3327
Sök

Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTi

Renovering av en Honda jag varit på jakt efter dem senaste 7 åren!

71 722 Visningar
Uppdaterades senast 18 december
2 329 Inlägg
15 juni
Trådstartare
#141
Mew skrev:
Xebers76 skrev:
Surikaten skrev:
Hur långt har motorn gått? Min är oxå väldigt törstig på olja o blåryker vid pådrag. Jag har dock lägre komp på 2an o 3an, där av B20 swapet på G. Så B18 kan byggas vid sidan av. Jag har inte skruvat så mycket jag önskat, men vad jag forskat mig till och hört om de högvarviga B-serie så är ventiltätningar mer ovanligt, och ovala cylinderlopp desto vanligare, iallafall efter 18k mil. Rätta mig gärna. Men jag själv kommer borra mitt block med tanke på kompet.

Fortsatt imponerande fix, fortsätt så. big_smile

Miltalet är inte 100% säkert men är troligen 26-27000 mil. Jag borde ju helt ärligt göra ett kompprov innan jag gör något annat. Han går så fint i motorn så har inte ens tänkt att det möjligtvis skulle kunna vara något sånt. Vill helst slippa en så stor operation som borrning xP

Kan ju alltid V6-konvertera den. Kanske slänga på ett luftfjädringskit när du ändå är igång. lol lol

Sound like a fever dream lol


2 310 Inlägg
15 juni
#142
Xebers76 skrev:
Mew skrev:
Xebers76 skrev:
Miltalet är inte 100% säkert men är troligen 26-27000 mil. Jag borde ju helt ärligt göra ett kompprov innan jag gör något annat. Han går så fint i motorn så har inte ens tänkt att det möjligtvis skulle kunna vara något sånt. Vill helst slippa en så stor operation som borrning xP

Kan ju alltid V6-konvertera den. Kanske slänga på ett luftfjädringskit när du ändå är igång. lol lol

Sound like a fever dream lol

Antingen det, eller "full circle". Beror på hur man ser på det. lol
Senast redigerat av Mew (15 juni )


573 Inlägg
17 juni
#143
Surikaten skrev:
SuperGnaget skrev:
Xebers76 skrev:

Mycket matnyttig information! Ska nog se till att byta tätningarna i vinter och så får vi hålla tummarna att det blir bättre tongue Tackar för infon big_smile

Så lite så! smile Skruvat med dom flesta vtec motorerna så sitter på mycket info!

Hur långt har motorn gått? Min är oxå väldigt törstig på olja o blåryker vid pådrag. Jag har dock lägre komp på 2an o 3an, där av B20 swapet på G. Så B18 kan byggas vid sidan av. Jag har inte skruvat så mycket jag önskat, men vad jag forskat mig till och hört om de högvarviga B-serie så är ventiltätningar mer ovanligt, och ovala cylinderlopp desto vanligare, iallafall efter 18k mil. Rätta mig gärna. Men jag själv kommer borra mitt block med tanke på kompet.

Fortsatt imponerande fix, fortsätt så. big_smile

Ovala cylindrar är inte vanligt dock ett par här i sverige som råkat ut för det o sprider det som att det är nån sjuka men det hänger ihop med att motorn måste gåt riktigt varm nån gång med.

Hade en b16 som gått 34k mil o varit turbokonverterad i 2 omgångar och cylindrarna fortfarande runda o fina smile  Men ringar kan ju ge sig såklart så bara testa att hona och sätta nya ringar med rätt ring gap vilket oftast löser problemet om det inte finns djupa repor då.

MSCR

2 329 Inlägg
18 juni
Trådstartare
#144
Söker råd av er här på forumet som är inom Hondavärlden! Jag behöver byta båda inre drivknutarna på min VTi. Dem är helt utslitna. Har ännu inte kollat med Honda-handlaren om original finns att tillgå, det är lite omständligt tyvärr. Vad säger ni som grejat B-serie bilar mer än mig? Finns det vettiga alternativ på eftermarknaden, eller är det original som gäller? (om det ens finns att få tag på längre vill säga)


573 Inlägg
20 juni
#145
Xebers76 skrev:
Söker råd av er här på forumet som är inom Hondavärlden! Jag behöver byta båda inre drivknutarna på min VTi. Dem är helt utslitna. Har ännu inte kollat med Honda-handlaren om original finns att tillgå, det är lite omständligt tyvärr. Vad säger ni som grejat B-serie bilar mer än mig? Finns det vettiga alternativ på eftermarknaden, eller är det original som gäller? (om det ens finns att få tag på längre vill säga)

Svårt att hitta beg ok axlar iaf men inre knutar borde gå bra med pirat då dom är "fixerade" mot lådan. Kört yttre pirat o bara fått massa vibrationer tyvärr. Borde finnas att köpa från england om man googlar lite smile

MSCR

Japsare
502 Inlägg
20 juni
#146
SuperGnaget skrev:
Xebers76 skrev:
Söker råd av er här på forumet som är inom Hondavärlden! Jag behöver byta båda inre drivknutarna på min VTi. Dem är helt utslitna. Har ännu inte kollat med Honda-handlaren om original finns att tillgå, det är lite omständligt tyvärr. Vad säger ni som grejat B-serie bilar mer än mig? Finns det vettiga alternativ på eftermarknaden, eller är det original som gäller? (om det ens finns att få tag på längre vill säga)

Svårt att hitta beg ok axlar iaf men inre knutar borde gå bra med pirat då dom är "fixerade" mot lådan. Kört yttre pirat o bara fått massa vibrationer tyvärr. Borde finnas att köpa från england om man googlar lite smile

Tittar också efter inre knutar, min ena, mot mellanaxeln har börjat glappa mot mellanaxeln, troligen pga dålig damask. Hade samma återkommande glapp/problem på min Accord type s. Avhjälptes som bäst när jag hittade en oem knut o lyckades bygga ihop med pirataxel (hade ingen oem axel till accorden), samt hade i lite fett i mellan splinesen. provade 3 olika pirataxlar och 2 olika oem mellanaxlar, alla med samma vibrationer.
Senast redigerat av Surikaten (20 juni )

-My Way - Side Ways!-
En gång Japsare... Alltid Japsare!

2 329 Inlägg
23 juni
Trådstartare
#147
Surikaten skrev:
SuperGnaget skrev:
Xebers76 skrev:
Söker råd av er här på forumet som är inom Hondavärlden! Jag behöver byta båda inre drivknutarna på min VTi. Dem är helt utslitna. Har ännu inte kollat med Honda-handlaren om original finns att tillgå, det är lite omständligt tyvärr. Vad säger ni som grejat B-serie bilar mer än mig? Finns det vettiga alternativ på eftermarknaden, eller är det original som gäller? (om det ens finns att få tag på längre vill säga)

Svårt att hitta beg ok axlar iaf men inre knutar borde gå bra med pirat då dom är "fixerade" mot lådan. Kört yttre pirat o bara fått massa vibrationer tyvärr. Borde finnas att köpa från england om man googlar lite smile

Tittar också efter inre knutar, min ena, mot mellanaxeln har börjat glappa mot mellanaxeln, troligen pga dålig damask. Hade samma återkommande glapp/problem på min Accord type s. Avhjälptes som bäst när jag hittade en oem knut o lyckades bygga ihop med pirataxel (hade ingen oem axel till accorden), samt hade i lite fett i mellan splinesen. provade 3 olika pirataxlar och 2 olika oem mellanaxlar, alla med samma vibrationer.

Får nog bli att chansa lite låter det som. Det är extremt begränsat med dessa delar när man söker online. Ska antagligen beställa höger och vänster av två olika tillverkare så får vi se vad det ger. tongue

Ja den där remskivan. Kamremshistorian fick mig att montera och montera av den väldigt många gånger. Sista gången så såg jag visst inte till att spänna fast den ordentligt. Hoppsan. Om minnet inte sviker mig så kom jag 27 mil innan det hände något, ganska långt ändå. Som tur var hände detta hemma när jag bara skulle vända bilen i en vändzon. Styrningen blir trög och laddlampan börjar lysa tillsammans med en mycket skumt ljud från motorrummet. Man borde ju bara stängt av motorn omedelbart, men körde bilen dem sista 100 meterna till huset och öppnar huven för att inspektera. Under tiden jag öppnar huven och tar fram min ficklampa så hör man hur ljudet börjar försvinna och lagom tills att jag riktat in lampan på remmarna så är ljudet helt borta. Laddlampan lyser inte längre och styrservon funkar klockrent.

Min första tanke var att remskivan delat på sig i gummit men sen smält ihop igen av värmen. Var väl lite värre än så. Hissade upp bilen och allt såg normalt ut tyckte jag. Och skruven var INTE lös.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-33cc313606dc2c7686556e016799692b.jpg

Det är nu det börjar bli skumt. Kilen som ska sitta mellan remskivan och vevaxeln ligger i motorskyddet tillsammans med massa metallspån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a0a051f5893e4230463912e8b8885d1b.jpg

Nu blev det mer logiskt vad som hänt. Skruven har backat ut och kilen har lossnat. Då motorn snurrar på rätt håll så har skruven sedan spänt sig igen. Det är min enda teori iaf. lol Remskivan är förstörd, ingen tvekan om saken, men den går att byta ut. Däremot var jag nervös att veven tagit skada.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7353558e367081db6624e75e0c75ff1e.jpg

Veven var väldigt blank numera och lite material hade försvunnit utan tvekan. Om den var okej fortfarande fick jag inte veta förens jag lyckats få hem en annan remskiva.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dde6671b8755b781f9bb186e6d33ad23.jpg

Kollade runt på nätet men kunde inte hitta en begagnad remskiva till en B18c4. Ska vara rätt diameter på alla delar och dessutom 3 spår då jag ska ha kvar min AC. Tillslut hittade jag en från en 1994 års Integra från någon skrot i Polen. Så det var bara att trycka på köp och vänta.

Under tiden var det dags för ögonlocken! Dessa är ett tillbehör som just den tillverkaren inte haft i produktion på ca 20 år om jag fattat infon rätt på paketet. Hade denna modellen på min första Aerodeck och gillar dem skarpt. Tyvärr lossnade en på motorvägen då jag aldrig satte dit dem ordentligt... dumma mig. Dessa var dem sista som Dalhems.se hade i lager!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-eacadf4ee44e54247372db2aaca225c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-722357fdf4ce423514c2ed10c41f83e4.jpg

Jag har sedan innan kommit fram att dem är som snyggast i kolfibervinyl så det blir samma recept igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c7a9c2755b26336b2c649b3e838ce715.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1eff8ace92d5bfd567192e63492a6970.jpg

Visade sig vara mycket svårare än jag minns det... Men det får duga i nuläget tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f958c3ddda1f3c34bc53fc9d0bd368fa.jpg

Alla har vi olika smak, jag vill ha så mycket detaljer som möjligt (nästan iaf) på mina bilar och ögonlock tycker jag gör sig enormt bra på dessa. Satt fast dem med butyltejp och dem kläms sedan ganska så hårt av gummilisten på motorhuven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bba128bb53944fccb38e5b2ee17a6583.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a115d22786afbeba4222fbf3920231f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-05d40a95c72abdaddff5d7e89e2004a5.jpg

Detta är jag riktigt nöjd med! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-df2f7ff217079d723ed74d7e7936ecb9.jpg

Lagom tills nu hade ett paket från Polen anlänt! Så bara att hissa upp bilen igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a65e7946373733ba3e832958988aa76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-61ad278019d581f22b263fc1a11c603d.jpg

Beställde en ny kil dessutom då jag inte vill chansa på att den gamla kanske delar på sig från ingenstans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f0c76a5df8c0064acfd210cf8ef8e1d1.jpg

Visade sig att Integra inte har exakt samma remskiva tyvärr. Men det kommer funka ändå! Det viktigaste att kolla var hur den passade på vevaxeln! Den går på lättare än dem ska men det blir centrerad iaf som tur är. Kunde blivit en förstörd vevaxel där men jag klarade mig med nöd och näppe! big_smile Den lilla remskivan till styrservon var samma men dem andra två var något mindre på Integra. Fick skaffa nya remmar, men sen funkade det! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dde5ab9f21dd93fd746f470e360cca00.jpg

Med den biten avklarad med någon mikrometer till godo så kunde jag ge mig på något roligare! En till elefant i rummet, mer specifikt motorrummet är just ventilkåpan. Den ser inte kul ut. Det gör knappast resten av motorrummet heller men det kan ju bli bättre iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-654445ba8ae7cdd1a9ecda097d6d292c.jpg

Jag beställde en ny ventilkåpa från A4H-TECH men den fanns visst inte på lager. Dem kontaktade mig och sa att den borde dyka upp från Japan om några månader men tiden bara gick och idag avbeställde jag den faktiskt. Väntat nästan ett halvår nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-66948b337d92ed54b2b8c6e930ebd4ea.jpg

Problemet här är ju att omlackeringen inte gjordes så noga eftersom jag förväntade mig få en ny ventilkåpa inom ganska kort framtid när denna bilden togs i mitten av mars månad. Så vi får väl se hur det håller! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-59e4ec4375cca3455ebb8dd1c20169b7.jpg

Körde väck färgen med en navrondell "3M 40-07524" som får bort allt men inte skadar metallen. Även detta som använts vid rostlagningen i många sammanhang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-457fc59b4bd57a80fa96fb7000acb055.jpg

Värmde sedan kåpan med varmluftspistolen och lade på någon "Volvo-röd" jag hittade på nätet. Blev... hyffsat bra iaf. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a6be4ca7cb77a260f7764e7db625efe.jpg

Otålig som man kan vara ibland så lyckades jag montera den innan lacken ens torkat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-050f7cb39e6612ff358e38fe188b712c.jpg

Och även fått på kåpan och tillhörande skruv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-daba59b4cf9f4274718983aef292cc17.jpg

Dagen därpå hade lacken torkat och jag kunde slipa fram texten med sandpapper.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5d0c93bae91ddb2c813d856d2afe8409.jpg

Matchade nu riktigt bra med en nyckelring jag hittade på Ebay! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-96a078156f5a18dc53b8ba334efcc544.jpg

Problemet nu var ju bara att ventilkåpan såg mycket finare ut än resten av motorn...


