Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!
Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer
kom ju ut en ännu illigare till salu i borås ....... synd att man inte är gjord av pengar annars hade jag fan investerat.... formel vee är hårda grejor
Om du tänker på Janne i Borås så var det just hans som riktpriset var 37k på, inte den på bilden ovan, den är bara tagen från google :-) Ja, hade man haft ett pengaträd så, hehe då hade man haft mkt roligt.
Edit: aha, var ju tvungen att kolla blocket nu och såg den du menade.. 15k är inte farligt.. fast det var ju en del jobb kvar på den som det står i annonsen. Ingen info om motorn.. vilket troligtvis innebär att den måste helrenoveras... eller inte finns alls..
Senast redigerat av Peter_Eriksson (22 februari 2014)
Haha, jovars :-) Så ska man ju ha en bra låda med rätt utväxlingar också så kan det gå ruggigt fort runt bana med en sån.
I helgen har jag inte gjort ett skit med bubblan.. istället har jag klippt och beskurit äppelträd i trädgården samt grävt bort 20-30cm bakom en liten mur för att kunna skjuta in den lite.. snyggare när den inte lutar utåt :-)
Haha, jovars :-) Så ska man ju ha en bra låda med rätt utväxlingar också så kan det gå ruggigt fort runt bana med en sån.
I helgen har jag inte gjort ett skit med bubblan.. istället har jag klippt och beskurit äppelträd i trädgården samt grävt bort 20-30cm bakom en liten mur för att kunna skjuta in den lite.. snyggare när den inte lutar utåt :-)
Har ni redan vår?
Själv har man skottat snö och varit ut och sladdat lite med Audin
Det beror väl lite på hur seriöst det skall göras :-) Jag har hört priser mellan 3-600/fälg. En del tar extra betalt för varje tum över 3.. det är som sagt lite olika. Fälgarna till golfen fick jag breddade av en i mjölby, då gav jag 2500:- för att han köpte fälgar på skroten, breddade och skickade med bussgods. Nu hittade jag en i Varberg (Wall smide) och det är ju lite närmare så man kan hämta.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (24 februari 2014)
Det beror väl lite på hur seriöst det skall göras :-) Jag har hört priser mellan 3-600/fälg. En del tar extra betalt för varje tum över 3.. det är som sagt lite olika. Fälgarna till golfen fick jag breddade av en i mjölby, då gav jag 2500:- för att han köpte fälgar på skroten, breddade och skickade med bussgods. Nu hittade jag en i Varberg (Wall smide) och det är ju lite närmare så man kan hämta.
Fick ju hem beställning på lite delar nyligen. Så jag tänkte lägga i veven i blocket för att kontrollera frigång.. stötte på patrull med främre ramlagret.. Det gick inte i.. Har läst att man kan behöva bearbeta axiallagret på den.. men den gick inte ner på andra ledden.. Mätte lagret och konstaterade att det var 65,60mm, dvs 0,10mm för stort! Mailade Dalhems om detta och de kunde konstatera att de silverline-lager med 1:a överdimension de hade var för stora också. Så jag får nya så fort de får hem från leverantör. Vill ha Silverline då de är s.k. "steel back", dvs mittenlagret har ett stållager ytterst.
Sög till i köptarmen också.. så jag råkade slå till på en blå holley bränslepump samt rakskurna drev till kamaxeln :-D
Senast redigerat av Peter_Eriksson (25 februari 2014)
Då har man hämtat upp fälgarna från breddning också då, Sorry Twins, jag glömde av att fråga om de breddar alufälgar.. Såg dock att där stor ett par alufälgar med, så det är ju inte omöjligt, hör med dem :-)
Jawohl! Därför var det petigt med att hitta fälgar som har alla clips kvar.. tappade samma kåpa 2-3ggr i somras men lyckades få tillbaka den.. sen försvann den spårlöst så jag fick köpa en ny.. nu ska de sitta kvar :-)
Jag vet och har testat :-) Men jag tycker inte de är bra.. dels är det knepigt att banka ihop niten och hålla styr på fälgen.. dels så är de inte lika styva som originalen och har lite fel form. Originalen har aldrig svikit :-)