Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och fräck sommarbil, något av en sleeper med vass motor under huven utan att det syns för mycket på utsidan. Projektet består av uppfräschning av inredningsdetaljer, motorbygge och en del praktiska lösningar. Jag försöker alltid att göra så mkt jag kan själv, det blir roligast så. Följ gärna med, peppa, tipsa och kritisera! /// Peter
  • 119 Följare
  • 521 985 Visningar
  • Projektet avslutat 17 augusti 2015
robertfab
6 mars 2013 · 490 Inlägg

Bubblan i bakgrunden: den har "stående" framlampor.....
HAHAHA!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Nix, det har den inte serru, det är en 67:a wink

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/548383_2991106994995_623785956_n.jpg

robertfab
6 mars 2013 · 490 Inlägg

Kolla igen, på bilden bakom din topp.

Tips: ordvits

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Extreeemt dålig ordvits.. knappt så det går att klassa in som ordvits om jag ska vara helt ärlig..

Hur som, håll dig till topic gubbstrutt, annars åker du på en varning, haha men för din skull då Robban.. Vi får väl hoppas att Micke har gjort ett toppenjobb! eey, drrrrrum dish!

robertfab
6 mars 2013 · 490 Inlägg

Det är ju det jag gör: toppic.....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Nej, nu får det vara nog med ordvitsar.. annars är det ingen vits att fortsätta ha en projekttråd wink

Snackats lite vevhusventilation på BV, jag ska ha en nippel i varje ventilkåpa, en på oljepåfyllning, eventuellt där original bränslepump sitter. Alla ska gå till en tank som sitter högt monterad med filtrering. Detta gör att den eventuella oljan som trycks upp rinner ner i vevhuset igen. Ännu bättre vore om man hade ett extra oljetråg som den kunde rinna till, så slipper den vispas runt av veven på vägen ner.

robertfab
6 mars 2013 · 490 Inlägg

Det låter smart!

Kan du använda din "oljefälla/vevhusventilation" som du redan har?

På min typ 4 motor så är det borrat hål i toppen, precis vid ventilkåpan, en nippel på varje topp.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
robertfab
6 mars 2013 · 490 Inlägg

Längst upp till vänster på toppen ser man nippeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-fe03d23bd098f8dce6746801f048e10d_large.jpg

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
6 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Ja, jag kan använda den, även om den är i minsta laget så har den tre anslutningar och fästen så den går att sätta antingen i fläktkåpan (som jag nog inte vill göra hål i) eller på torpedväggen.

Ja, du har dina direkt i topparna istället för i ventilkåporna, sak samma men man slipper ha av ventilkåpor eller slangar när man tar ur motorn (iaf om vevhusburken sitter på motorn/fläkthuset).

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Sådär ja. Nyss hemkommen från Kingriver och Mickes garage. Det blev lite längre än planerat, men det är ju bara trevligt smile

Topparna är klara, vi flödade dem med sugrör på för att se var jag behövde kötta bort lite mer material. Topparna planar ut i flödet efter 10mm men ger bra till 11-12. Så då blir det perfekt med 1,4:1 vippor som ger ca 10,5mm lyft på originalkam. Mkt trevligt flöde blev det och jag är nöjd, självklart glömde jag utskriften på diagrammet i garaget.. Synd för flödesonanisterna.. ska se om jag får med mig pappret hem imorn eller kan ta en bild på det.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0838.jpg

Så ser det ut, planat 3,7mm. säten frästa med 15, 30, 45, 70 grader. undercut och backcut på ventiler, portade och plastade kanaler.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0837.jpg
Här ska jag skrapa rent från lite plastrester o skit så det tätar bra mot packningen sen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0836.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0835.jpg

Fick med mig en bättre beg 200mm Bugpack supergrip lamell också, den lär lätt hålla denna sommaren iaf
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0834.jpg

Och en annan trevlig sak, helt ny, dock i fel färg. Radioplåt.. någon som har en kromlist över???
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0833.jpg

Passar på att ge ett stort tack till Micke, både för fint jobb, specialkunskap och god vänskap smile

Putteliten
7 mars 2013 · 9 094 Inlägg

Kommer inte plasten smälta när den sitter i topparna sådär? Va gör det för nytta?

Volvo 740 GLE Cab "Farsans bygge" (1986)
Volvo V40 2.0T Greyline Fas 2 "Flygande Holländaren" (2002)
Chevrolet Bel Air 4-Door Sport Sedan "Farsans Classic Chevy" (1956)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Det är JB weld industro, kemisk metall och den tål 315 grader celsius.. en klassiker när det gäller att plasta insugskanaler. Så det är ingen fara smile

Man använder det för att tex göra korta radier längre eller för lång radie kortare i insugskanaler. Detta gör man för att det flödar bättre än en kort radie och skarp böj. Ett vanligt problem med fabrikstoppar är att den korta radien är alldeles för skarp och skymmer stora delar av ventilen..

