Rakställande av B230 i Amazon.

Jbreitholtz
söndag 12:20 · 37 Inlägg

Nehe, man får absolut inte plats med nån turbo i en Amazon om motorn lutar åt sidan som den gör i en 940, den måste rakställas, jag har lärt mig den hårda vägen.
Och då är frågan hur gör man med lådan om man inte vill ha en låda som sitter på sniskan och en växellådstunnel som är bredare än den måste?
Vem svetsar om lådan så den står rak eller finns det nån som säljer adapterplattor?
Det här har ju gjorts tidigare så nån borde veta?

Marlboroman
söndag 14:52 · 8 235 Inlägg

Vad är det för växellåda?

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jbreitholtz
söndag 18:08 · 37 Inlägg

Just det, kanske borde nämt det såklart, det är en M47-låda

Jbreitholtz
söndag 18:15 · 37 Inlägg

Jag harfundrat lite, jag har en sprängkåpa till en M40 tror jag, den är ca 2 cm kortare än en från en M47.
Om man kapar av botten på M47:an och sätter den så vinkeln blir rätt på den från den från M40:an som har ett stort hål som man kan centralisera botten på den andra emot och har en stålplatta emellan så längden blir som M47:an så borde det ju funka?

simlar
söndag 22:22 · 5 570 Inlägg

B20 M45 sprängkåpa är det du behöver.
Fanns endast i vissa 1975 Volvo 240.

Omsvetsad sprängkåpa ska inte längre vara godkänt vid regbesikting vad jag förstått.

Senast redigerat av simlar (söndag 22:23)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Jbreitholtz
söndag 22:31 · 37 Inlägg

Jo jag har vet men den men den sprängkåpan går ju inte att få tag på.
Amazonen är ju besiktningsbefriad....  wink

simlar
söndag 23:01 · 5 570 Inlägg

Så är det, dyr om man hittar en sådan sprängkåpa. Men det är den man egentligen ska ha wink

Ja då är det bara köra på smile
Har ett svagt minne av att jag sett adapterplatta för att få växellådan rakt.
Då får man ju dock problem med att stödlager för ingående axel och urtrampninglager behöver förlängas lika mycket som adapterplattan är tjock.

Nackdelen att svetsa om en sprängkåpa är ju att lyckas få den svetsad i helt korrekt läge (både rotation, vinkel och djup måste bli korrekt) och sen är ju då även risken att svetsen till slut spricker vid körning vilket kan gå illa om man har otur.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
simlar
söndag 23:05 · 5 570 Inlägg

https://www.smt.nu/volvo-amazon-5-v%C3% … 3%A5da.php
Här har du nog det du behöver!
Annars kan dom säkert tillverka det du behöver om du kontaktar dom.

Senast redigerat av simlar (söndag 23:07)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang