för vintern så har jag fått ställa in bilen i föräldrarnas husbilstält som får fungera som tillfälligt meckgarage.

Det jag gjort i år har i alla fall varit att montera turbon som är en uppgradering av CT26an som sitter i original, och monterat ett komplett 3" rostfritt avgassystem med en 100 cells racekat på en specialbyggd downpipe.
Monterat nya dimljus och DRL i grillen plus bytt ut lamporna till regskylten och positionsljusen till dioder.
Fick också byta bromsarna bak plus ett bromsok för att få den igenom besiktningen.
Passade även på att montera ett par extra mätare istället för stereo eftersom jag inte har någon sån i bilen.
Tanken med den här sommaren var att hitta fel på bilen som ska fixas i vinter, och det har då varit som jag misstänkte ifrån första början, väghållningen är rätt så kass.

Bilen känns väldigt skön att köra men det är inte det som är poängen med den här bilen. Vill hellre att den ska vara lite stötig och hård i sättningen så att den tar kurvor som en dröm...

Vinterns projekt kommer alltså innebära:
Nya bussningar.
Nya stötdämpare och fjädrar.
Nya skivor och belägg.
Ny krängningshämmare bak.
Renovering av subframen och alla länkarmar.
Montera nya stolar.
Allmän tillsnyggning.
Ny däck plus eventuellt fälgar.

Idag började jag i alla fall med att hissa upp bilen och slita ner bakbromsarna.
Kom inte längre eftersom alla länkarmar sitter som berget och jag kom inte åt varken mutterdragare eller gasbrännare för att värma.
Så det får vänta tills nästa gång man är ledig.
Senast redigerat av MagLight (10 mars 2015)


Jourråtta
148 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#2
Igår var jag och jobbade lite med bilen och fick upp en hylla så att man kan sortera alla delar som plockas bort

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-0c5848e625b7db28cdb42519b3805dd0.jpg

Plus att jag fick bort frambromsarna och stötdämparna runt om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-fcd13b2f0eded79eb9e099ee915914a3.jpg

Det går ganska sakta men förhoppningsvis ligger subframen på backen innan torsdag när jag börjar jobba igen.


Jourråtta
148 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#3
Idag blir det nog mest bara söka delar med ljus och lykta. Har bland annat slängt iväg 2 förfrågningar på specialbeställningar på Coilovers ifrån D2 och Ksport.
Förhoppningsvis går det att få 185'ans Coilovers med 1" längre fjäderben fram och 15mm skruvhål istället för 17mm.

När jag fått veta om det går eller ej så blir det i alla fall beställning av Bussningar, krängare bak, vattenpump, kamrem, bromsar, bromsslangar och dämpare och fjädrar eller Coilovers då.


Jourråtta
148 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#4
Bussningar beställda ifrån http://gt4-racing.eu/  totalt landade det på strax över 5000 Kr för dessa. men det kommer garanterat att hjälpa big_smile

Väntar fortfarande på svar angående D2 Coilovers, men vad svaret än blir så kommer jag beställa såna, antingen så slipper jag modda eller så får jag modda litegrann... nästa år ska det iallafall sitta Coilovers på Celican istället för dom här gamla prylarna... lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-5030bd4ed55f513653c5463a31ed0a2c.jpg


Jourråtta
148 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
#5
I veckan dök mina bussningar och krängninshämmarstag upp ifrån Polen, och det var ett par stycken kan man nog påstå.

De 6 bussningarna och 2 stagen uppe till vänster är till framvagnen. Resten är till bakvagnen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-616e5af08d9ff7953ff54e5f7c9e58cf.jpg

Idag har även en beställning på Coilovers ifrån D2 skickats iväg, har fått dom att tillverka ett kit som passar Bolt-on big_smile

Det blir Sports modified-kit då bilen kommer gå mest på gatan.


Jourråtta
148 Inlägg
25 november 2012
Trådstartare
#6
Subframen ligger numer på en pall framför bilen och väntar på att jag ska bli ledig så att jag kan göra rent och renovera den med nya bussningarna big_smile blir ett par nya packboxar till diffen samtidigt då den verkar läcka en del.

http://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-11-21%2019.00.16.jpg

Blev ganska tomt här under... bara börja borsta rent hmm

http://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-11-21%2019.00.38.jpg


Jourråtta
148 Inlägg
3 december 2012
Trådstartare
#7
Diffen och nästan alla länkarmar bak demonterade ifrån Subframen. Jävligt sugen på en LSD och ett PU fäste...

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-11b47b170bfcc00b94ab4e04c5223bb5.jpg

Subframen innan jag lyckades få bort den sista länkarmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-20e16061cfef1cba22688055bb3c6a4c.jpg

Imorgon står det eldning borrning och slag på schemat för att få bort bussningarna.


Jourråtta
148 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#8
Fått en del gjort på bakvagnen nu precis innan man blev sjuk...