Luft har svårt att följa skarpa innerböjar, så den släpper kanten och flödar rakt fram.. det vill man ta bort.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
7 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Däremot går det inte att använda i förbränningsrum eller avgaskanaler.

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Blev inte mkt garagetid idag, däremot har jag åkt tur och retur Gbg - Kinna smile Alla tiders om än något kallt. Eftersom jag förberett mig med långkallingar, mössa och handskar så var det inte så farligt.

Men jag fick ju som sagt topparna igår, idag hämtade jag även ut Vippbryggorna på ups eftersom de försökt lämna ut dem tre gånger utan att lyckas pricka när nån av oss var hemma tongue

Rejäla prylar med nållager och hylsor, utväxling 1,4:1
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0841.jpg

Sen fick jag tagit bild på flödesdiagrammet av topparna. Då det är lite secret så har jag målat över några siffror.. den som orkar kan ju klura ut vad det blev för maxflöde ändå. Men detta görs inte i en handvändning utan att ha lite koll på bitarna. Det är tex 4 vinklars fräsjobb på sätena (utfört av PPR Micke), 15, 30, 45 och 70 graders vinklar.

Här först utan insug med lera runt kanten.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/utaninsug.jpg

Sen testade vi med insugen, eller sugrören, hehe.. Man ser att de är lite för små i diameter eftersom topparna tappar lite flöde på höga lyft.. Men det går ju att åtgärda.. flödet på mindre lyft är däremot något högre än utan insug.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/medinsug.jpg

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Som ni ser har jag målat över några siffror.. Sen på diagram nr 2 så är siffrorna med .1 efter med insug och de utan är utan insug.

Cadillac123
8 mars 2013 · 292 Inlägg

Ser ju väldigt fint ut smile Är det planerat när motorn ska vara klar?

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Tackar! Motorn vill jag ha färdig så snart som möjligt såklart.. Men det som saknas för uppstart och inställning är:

tryckplatta (har en NOS trimco på g)
stötstänger okapade
ev. shims till vippbryggor
munstycken till förgasare (behöver garanterat byta några)
Luftfilter
slang till oljefilter
oljefilter

Det är väl i princip vad som behövs för uppstart smile

Cadillac123
8 mars 2013 · 292 Inlägg

Fixat på en helg ju wink

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)
Volvo 740 GL "Orpen" (1990)
Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
8 mars 2013 · 3 068 Inlägg

Hehe, ju men vi har en bromskloss i det hela också.. ekonomin.. Så är det alltid för egen del.. fritid har jag (än så länge), ganska gott om. Nu har vi precis köpt hus och barn kommer vilken dag som helst.. Så det får ta lite tid. Tur att man fyller år snart då kanske man får nåt av dem grejerna iaf, hoppas hoppas hoppas big_smile

Peter_Eriksson luftgekühlt für alle
9 mars 2013 · 3 068 Inlägg

44cc förbränningsrum, så runt 8,5:1 eftersom jag inte ids ta ner cylindrarna 0,4mm.

Fick ett litet paket idag med en rejäl svänghjulsbult, 44mm chromoly, med större bricka.

Här jämfört med original
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1214.jpg

Lite skillnad
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1215.jpg

Här bara dithängd på svänghjulet
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1216.jpg

Vidare har jag kollat lite allt möjligt innan jag beslutade mig för att dra på silikon på kanten innanför cylindrar, göra rent lite gängor och momentdra topplocken, 25nm på 8mm pinne.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1217.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1218.jpg

Sen har jag kikat lite på hur det ser ut med autocraft vipporna. Som det ser ut i dagsläget behöver jag kortare stötstänger än original iaf, men jag ska kapa upp en gammal och tillverka en justerbar för att se vilken längd som blir lagom.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1219.jpg

Gapen på stiften är kontrollerade, samtliga är 0,6mm
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1221.jpg

Jag monterade även extra brickor, dels för att stiften annars kom lite långt in, dels för att jag vill ha gnistgapet in mot mitten av cylindern. Det svarta strecket visar gapets riktning.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMGP1223.jpg

Gjorde även upptäckten att mina stötstångsrör är lite för långa, detta eftersom topplocken är planade 3,7mm. Funderar på om jag ska ta av lite på rören och kapa ett varv på fjädrarna för att få ihop dem tillräckligt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang