3740
Sök

Kia Ceed 1.6 CRDI ECO SW 2010 går slött, seg att komma upp i varv

1 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
#1
Hej! Hoppas jag kan få hjälp med detta då jag inte är särskilt bilkunnig själv..

Har en Ceed som går slött sedan ett tag tillbaks, tar flera sekunder att få motorn att varva och orkar inte upp för backar från stillaståendes. Inga problem att komma upp i hastighet men behöver hålla lägre växel än tidigare, klarar att komma upp i 120-130 åtminstone utan besvär mer än att det tar lite mer varvande och lägre växlar initialt. Trodde först problemet berodde på att broms låg på (det gjorde det) men det förklarar inte att den är så trött. Bränsleförbrukningen har stigit, 0.5l/mil till 0.7, men det vet jag inte om det har att göra med att man tvingas köra på lägre växlar mer än tidigare.
Vet inte om det är relevant, men den var inne för service för ett tag sen och då fylldes det på för mycket olja, det tog ett tag innan jag förstod detta så den gick "fett" ett tag, bidragande eller bifynd?
Går som bruksbil ca 6 mil om dagen. Blir dock en hel del kortare sträckor, har fått till mig att korta sträckor är dåligt för dieselbilar, har dock försökt motverka detta men kanske inte tillräckligt...?
Redan vidtagna åtgärder: Bytt luftfilter, bytt broms som ligger på, försökt att pressa motorn mer än vanligt men detta har ej givit något resultat, försökt underhålla med längre sträckor med högre hastighet utan någon tillfredsställande effekt.

Tacksam för alla förslag!

Mvh lures


Sök