2 329 Inlägg
4 juli
Trådstartare
#148
Dags att bilen får jobba lite kanske? Var iväg på Rusta och köpte två bord. Det var på centimetern med fällda säten men det gick! Bilen kan nu göra nytta istället för att stå på pallbockar och tycka synd om sig! lol Med det sagt så kördes det inte många "nytto-rundor" efter det. Nöjeskörning står för 90% av gångerna den plockas ut. Är väl också så jag vill ha det. I skrivande stund 2024-07-04 har den redan körts 367 mil sedan den kom ner från pallbockarna i februari. Verkar som att jag nöjeskör en hel del! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0140e8f329a14b7485777c27cefa023a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cdba0ad75e79067cc2bc2beac959c808.jpg

Köpte Biltemas universal bagagerumsmatta. Har länge tyckt det känns bättre att lasta på något som inte är en del av bilen så att säga. Stort problem med tyget Honda valt på bagagegolvet är att det håller grus, gräs och allt möjligt och vägrar släppa det även när man är framme med dammsugare. Det är alltså väldigt svårt att städa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e66460f5d1b83e67f9c4efa673c2c01.jpg

Har sedan tidigare en hemmagjord matta i min gröna Aerodeck som jag hittade i en skrotbil. Använde den som mall för den passar riktigt bra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9fe8b7e84f2e3fc32db59464c6c5880a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6fa70eacdd62f333f40168c8e5cb2bf7.jpg

Sådär ja! Nu kan jag lasta med gott samvete! Dem få gånger det lastas något vill säga! lol
(Komiskt att jag tvunget ska ha en kombi som sommarbil när det blir såhär va?) big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-974c37b8bdce3657659b48b0d3e0ae08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9a1e0cd36481fc0d0c352fdbec77baa.jpg

Dags att ta tag i bakluckans handtag. Själva handtaget går trögt så man får trycka tillbaks det till "viloläget" varje gång man öppnat bakluckan. Ganska störigt. Har smort det, vilket hjälpte, men inte tillräckligt. Har kört runt utan klädsel på bakluckan av denna anledning, vill inte montera innan detta är löst. Så bort åkte handtaget!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b9b5207314920b0cbbef8124caf60b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fe87836eb5c29c3f61165037d07c124f.jpg

Det har rostat så mycket att det är svullet och nyper! Najs!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-13acb997b8583297f2f3b110797c07fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2cbd789ab8452e199a15eb84147385b9.jpg

Handtaget är dessutom målat i bilens färg, vilket är fel. Dem ska vara svarta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2d5883323e31f210a69cd6e92f75d497.jpg

Så jag plockade fram handtaget som satt på J-swappet. Det var inte heller superfint men helt klart bättre så det får åka på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e64de39b979098d27ee127b0a8d87a56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2f97cab32d8f039558079848673ebc80.jpg

Har tidigare haft problem med att handtaget trögar om man spänner fast det för hårt. Något vrider sig någonstans. Även på denna bilen blev det så! Man får spänna lite halvt löst. Dem blir kvar otroligt nog! Nu har jag en bagagelucka som är smidig att öppna och stänga igen! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f9f8bc62099d77e62e0845cc4329cb3.jpg

Tog en dag och fortsatte städa ur bilen. Det är mycket rostdamm precis överallt efter lagningen av golvet. Blir sakta bättre!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7fe8fc1c2261637bf6f6d1b971736986.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b4f1663d9ec57fbc93e138b69bb935c0.jpg

Blev så pass nöjd att jag tog en runda på kvällen! Perfekta bilder för att visa på alla fina olika nyanser av silver som bilen är i. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4f875883d5ec1a7b269fc49778d17967.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e776ced8bb011b65609c67fb8bd14f05.jpg



Som ni såklart märkt har Garaget.org uppdaterats. Är en hel del saker som ser annorlunda ut nu när man skriver inlägg så hoppas jag får allt hyffsat likt. Tyvärr buggar det ur fullständigt här så orkar inte göra detta inlägget längre. Vad jag än trycker på för tanget så skickas jag längst ner på webbsidan. I princip omöjligt att skriva så får göra det externt och kopiera in. Oh well det löser sig framöver tongue
Senast redigerat av Xebers76 (22 juli )


2 329 Inlägg
22 juli
Trådstartare
#149
Däcken var inte så fina längst in så beställde 4 nya! Började med att byta fram! Passade även på att slipa ner "putskanten" med scotch brite. Det kommer bli mycket enklare att hålla snyggt än polerad kant. Speciellt med tanke på illa fälgarna blivit!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dff746d10b92571d4bb93d314c6e3183.jpg

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ad11854650f940b495ebd67537adcb82.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e70ac0da7c1547cd0df78960ed4da5dc.jpg

Dags för förardörren! Dörrar är alltid ett äventyr för det är så mycket som kan vara fel! Med tanke på vilken bil vi snackar om så blir det precis som ni gissar, kaos! lol Det som var anledningen till att dörren revs var att fönsterhissen lät som den skulle kollapsa precis när som helst!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb3d775f0753e158bdb233c9d29ab8b0.jpg

Första felet jag såg var att låspinnen lutar bakåt. The what? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e20f92be3de9b734c6a7926e7f9dc66.jpg

Det fattas ett clips här framme, alltså bara hål rakt in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-837aa2204e5d55df495ebd08f2273534.jpg

Handtaget har ett stort hål i sig. Man ser rakt in ju? Japp det visade sig vara helt sönderbrutet det också.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4c147b044073702c72d2c5315eb9cfd.jpg

Handtaget man drar i för att stänga dörren ska sitta med två stora stjärnskruvar. Den övre fattades helt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ddbabfc09de99ee5f70ed145a34a8438.jpg

Den nedre fanns där men var inte spänd alls. Satt med typ EN gänga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-01c216051fe10d00c5db39db2c0ee170.jpg

Med klädseln lossad så kommer det mer! big_smile Kontakten för fönsterhissknappen sitter inte i sitt fäste, bara avknäckt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-790b3560efa2b6fa270dfc61b41b8e78.jpg

Ett öra för klädselclips är avknäckt. (det ska mycket till för att det ska gå sönder på dessa så fattar inte vad som hänt här, har lossat många genom åren på just dessa Civics och tagit sönder exakt NOLL)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-70445ee33619ca8419d061281a3e560a.jpg

Ett clips fattas helt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d945adbea60236be3e32b1cffc162c3c.jpg

Fuktspärren är helt förbrukad! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-39ec039e87e7a9163828db8e48b8cb2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5ad1741c86e5af39b9f8a7146073ea9f.jpg

Låspinnen visade sig enbart vara böjd. Den gick alltså att rikta! Skumt fel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3a0f0286c8d9fb9c5e9d0dd16452dd7.jpg

Den justerbara stoppen ser helt misshandlad ut och har börjat dela på sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1180e70b98bb40b00bb2397be4554741.jpg

Insidan av dörrklädseln. Någon har dragit av klädseln med skruven ännu på plats och dragit sönder hålet som nu är för stort. Najs. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e7f3cc4d050032a7d9aa558e90f912e.jpg

Fönsterhissen då ja! Den verkar blivit överansträngd någon gång. Lätt hänt på vintern när det fryser fast. Det stora drevet sitter pressat på mitten men det har börjat dela sig och tugga lite varstans. Som tur är har jag en hel fönsterhiss att montera i så det löser sig!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-93f1485bb906ba4683a8900423426c8c.jpg

Skulle fortsatt men blev så less på att dörren var så söndermeckad så det fick räcka där och då! lol


2 329 Inlägg
4 september
Trådstartare
#150
Varken bilen eller projekt-tråden är bortglömd! Livet kommer emellan ibland så har inte hunnit uppdatera. xP

Plockade ur rutan och fönsterhiss. Med dem bitarna ute passade jag på att byta ut skraplisten till en finare från 13milarn. Dem åldras tyvärr inte jättebra lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-72b2b4642d325bb7745ab34f50b94bce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c94e5929027b749f4aeb1aaa036454f0.jpg

Hittade en fin fönsterhiss på vinden. Tror det är något jag plockat från en skrot för bra länge sen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1163f162f2ef79406f09e904f1731634.jpg

Med hissen och rutan på plats igen var det dags att justera lutningen på själva rutan. Det slits med åren och ofta vill rutan dippa lite i framkant och kan i extrema fall ramla ur spåret i dörrbågens bakkant. Här justerar vi detta! Precis som när jag fixade detta på min gröna MB8 så är max justering upp som får den att ligga bäst!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2660af64cfb9974ebf5406f80a4823e0.jpg

Hade lite tidsbrist och ytterligare en anledning till att dörren revs var att nya högtalare skulle in i båda framdörrarna. Bilen skulle rulla på den lokala 1a Maj Cruisingen vilket bara var några få dagar fram i tiden! Med det så hängde jag dit dörrklädseln igen utan fuktspärr. Återkommer till detta om sådär en och en halv månad längre fram i tiden! lol Nämnde i ett tidigt inägg att ljudet var så bra att högtalarna inte behöver bytas. Ja några vintrar till så började dem dö stackars högtalarna!

