3162
Sök

Polo 9n

58 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#1
Har en Polo 9n 1.4 från 2002. Upptäckte att nedan kablar ärgat sönder och gått av. Vad är dessa till för? Märker inga konstigheter med bilen och när jag försöker härleda kablarna så går ena änden till generatorn och andra försvinner någonstans under säkringsdosan verkar det som utmed chassit.  https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235785/235785-4a0dfd5f98b9009e400139aa170e0346.jpg

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
6 oktober
#2
Audi_VW skrev:
Har en Polo 9n 1.4 från 2002. Upptäckte att nedan kablar ärgat sönder och gått av. Vad är dessa till för? Märker inga konstigheter med bilen och när jag försöker härleda kablarna så går ena änden till generatorn och andra försvinner någonstans under säkringsdosan verkar det som utmed chassit.  https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235785/235785-4a0dfd5f98b9009e400139aa170e0346.jpg

Men nånting måste väl slutat att fungera. Laddar generatorn fortfarande?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
6 oktober
#3
tanke på att kontakten går till växellådan så är det bara backljusen som nu inte fungerar smile

Kör fort så hinner inget hända...

58 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#4
Ja, det tänker jag med att något borde sluta fungera. Köpte den för 3 månader sedan och har kört ca 4 000 km med den. Upptäckte detta av en slump igår när jag skulle byta kylaren. Ändarna är rejält ärgade så detta måste ha varit såhär iaf några månader och bara igår så körde jag 300 km med den efter att ha bytt kylare så generatorn kan vi utesluta. Heller inga felkoder lagrade när jag läste av med VCDS. Tänkte laga kontakten i veckan som kommer men skulle gärna vilja veta vad den är till för.

58 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#5
Growe skrev:
tanke på att kontakten går till växellådan så är det bara backljusen som nu inte fungerar smile

Denna går inte till växellådan, kanske syns dåligt på bilden. Det är alltså bara två kontakter som går in i varandra, inte någon kontakt som sitter i någon sensor.

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
6 oktober
#6
på kortet ser det ut som kabeln går direkt upp till kontakten på lådan.. 

men finns inte så mycket grejer som sitter där.

vet att lambda kontakten sitter där på vissa bilar men det är ju bevisligen ingen lambda kontakt. 

men ena änden går över till generatorn och allt där men det är hela härvan som är till dom sakerna som går där. 

det som tog längst tid för mig att demontera när jag bytte motor på min gamla fabia 1.2 2006a
det tog längre tid än att plocka loss växelåda skruva loss motorn från bilen och lyfta ur motorn  smile 

men tror det sitter något nära den skarven som inte sitter kvar.   tex sensor till bromsvätskebehållaren eller något sånt där roligt..

Kör fort så hinner inget hända...

58 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#7
Growe skrev:
på kortet ser det ut som kabeln går direkt upp till kontakten på lådan.. 

men finns inte så mycket grejer som sitter där.

vet att lambda kontakten sitter där på vissa bilar men det är ju bevisligen ingen lambda kontakt. 

men ena änden går över till generatorn och allt där men det är hela härvan som är till dom sakerna som går där. 

det som tog längst tid för mig att demontera när jag bytte motor på min gamla fabia 1.2 2006a
det tog längre tid än att plocka loss växelåda skruva loss motorn från bilen och lyfta ur motorn  smile 

men tror det sitter något nära den skarven som inte sitter kvar.   tex sensor till bromsvätskebehållaren eller något sånt där roligt..

Ska försöka ta lite bättre bilder nu snart när dottern sover middag så får vi se om vi blir klokare smile

58 Inlägg
6 oktober
Trådstartare
#8
Growe skrev:
på kortet ser det ut som kabeln går direkt upp till kontakten på lådan.. 

men finns inte så mycket grejer som sitter där.

vet att lambda kontakten sitter där på vissa bilar men det är ju bevisligen ingen lambda kontakt. 

men ena änden går över till generatorn och allt där men det är hela härvan som är till dom sakerna som går där. 

det som tog längst tid för mig att demontera när jag bytte motor på min gamla fabia 1.2 2006a
det tog längre tid än att plocka loss växelåda skruva loss motorn från bilen och lyfta ur motorn  smile 

men tror det sitter något nära den skarven som inte sitter kvar.   tex sensor till bromsvätskebehållaren eller något sånt där roligt..

Nu har jag tagit lite fler bilder, på den första ser man gulmarkerat ena änden av kabel samt kabelhärvan den ligger i. 1 är för vart avbrottet är och 2 är där jag skulle gissa på att den börjar, ser ut att vara laddregulatorn, men hade bilen laddat då? För det gör den.


Bild nummer två är var sedan kabeln går upp innan den försvinner under batteriet. I den härvan finns ytterligare två kablar varav den ena går till lambdasonden om det kan vara till någon hjälp.


https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235785/235785-6d34233b09daf6c3f9e4656207b94e16.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235785/235785-7fe8067a51af5b57c8d5c156e03f1814.jpg

5 686 Inlägg
6 oktober
#9
Ganska vanligt att det är en DFM och inte D+ på generatorn på bilar nyare än ca 2000
Utan den inkopplad så laddar generatorn ändå.



Sök