Eldat upp och slagit ut gummibussningarna.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-04%2015.07.17.jpg

Hylsorna som satt kvar efter att bussningarna slagits/skrapats ur.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-04%2015.07.36.jpg

Diffbryggan utan bussningar.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-04%2015.07.49.jpg

Blir nog bra när allt är blästrat.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-04%2015.08.03.jpg

Slagit ur bussningarna i hubben.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-04%2017.24.38.jpg

Samlat ihop allting, bussningarna i länkarmarna sitter fortfarande kvar, men behöver ett skruvstäd för att få ur dom.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-04%2018.17.37.jpg

Slängde in dom stora prylarna i bilen och  drog till jobbet för att spola av dom.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-04%2019.35.40.jpg

Lite renare än när den plockades ner.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-04%2019.35.55.jpg


172 Inlägg
5 december 2012
#9
Ska följas !! men undrade är ett sådant pressening garage bra att jobba i och vad kostade ett sådant ??


Jourråtta
148 Inlägg
5 december 2012
Trådstartare
#10
Tackar... jo det är ju bättre än att stå utomhus då man slipper regn och vind, nackdelarna är kylan och avsaknaden av bra belysning,  är som sagt mina föräldrars tält så jag vet inte riktigt vad det kostar men mellan 15-20'000 kan jag tro dom fick ge för det här då det är jävligt långt och högt.


Jourråtta
148 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#11
Till helgen ska jag åka och hämta en uppsättning R-däck så att man har något att svänga med i sommar...

Har dessutom luskat reda på en ST205 bakdiff som kommer monteras istället för min originaldiff, skillnaden är att 205'ans är LSD big_smile


Forummoderator
26 389 Inlägg
12 december 2012
#12
Jäkligt intressant projekt du har för dig.
Kommer följas!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jourråtta
148 Inlägg
12 december 2012
Trådstartare
#13
Tackar smile alltid kul när man gör något som kan intressera andra smile


Jourråtta
148 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#14
Idag är det lördag för mig så då blev det självklart lite jobb på Celican.

Recept på att få ur gummibussningar som sitter som berget i länkarmar:
verktyg:
Skruvstäd.
Acetylenbrännare.
Hammare/slägga.
Polygrip.

1. Sätt fast länkarmen i skruvstädet.
2. Tänd brännaren och börja värma metallen runt bussningen, och inte själva gummit.
3. Efter ungefär 10-15 sekunder kommer det börja spruta ut eld ifrån gummit som en jävla drake, fortsätt värma i några sekunder till.
4. Släck brännaren och blås sedan ut den flammande bussningen.
5. Ta fram hammaren/släggan och slå ur bussningen halvvägs, ta tag med polygripen och slå ut/dra ut resten, släng sen skiten i snön så att det spottar och fräser.
6. Vädra ut gummiröken ut verkstan så att du kan fortsätta vara där inne.
7. Repetera tills alla bussningar är borta.

Efter att detta repeterats 6 gånger så blev det till att reparera 2 infästningar på länkarmarna som skadades när jag kapade av skruvarna dom satt med i karossen

1. Sätt fast länkarmen i skruvstädet.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-13%2015.21.36.jpg

2. Slipa rent där det behöver fixas.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-13%2015.24.14.jpg

3. Stek på med MIGen så att du får lite material att arbeta med.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-13%2015.27.05.jpg

4. Slipa ner överflödet och forma till original.
https://dl.dropbox.com/u/67830689/Toyotaclubsweden/2012-12-13%2016.00.43.jpg

Så nu när allt detta är gjort är allting inlämnat på Allblästring för blästring och epoxybehandling, så nu är det bara att vänta tills det är klart någon gång nästa vecka.

Ja och så har jag beställt alla skruvar och sånt skit som gått sönder under proceduren att demontera allting.


Forummoderator
26 389 Inlägg
13 december 2012
#15
Usch..att få ur bussningar verkar vara ett helvete oavsett hur man än gör det.
Men det blir bra i slutänden.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jourråtta
148 Inlägg
13 december 2012
Trådstartare
#16
Det var faktiskt inte så farligt... tog nog inte mer än 1½ minut per bussning inklusive eldning.


Forummoderator
26 389 Inlägg
13 december 2012
#17
MagLight skrev:
Det var faktiskt inte så farligt... tog nog inte mer än 1½ minut per bussning inklusive eldning.

Iofs, det var ju inte så farligt då kanske.
Har sett värre exempel, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Jourråtta
148 Inlägg
15 december 2012
Trådstartare
#18
Idag har jag suttit närmare 4 timmar i bilen för att handla prylar, så ca 30 mil, 3000Kr och en jävla massa snö senare så har man en uppsättning R-däck på ST205 fälgar och en ST205 Diff med LSD

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157459/157459-5642851e364126262625d90693b4f80f.jpg


Forummoderator
26 389 Inlägg
15 december 2012
#19
Lsd?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

161 Inlägg
15 december 2012
#20
Mack skrev:
Lsd?

Limited slip differential



Sök