Höger fram behöver också ny högtalare så vi river där med! Börjar såklart med att även detta innerhandtaget är trasigt. Det gröna clipset är trasigt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4c70a234f87cb9e6aece5e3fd93641ce.jpg

Och såklart en klack av här med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a686ab55d876c4cab57c28ddfaa0e86b.jpg

Klädseln var rätt okej här. Fattades ett clips bara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c764eeb24841d862f5560e16419303fd.jpg

Fuktspärren hade ju helt klart gjort sitt! Vet att någon varit här inne och grejat då förra ägaren berättade att denna dörren inte gick att öppna och att bilen fick anmärkning på besiktningen pga detta. Funkade när jag köpte den och har funkat sedan dess. Ny högtalare åkte i där och det fick bara åka ihop igen. Återkommer dit för den dörren ska nämligen bytas framöver. Fattas ett gummistopp som ni ser i den röda markeringen. Dem lossnar inte bara sådär? lol lol lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d82e6e185abf755da107d5ae0fad702.jpg

Ena högtalaren bak hade börjat låta riktigt illa under förra vintern. Båda ska bytas oavsett! Höger släppte fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0ba4562cdf2662656df1fc6039b2c9bd.jpg

Var visst en spännande lösning här med tvinnade kablar för att plocka signal! Gick att dra isär lätt! xP Fick laga detta såklart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d5d42ae277d66d3d4c09cd9023a2054.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09ab3c30b1a22bf0badd4bcbd2d0fbf1.jpg

Vänster var lite värre tyvärr. Allt kan rosta fast på en Honda! Men det släppte utan att något gick sönder faktiskt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-46f4b106d0cbc49164d80b0e3fa96a5d.jpg

Limmet hade visst släppt här så det förklarar det värdelösa ljudet! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ae9ec9fd1225441e2a069fbca3239af3.jpg

Det är inte mycket plats upp till takplåten så har fått skaffa riktigt små högtalare och byggde sedan om dem gamla högtalarna till fästen/adaptrar och kompletterade detta med en träring! Snyggt va? lol Har galler som ska dit men detta syns inte så blir liksom aldrig av...
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b6b8aa4db524e6adf5ac4b557adff6a3.jpg

Bas hade jag redan monterat i (tog inga bilder av någon skum anledning) men det gick väl lite för fort så nu behövde jag fixa en bättre jordpunkt. Borrade hål i baljan och satte i skruv och mutter enligt bild. Målade sedan allt plåtrent som inte täcktes såklart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-16b71dcbc3114f6f73066fa9c953f93f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b4d515069e49513b8b75c1db16bd18e2.jpg

Där jag satte den i all hast var i fästet för ryggstödet vilket inte är lika bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-08201398bfb51774ebbb36190ee996ed.jpg

Det var nu jag såg att det återigen var vatten här bak.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aba6838a136b1f051c8e5b96468c1c7b.jpg

Dessa bilarna lider av något designmiss här uppe vid gångjärnen till bakluckan och det rostar bakom med lyfta plåtar och sprickor i kitt som följd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-37e86002efb433209f33dae8e11e5f08.jpg

Värsta stället var en stor spricka i kittet precis bakom railsen på höger sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f2cc6bbfee18ae2f1e5cb452f5bf8b3a.jpg

Kletade in allt (även sprickan) rejält med SKF kullagerfett och det verkar botat problemet! Snygg lösning va? big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-640bb9b491ab9fadef72b499a2d8fe1d.jpg

Reservhjulet åkte i igen och jorden kopplades till nya punkten. Klenaste länken är numera jordkabeln som går mellan batteri och fjädertorn.
Ett Kicker slutsteg jag haft sedan 2014 fick nu åka Aerodeck igen efter att ha legat och väntat länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-154eb2b85dfc9816ed53e352dae44cc5.jpg

Byggde nya stoppklossar till bakslådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2a97201b2e26b7cf4a884296e5dc4e93.jpg

I med mattan och sedan lådan på det! Kablarna mellan steg och element är nu lätta att gömma under sagd matta, och klossarna syns inte.
tongue Basen var den billigaste 15tum GAS hade, vi snackar 1500kr bara! lol Spelar okej för priset smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b89ad843bd9e1fb1595ad08ca731d260.jpg

Ny Honda original varningstriangel och första hjälpen kitt inlagt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e73e7a6b26517fae609dd815989ee3aa.jpg

Oljestickan såg för tråkig ut så köpte en ny från lokala Honda-handlaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ac072932d6de80aa50fb35c9224ab866.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-59f1dd013f6b3efaee8e40c3982dafbe.jpg


744 Inlägg
6 september
#151
Det där däcket på reservhjulet ser ut att behöva en tvätt big_smile

Live long, and prosper.

2 329 Inlägg
6 september
Trådstartare
#152
MrHyde skrev:
Det där däcket på reservhjulet ser ut att behöva en tvätt big_smile

Ja, det är täckt i lera lol Kände lite ångest över att lasta i det så igen men inget som märks när luckan är stängd lol lol


2 329 Inlägg
2 oktober
Trådstartare
#153
Hittade dessa klistermärken på Ebay. Blev så chockad att det fanns till Civic Aerodeck så var bara tvungen att köpa dem!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4826bee4aea4746de7618f1d2fc20b94.jpg

I annonsen på Ebay hade dem på bilden valt att ha klistermärket på lilla rutan i bakdörrarna. Vet inte var jag annars ska sätta dem helt ärligt så får bli här! Som tidigare nämnt är hela bilen täckt i rostdamm så fick börja med att torka rent rutan med förtunning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8e855461500858202f3e2af23c8ef20c.jpg

Detta är helt klart en udda detalj som inte är för vem som helst. Med det sagt gillar jag udda detaljer så själv är jag helnöjd! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c8e3c13eec99c35569f6bd79db51ca6.jpg

Nästa projekt är bakluckan som ska ha en hel del emblem
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-151e7f95ccb6281bcb0a06b53b765812.jpg

Vissa är nya, vissa är gamla. "1.8 VTi" fanns inte att köpa nya från Honda längre. Letade som en tok online och hittade tillslut en JDM handlare i Polen som hade en ny till salu. 500kr! ohf.... Bara att köpa! "VTiS" lyckades jag få tag på begagnat via England och det var en riktigt sketchy deal hela grejen. Var helt övertygad om att jag skulle bli scammad på pengarna men den kom faktiskt med posten tillslut! Ja den blev ännu dyrare, 700kr!! Tyvärr inte i så fint skick heller, men dessa är brutalt svåra att få tag på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ceea4363f4b209fad6a17b7aaf8d69cc.jpg

"AERODECK" emblemet hade jag ett begagnat på vinden. Monterade på en remsa dubbelhäftande tejp på denna. Enkelt gjort då den har en simpel form.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1301271d56221a644d0563131a3035e4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a57ce85e2a8ee60a953d1d22a1cf884b.jpg

Började med att montera "1.8 VTi".
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-62aa908692226bce6e4556e7f6ad8d50.jpg

Om man läser i manualen så ser vi exakt ner till millimetern hur det ska sitta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-419854837be1acf45898b885fb812fac.jpg

Här har jag tejpat var emblemet ska sitta. (Emblemet ligger löst med skyddstejpen kvar på bilden) Det går att se brytmärken där emblemet har suttit. När jag sen monterat det exakt enligt manualen hamnar märkena helt perfekt där man han tänka sig någon lossat emblemet med en mejsel någon gång i tiden. Så fabriken fick dit emblemet på exakt rätt plats med andra ord, och jag misstänker att dem hade någon fin stor mall dem lade över bakluckan. Demontering av emblem är lite säkrare att göra med sytråd vill jag bara flika in. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2256a7b6d7e1a4448e4d50558d42b307.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-42b842ccf3e708d3464d59b1ecc54fe8.jpg

"CIVIC" emblemet köpte jag nytt då det hade blivit lite jobbigt att skära ut dubbelhäftande tejp till den. Fanns nya hos Honda, men kostade skjortan den med! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-357dd3578dd2894976b604f513106788.jpg

Sådär ja, nu börjar det se mer komplett ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3b93bc86a8dd8324f84f9ff514af3f63.jpg

Nästa del var "VTiS" som blev lite problematisk. Hittar inget i manualen om hur den skulle sitta. Kollade på lite bilder online och det verkar som att den ersätter "AERODECK" och ibland även "CIVIC" så det kanske var lite upp till den som monterade VTi-S paketet hur det skulle se ut? Testade mig fram lite och tittade lite närmare på hur emblemen är designade. Emblemen på vänster sida står rakt men på höger sida lutar dem (förutom AERODECK emblemet). Skum detalj som jag upptäckte! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0de41c35424f4626dbac64148f1865dc.jpg

Tillslut kom jag fram till att detta blir mest logiskt. Vill inte ta bort några emblem då jag är den som inte söker en "clean look" utan det ska vara så mycket detaljer som det rimligen går att få dit! lol "S" i loggan är röd (vilket är perfekt då mitt färgtema är just smådetaljer i rött) och då kändes det logiskt att den får vara lite utanför dem andra emblemens område. Tänker jag rätt eller ser det knepigt ut?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf4722a00502d2a7a8316d6dc2d01d06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d3b1dd3de7533d7a7a65f05bbfbf3b74.jpg

Passade på att ta en bild från sidan så vi ser klistermärket på bakrutan på dörren. (sitter på båda sidorna såklart, man fick med klistermärken åt båda hållen)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-019ee81adf97bd0979205384ca0c53b4.jpg

Sista emblemet som ska dit är det i mitten. Hålen är igenspacklade så fick gräva ut dem igen med en mejsel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1f0ef810131dc9c091bcb27230e536f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fab65746dd53dabc300ed2b0d0e52335.jpg

Slipade bort värsta rosten och målade med POR-15.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44266a1801122da1978b0fb270b25404.jpg

Blev inte alls snyggt men det syns inte sen så bryr mig inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-627fbcc558d567d42a61156501024b8e.jpg

Begagnat emblem men nya bussningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8696782b04d0c2204ed990ff351c51c.jpg

Den högra bussningen ville inte sitta då det var för tjock med packel och den vänsta satt inte bra för att hålet hade rostat upp för mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b671a98c101cf6d4c03d03f4d9b317e.jpg

Bussningarna får agera styrning men kommer inte hålla emblemet på plats uppenbarligen. Så det fick bli dubbelhäftande tejp. Original sitter det faktiskt tejp nere på emblemet. Nu sätter jag nytt både uppe och nere.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-68e6bb4aadbbb4b0bd548d11cdab12fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c3ec37e5ee98be177ea722ad9169d74.jpg

Köpte denna 3M tejpen specifikt för att den var så tunn men det bygger lite ändå så det blir en glipa. Detta är dock inget man ser om man inte vet om det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5901dd70053ef788da826e9843855116.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e1b0f2383ab03ce5107ad995a331d224.jpg

På tidigare bilder ser ni att skylthållaren är från en Honda-handlare i Habo där dem två föregående ägarna kört med den. Nu blir det istället samma som fram med skylthållare från AKR-performance vilket stämmer med färgtemat återigen. Intressant detalj här nu är att det sitter 7 emblem på bakluckan, vilka fler bilar har så många? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a61dd9620f9cb02625d74002d5b3cf90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ed4c48e118fc556af3cd9e07c9534d13.jpg

Lika bra att få luckan färdig! Ena klädseln på vänstersidan fattades ett metallclips.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-36c0a5b7f8a89af5542e68f27b9b09bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6637954bf5350255a71b26df71f120dc.jpg

Kom på att jag tidigare hade hittat just ett sådant clips inne i höger bakskärm totalt sönderrostat. Kan det varit den? Oavsett så fick det bli ett bättre begagnat clips från delar jag sparat genom åren!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-41cf282552f225660e4a637be1b9ac90.jpg

Och då kunde klädseln tillslut åka på! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3bcd6d3d1b51685d775818201495bfaf.jpg

Fattas centrumkåpor till fälgarna och har har inte kunnat få fram vad detta är för fälgar trots att det står ganska mycket på dem. Köpte universalkåpor istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dccf931a59bda719365717693c64f7df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-50ccea14070153c7a47717f3e4adcd25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f1e71417e3d1595026bdc9b954316727.jpg

Fick sen för mig att jag skulle ha Hondaloggan med grå bakgrund på kåporna så jag beställde detta via Ebay.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6b1fbefc715419bf682d9c441d036ae2.jpg

Bakgrunden var förvisso grå men ser vit ut när det sitter på bilen. Blev inte alls bra detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f58402e28091b30e2ecfc836570edd9.jpg

Lät det sitta där till dagen efter men slet bort dem sen. Blev inte alls nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cb0f113066226c2c1a454bbbd847f876.jpg

Vi gör något annat kul istället! Mer klistermärken! Hittade dessa nyproducerade av ett företag i England. Det ska ju sitta på denna modellen så det är ju inget att fundera på! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dd95a5e927a582c1418331c993e5f735.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-85fcc73a80226ead083e89654619a1e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9eed98032dda80e7ee67c5c20883b41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8a576bc56c8ef7037c0f2b09873d0bd5.jpg

Vi är nu framme i maj månad, mer exakt 1a maj och bilen är med på sitt första event. Cruising med jänkebilar i centrum, plus min Honda och 2 japsare till faktiskt! tongue Fick inga bilder direkt då jag körde. Men det hela gick bra! Kändes riktigt kul att den nu äntligen varit med på en träff efter att ha varit en sån rostburk!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d2c081d36b26fb9ed7b8665e3d15de19.jpg

Under resterande dagar i maj månad tog jag 4 bilder på bilen. Blev inget meck, bara köra!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0976bf64a55b97a8c186ddba16273431.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-aabd76b2ecd871b149595715185eb490.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a70ce69011dc2a9dca6495658acc00c3.jpg

Sen blev det cruising igen! Denna gång på ett stort event! Power i Hässleholm den 25e maj. Har cruisat här förr men då har jag rattat en stor jänkare istället. Vi chansade på att dem skulle låta oss köra och det var ingen som kastade ut oss som tur var så det blev många timmar i bilkö precis som det ska vara på cruising! lol Det enda vi hörde var en unge som utbrast "men nä det där är ju en vanlig bil!". Precis grabben, en helt vanlig bil som du ser överallt i trafiken! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f012243359ad0e4a686c792a8d2d6e41.jpg


744 Inlägg
5 oktober
#154
Klibban på bakdörren gör sitt tycker jag, rolig detalj bara smile

Live long, and prosper.

2 329 Inlägg
16 november
Trådstartare
#155
Rackarns var dålig jag blivit på att uppdatera här i tråden! xP

Fick nys om en träff på Bellas Place vilket var riktigt kul! Varit där 2 gånger under sommaren nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1805f99e4901d07b0b2b01bd6857be3e.jpg

Dags att ge sig på förardörren igen! Körde utan fuktspärr ett tag. Den gamla hade torkat och gick bara i bitar. Första steget är att täcka i hålet för en styrenhet, den ni ser hänga i kabeln. Den sköter "Auto-ner" funktionen till fönsterhissen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c5d3943d45629691efa3fc1355e49b5.jpg

Original är det en gjuten variant i mycket tunn plast. Den hade också torkat så gjort en egen i ny plast och satt fast detta med butyltejp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-03fe086b3f913008fb8c0171f99a3bc7.jpg

Nu åker det på butyltejp på väl valda ställen så jag kan montera på en ny fuktspärr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-48372a64d6aa026363c36d7d81d5a661.jpg

Görs enkelt av emballage-plast/bygg-plast eller liknande. Hängt upp och sen klipper jag bort det överflödiga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-016571bfdd52084c8baa074dc674c164.jpg

Sådär ja! Tätat lite extra med silvertejp i hålen som man tyvärr måste göra så kablarna kan titta fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-17434ee8823d0ab7421528d0dff9947c.jpg

Då ska klädseln på igen. Har ingen bild men det är ganska lätt att se om dem varit loss innan. Den lilla svarta triangeln innanför backspegeln (som i detta fallet är den ovanliga med inbyggd högtalare) har i sådana fall mycket djupa repor. En teknik jag upptäckte för länge sen är att ta ner rutan, detta eftersom dörrklädselns övre bakkant behöver vara där rutan hade varit. Haka i den fram först och fäll sedan den ner på plats så att den hänger i överkant och sedan är det bara att trycka till där alla clipsen sitter. Tada!! Inga märken och det går också så enormt mycket lättare att få dit klädseln då den inte vill över plåtkanten i överkant om man inte gör såhär.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cf1628385fb3a89664e482f7832c89fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8b857072584159a78001d97c986f5706.jpg

Där i slutet av april så bytte jag framdäcken. Men även bak var dåliga, så först i slutet av juni blev det fixat! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-67cd1449e5029974924dade41d4960cb.jpg

Passade även på att putsa upp bakfälgarna. Blev inte helt nöjd så lade aldrig på något skydd. Efter sommaren såg dem, rätt tråkiga ut igen. Bara att göra om det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-26b938599dd50caf2e69deef1a84d04a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-967ca622bc69a2c459b20c881878a7ac.jpg

Köpte ett medel som skulle göra motorrummet fint. Visade sig vara någon tjock silikon-liknande substans som blev som ett tjockt lager klarlack. Det visade sig vara extremt svårt att tvätta bort. Blev en blå hinna på allting, vilket inte alls var snyggt. Thinner och tandborste är det som gäller! Har fått byta några delar efter detta som jag inte lyckats få rent. Men på håll såg det bra ut! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-861551a4222be51ffda4b1707be9ce76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5326c4a3cc1ea34c94a3ddcf01257601.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a95bf9593d3f41cc73dfdfc3366a197e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d6888e5eb31318e610dc160903f90ae0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0347f3c68c294c3557765d9dca58a4f9.jpg

När jag var på Sturup så passade jag på att kolla på fjäderbensstaget på några bilar. Min passar dåligt vilket alltid stört mig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-749e3e4160fe43a26abfa110002c7e5d.jpg

Stötdämparens stång tar i och gnager bort material. Hur kunde Honda få det så illa?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-424c4e704b7fdedb14f3dce325ea3de5.jpg

Det jag inser när jag är på Sturup är att mitt stag sitter på fel håll. Oo Så jag vände det nu och vips så passade det bra igen! Måste kommit tillbaks på fel håll när det målades rött för länge sedan! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-37f05cbf19a14f3df921187dd605fbe8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-24c716515eb9d6e0f58951cf7579fe53.jpg

Pluskabeln och kablaget till farthållaren går här. Är väl inte helt optimalt då det kan gnaga hål. Läcker dessutom in vatten i mängder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9be83a7a831684f57521c3625a67755a.jpg

Plockade fram pluggen som suttit där innan. Den är redan öppnad då en kabel till motorvärme/kupévärmare gick här. Snyggade till det lite och monterade tillbaks.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c857f4b89ada81139bfcb7269fbe2184.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-38e8e602e22ce8358957ed0eaf6b7f05.jpg

Kablarna till farthållaren tog jag bort då jag aldrig tycks göra klart det sista till den. Detta blev inte heller tätt så fick dra på lite butyltelp runt kabeln där den går in i pluggen och då blev det tätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c80614e4c662589c6cc23830aa2126b.jpg

Pajjade två A/C rör i vintras. Har visat sig vara riktigt svårt att få tag på igen. Speciellt dem som går sista biten till pumpen då dem är unika för just B18C4. Hade tur att det kom in en bra bil på skroten igen så kunde ta dem rör och slangar som är samma oavsett. Bilen var redan ganska rensad som ni ser på första bilden. Denna gång blev det en 20milare istället för 13milare! xP Alla A/C rör släppte jättefint på denna bilen. Medans min MC2 fick gängpaj på det mesta, tråkigt med aluminium där. Så återigen tog jag med en massa delar hem. Har nästan alla delar som behövs för att laga A/C nu. Kom ihåg, mitt mål med bilen är att allt ska funka!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5892f6f8ffac70cde1610173e04b72d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e6197ad9fa2d7d01139f9920f117a292.jpg

En sån enkel sak som denna lilla hatten var mycket fräschare. Så den åkte på illa kvickt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e572f216f1036acdd2ecfc0ba08251c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-08a327ea9724b367f9133af0dbfe2a5b.jpg

Kunde inte riktigt släppa det faktum att huven på den bilen var mycket finare än den jag hade. Ja vad gör man. Bara att hyra släp och be om bärhjälp. Så redan dagen efter var jag tillbaks och plockade ännu mer delar, bland annat huven!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-24dfc215a7c20ed07461c324049e1f73.jpg

Min huv har mycket rost, stenskott, bulor och är lite trasig innanför grillen som ni såg när jag jobbade med huven i vintras. Lider ju dessutom av att den är täckt i rostdamm som resten av bilen tyvärr blev.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f7d64aa34f2c57491ee53a7489670a58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1dc78e0dd2971a7c9c2767e229db2b7.jpg

20milarns huvpinne var MYCKET finare så den passade jag på att byta nu när bilens stod utan huv!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bed73a0d9bf754b297460f30bc8fe461.jpg

Där var nya huven på plats! På bild kan man inte se skillnaden. Men ni får väl föreställa er! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c72e60fba33209fcd1ebeaf13d00cb4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-166af49848ba63e1b09b646ca7ad260b.jpg

Min motor är inte med på A/C-lappen. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-68e5992916b193b5861194fa0f727bf4.jpg

Fattades en gummikloss, men den tog jag från gamla huven såklart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-387bd3bc33f45c7facd4f60fa6cc94e4.jpg

Isoleringen blev aldrig överflyttad. Inte i skrivande stund iaf. Lathet?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a13df90a2d17ba449888b033f47f8a3c.jpg

Plockade dessa kåpor som är till gångjärnen till baksätet. Dem fattades på min som jag nämnt tidigare i tråden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-740ebbccd7fa53db87bc43dd0190ce99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-826516b46235378554214cfd11f70e86.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b92f3c58904473edfd9c8bb8900ee70.jpg

Fattar inte att det kan vara så mycket att göra på denna bilen! lol Allt för denna gång! smile


2 329 Inlägg
30 november
Trådstartare
#156
Det är början av Juli 2024. Har problem med vibration vid acceleration och som värst mellan 30-40 km/h. Vill minnas jag läst nästan exakt samma i Surikatens tråd om hans MC2. På min är det den inre drivknuten som glappar på mellanaxeln. Detta problem var där direkt när jag började köra i februari, har bara inte tagit tag i det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4a99bc30f3aec6b4d3f9b8971e9d4181.jpg

Visade sig att jag har organiska balansvikter! lol Tror inte den vikten gör något dock xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0f05d0183ad3876fd1bb73036e0c3a7d.jpg

Lossade alla leder förutom den nedre spindelleden. Det räcker precis för att man ska kunna få ut axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-166a82d44e9b26c5b3a3591e3c61c507.jpg

Ett väl riktat slag med mejsel och hammare på inre knuten så hoppade den loss! Det är här jag också upptäcker vad som gör att bilen låter som en säl blandat med en Åsna när man svänger mycket och gasar samtidigt i låga hastigheter. Den yttre knuten går riktigt trögt! Kommer få byta den längre fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cbd221cf813b41770817ab0053f8b9d4.jpg

Här kunde jag inte se något onormalt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-35d1c09728d17d7f392fd98e7f083d43.jpg

Köpte en ny inre knut av märket Febest. En vild chansning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-94e6a0b431e7ded2c24a3691f80ecf5a.jpg

Monterade den på axeln och den glappar nog ännu lite värre än originalet med sina 26000 mil. Så jag antar att axeln är mjukare metall än knuten?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b21397396b9d313d04c035cb0fd4a072.jpg

Lyckades inte knacka loss knuten så fick ta loss hela axeln och sätta upp den i skruvstädet, och där var det inga konstigheter!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2d2b01b734d41f1923ab7d08406dec0e.jpg

Man kan ju knappast se när det är så pass lite material som fattas. Men jag antar att min mellanaxel är körd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c4ec5aa624f7ac7ce6b895de25b48387.jpg

Tog beslutet att montera den nya knuten oavsett. Å vad jag älskar drivknutsfett! NOT lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4183185167d69cb427f05ee83b3ad9fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-272cd71a19de2fcfdd5e8ef74c26bd9b.jpg

Det blev inte sämre iaf. Där mellan 30-40 så är det väl ganska likt. I övriga hastigheter finns det där ännu men något mindre. Så lagad men inte helt? Money well spent! lol





Det ska sitta ett luftfilter här. Denna ventilen är till tankventilationen. Innan när fjäderbensstaget satt fel gick det inte montera hela delar här då det tog emot. Kanske därför det är trasigt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f8e8e6ead7cbaee97a6890de97ab5bf4.jpg

Plockade denna från 20milarn på skroten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-744e62e18b70b8e844832c073d36c730.jpg

Inte jätte skillnad men skruven var fräschade också, såklart. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f086351986c8130c29dbda4a47a84e3c.jpg

Sådär ja!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7f6e133b06214efcbddefd1715412e50.jpg

Plockade även fästet till bränslefiltret som ni tydligt ser var mycket finare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-108b3f620256e0b79e0d6c9a958a22cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1b5fc9dcb58d5063bdd1428f3928778b.jpg

Muttrarna till övre länkarmarna fram. Har lite svårt att förstå varför mina är så dåliga. Med det är ju såhär överallt på bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5f332a706b8c863f88305c919e9bda39.jpg

På min bil är det mutter med lös bricka. MB3an på skroten hade en design som ser mer rätt ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b5c28b592e0fd6c1dd440003b38c9a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-88ef7b5be245a9f5d897de1b54d944cb.jpg

Plockade även slavcylindern. Kopplingspedalen på min VTi är riktigt jobbig. Den följer inte med upp utan att hacka/skutta precis som att det går för trögt någonstans. Det blev såhär efter montering av ny huvudcylinder och slavcylinder av märket Ridex. Bilen på skroten hade inte samma huvudcylinder tyvärr, finns med två olika storlekar på röret. Jag misstänker att huvudcylindern är problemet, så blir byte på den snart för bilens dragläge är inte att leka med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-07d35dcf51a352e79fb230e557711a0d.jpg

Byter nytt mot gammalt! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-faef77779ca3bb1dca35cdff43ec12ba.jpg

Fick återigen värma skruv och rör med induktionsvärmaren trots att det lossades i vintras. Rostar ihop snabbt igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e0a9de8fe37b08d68d1a1284496bcd5.jpg

Som vanligt hopplöst att lufta utan att man har lite fart på bromsvätskan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-369133939e313d85222282fa641b1d91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-127c5443b6fae2e5f85b7143293c36cf.jpg

Vakuumkällan är såklart en B18C4! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-689a5da61271c4870789689471ca91aa.jpg

Luftningen gick bra men kopplingen är jobbig ännu så det var inte slavcylindern, precis som jag misstänkte. Återigen inget lagat! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f5c7e38beed64ba8f295d3a01efdaf44.jpg

Clips till stötfångaren bak var helt skrot eller så fattades dem. Köpte nya via Ebay.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0b95ff20c0d709557710d0a35e715ba6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9f8ca082ee38e30f75cae6c8e919d983.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e0574d140c8ccd483b5ffb6c09e0095c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3308a41bafa33cb2e3ea8d6edff575b1.jpg


2 329 Inlägg
onsdag 20:55
Trådstartare
#157
Vi är framme i slutet av juli 2024. Vill eventuellt trimma bilen i framtiden så original motorstyrenhet behöver bytas ut! Fick tag på en "Hondata ready P28" via Ebay som faktiskt inte kostade så farligt mycket! smile Köpte en ny Hondata S300V3 via något företag i Europa och missade nog hur valutan förändrats för det blev lite av en chock när priset presenterades för mig på datorskärmen! lol Oh well, har viljat testa Hondata i sådär 10 år så var väl dags oavsett!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4279328db585070a05327772cac3e539.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-54cd4d5be7061a530f59e779f1820dc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ea113c4fbce029ab36a6af6999a758bb.jpg

Då var det bara att riva bort gamla motorstyrenheten! P9K blir ersatt av P28. Vi monterar alltså äldre grejer!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f5de7fc5b22a96362d9a6629dd25d530.jpg

Otroligt nog är det bara ett litet mod jag behöver göra för att detta ska funka! Då en MC2 är lite skum så har den en elhärva som mer ser ut som en OBD1 än en OBD2 vilket är vad den borde ha med tanke på årsmodellen. Detta är en enorm fördel här och nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8b706effceb48388e38a5153c118d714.jpg

P9K uppe (bilens original) och P28 nere. Det skiljer lite i kontakterna. Men det är faktiskt bara detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e34ce2714c992df19f2901b4fa7b922c.jpg

Så denna kontakten behöver bli av med två spår. Lyckades få bort dem med kniv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e970ea9d2dc86f405c7407d192bda6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5ae51fdd813cdd294da3ee9116cb5eaa.jpg

Då var P28an inkopplad! Hade missat att man måste klicka på den lilla blixten för att kunna se livedata så krånglade en del innan jag listade ut det. I Hondatas program som heter SManager så finns det färdiga mappar man kan börja med. Fanns en för en B18C vilket är det som är närmst min motor. Laddade upp den och testade starta och den hoppade igång utan något drama alls! Svarade perfekt på gas med kall motor! Kan det bli lättare?! big_smile Fick lysande motorlampa dock. Detta var jag beredd på iofs! Det blir felkod på knacksensor och ELD. Knacksensor finns inte på B18c4 och en P28 har inte ens dotterkortet som ska sköta detta så det är ju inte så konstigt. ELD står för electrical load detector, den används för att justera hur mycket generatorn ska ladda, japp dem är faktiskt såpass avancerade. Detta ska dock vara en OBD2 grej som jag fattat det. Inget av detta är ett problem dock då SManager har en sida där man kan stänga av vissa felkoder, dessa två inkluderade. Så enkelt släckte vi motorlampan! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9588f2cecae20dda7d94fd03a98c100a.jpg

Gav mig ut på en provrunda och den går hur fint som helst. Märker dock att den fattas effekt, ganska mycket också. Det råkar vara så att detta problemet fanns där innan också. Det känns som ca 20 hästar fattas ibland, men inte alltid. Det kommer och går. Nu var det ännu värre, fattades säkert 30-40 häst. Men efter att ha kört 10 minuter så kom hästarna tillbaks igen och sen fortsatte den som innan med att sådär 20 häst fattas, ibland. lol Logiskt detta? Ingen aning. Senare på hösten så gick tändmodulen sönder så kanske hade något med det att göra? Helt ärligt känns det som att tändvinkeln hamnar efter ibland vilket skulle bidra till lägre effekt. Vi återkommer där när jag vet mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-540acfdca328933ba51c73d37006b6d9.jpg

En kort video på allt i rörelse!
https://www.youtube.com/watch?v=t3eLf87wAUQ

Härnäst vill jag få dit en bredbandslambdasond, så jag hissade upp bilen på jobbet men insåg kvickt att sonden inte vill loss utan en fight. Bestämmer mig för att förbereda resten istället och ta sonden vid ett senare tillfälle.

Köpte denna sonden till en jänkebil som jag inte längre har kvar. Så nu hamnar den på en japs istället!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-45af5de89b05a14a385f157c67913f19.jpg

Kabeln som ska ut i motorrummet kan jag trä igenom ett hål jag använt innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-22db8e4ab19708b67724c7221b16e55f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5ed371044d0b8e438482925059e7b82a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7b86748ab76c1276ba23e384b84f6adb.jpg

Plockade fram en A-stolpsklädsel som jag redan har gjort hål i för länge sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-909bf774009c2703ee23362523592d37.jpg

Fästet som följer med har jag monterat baklänges istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ee494015d11614810eac24474068610.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7ce0361b391e4e8af10eab09d7fea176.jpg

Inte den snyggaste installationen men när väl allt är på plats var jag rätt nöjd ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-242cf2bd75ebe8d4dc547f28cae764fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ebabb5d58812339fa5625d184ac66d1e.jpg

Nu blir det lite problem. Har tagit bilder på hur jag kopplade in elen till mätaren men bilderna togs 28e Juli och det är nu den 25e November när detta skriv ihop så jag minns inte. Faller återigen offer för att jag väntar för länge med att skriva inläggen! lol Tanken är delvis att ha denna projekttråden som en guide för min egen del när denna typen av information behöver fram igen. Men nu gick jag bet på det! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-15a1e03e28d2216444f963494a09e0e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3db0777cf629b805346375395e3102c8.jpg

Om jag nu kommer ihåg rätt så har jag plockat 12V från stift 3 av dem 5 lediga i mitten av säkringsboxen. Denna följer nyckeln med dem lägen som är logiska i detta fall. Använt detta stift vid eftermontering av fönsterhissar på min gröna Aerodeck, funkar klockrent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5b9b357e860c04fc01e54e18a61e40e6.jpg

Det visade som vara väldigt trångt här så fick fiska ner en kabel som jag sen tejpade i allt jag ville få in där emellan. Tog flera försök. Kablarna var på tok för tjocka för detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b59f0235d78b0fe235cc1ee003b589a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-93fdec39dc3c2c75943e09143d4314e9.jpg

Till högersidan kommer två kablar. Den gula ska ge signal till P28an så den vet Lambdavärdet. Den svarta är jord och jag valde att överdriva och jorda den tillsammans med bilens övriga sensorer. Läst att det ska vara bra för att undvika skillnader i volt som kan uppstå pga lite olika motstånd beroende på var man jordar. Just detta är ju känslig teknik.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-101e2e0309c397bef1095922f1c66356.jpg

Här kommer jorden ut och sitter ihop med resten som är på termostathuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6c0d567aa168916c9ee8f14920b2743b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-64fe6fdc893b483ef8e4fee8d657ecdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc28d243a114e41134b41ace84ffa72b.jpg

Hade kåpan framför mätarhuset urplockad vid denna operation.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-71f7ce326db0243ad7c49e6ae62f546a.jpg

Till min stora förtret så hade denna tejpremsan jag satte dit för länge sen börjat bli organisk. Det kan börja gnissla mellan listerna, vilket är anledningen till att den sitter där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6dff8b178d4fc4325b042e3f5ab9e1e1.jpg

Ny tejp! Hur länge kommer detta hålla sig då? Började knarra och gnissla sen när kylan kom iaf! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc3aceb63b43c4f759727dd88a00c13a.jpg

Såhär ser det ut! Blev faktiskt nöjd! Blev bara chockad av hur mycket jobb det blev för en så liten sak. Färdigt är det inte heller.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-75d54cabece0606f2b4c85443c0498d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3033551ff7f0ef4bcdeb6aede3996eaf.jpg

Man kan justera ljusstyrkan på mätaren. Logiskt borde väl vara att koppla den till bilens ytterbelysning så det går automatiskt? Ja det är vad manualen vill att man ska göra. Problemet är att vi kör med ljuset på här i Sverige även dagtid. På min gröna Aerodeck som är Svensksåld (KS model) hade man kunnat koppla detta till belysningskabeln som går till radion. Detta funkar eftersom Svensksålda bilar har halvljusautomatik så det lyser på utsidan även omljusvredet är på "OFF". Detta blir så mycket mer logiskt för oss i Sverige. I läget "OFF" lyser inte mätarhuset, klockan lyser med max ljusstyrka och radion lika så. Väl på "ON" så är det samma på utsidan (förutom att helljuset nu faktiskt fastnar om man slår igång det) men mätarhuset tänds och klockan tillsammans med radion dimmas ner. VTin är ju Tysksåld (KG model) så jag måste ju alltid ha ljusvredet på "ON" när jag kör -alternativt i läget för parkeringsljus i kombination med dimljus- för att det ska lysa på utsidan vilket gör att mätarhus lyser och klockan och radion dimmas ner oavsett dagskörning eller nattkörning. Radion har jag löst så enkelt att den går på sin egen klocka så den vet om den ska lysa starkt eller svagt. Men min bredbandslambda återstår! Lösningen är en separat knapp! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-05bdc9ca17b3e4e45de573ea76e1c38e.jpg

Känns som jag övertänker saker ibland. lol lol lol



Sök