3102
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 773 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 februari 2014
Trådstartare
#1041
Fick ju tag i två fälgar med alla clips kvar.. funderade på att ta mina s.k. dalaporsche innan.. men de har inga clips alls.. vill kunna köra med kåpor :-)


120 Inlägg
26 februari 2014
#1042
Fälgarna blev riktigt råa! Skaplig plåtremsa ilagd!


490 Inlägg
27 februari 2014
#1043
Fram?
Ska du sätta dom gamla bakfälgarna fram nu?

Nytt namn på bilen: BakFram!  (Mycket bättre än kellertrassel...)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
27 februari 2014
Trådstartare
#1044
Konsp. Ja, jag är riktigt nöjd :-) Blästrade dem igår, så snart blir det lack och nya sulor.

Robert, de gamla bakfälgarna är sålda och skulle funka fram heller för den delen.. fram ska det vara smalt !


490 Inlägg
28 februari 2014
#1045
Wow!

Hur ska du göra med ALL DEN KRAFT som nya motorn kommer att ge (ca150hk)?
Ska man stava till väghållning så börjar det med B, som i breda däck.

Och ska du ha stopp på bilen så är det ju inte att rekomendera att sätta 800kg på två st 145:or....

Ballt? Ja, skitfränt kommer det att se ut. Men väghållningen är väl ändå ett prio då bilen kommer gå ruskigt mycket snabbare än original.....?

Jag ska beställa däck själv nu nästa månad: 285/275:or på 17 tummare....
Det svåra va att hitta lågprofiler prisvärt.....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#1046
150hk är minimum för vad jag kommer att nöja mig med i steg I med denna motorn, hihi

Det är lite skillnad på våra bilar, din har bredare hjulhus och mer plats för däck fram redan från fabrik, sen har du dessutom breddade skärmar både fram och bak.

Sen är det ju upp till växellådan också, man kan inte köra hur fort som helst med original.. med mina ca 100hk som jag hade innan var det inga problem att dra upp den i ca 170, men då började det bli obehagligt med minsta sväng eller gupp.. Så mkt högre hastigheter blir det nog inte även om effekten kommer att vara avsevärt högre..


prestanda framför utseende
225 Inlägg
28 februari 2014
#1047
Ja. jag har upplevt de otroligt obehagliga högfartsegenskaper denna bil besitter mer än en gång , fullt blås upp till 120km/h kanske man borde lägga toppfarten på ...... över det är den ju rent djävulskt jävla farlig rent ut sagt....

150 hk på det kommer bli krigiskt roligt och farligt
Senast redigerat av vw1303 (28 februari 2014)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#1048
Äh, man får inte va så känslig :-)

Chassiförbättringar kommer så småningom. Sitter ju krängningshämmare fram, ska dit med camberkompenserare bak, helst grövre torsionsstavar med, har sett för överkomligt pris, inte dyrare än hårda snik-coils till nyare bilar. Bromsar är ju en drygare historia.. iaf om man vill ha skivor och behålla bultmönstret.. tvåkrets är ju relativt enkelt att byta till iaf.

Fel val av bil om man vill ha ett bra chassi för banåka :-)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 februari 2014
Trådstartare
#1049
VAr förresten inga problem att "cruisa" i 120 och trampa fullt vid omkörningar utan att växla ner på motorväg mot bugrun 2013 :-)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#1050
Fälgarna blästrade, funderar dock på att köra dem i elektrolysbad för att få bort det sista och ge dem ett extra rostskydd innan lackering.

Funderar på om jag ska köra med eller utan snobbringar.. Det jag tycker är synd är att snobbringarna inte går riktigt ända ut till kanten, utan det blir en rand av fälgens kulör längst ut mot däcket.. vilket iofs kan va snyggt.. Då kommer vi ju till nästa fråga.. vilken färg ska man ha på fälgarna..? :-) Svarta, vita, röda, silver?

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-59c9407d37e43d767ec8c7dba92e2217.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-21dfd8206bee548e62b382c3be216e7e.jpg


405 Inlägg
5 mars 2014
#1051
jag tycker snobbring och röda fälgar eller kanske svarta ?  smile

490 Inlägg
5 mars 2014
#1052
Raggar-rött passar dig bra, det passar bra med chrome med.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

10 163 Inlägg
5 mars 2014
#1053
Röd och snobbringar är ju hel rätt när det gäller plåtfälgar big_smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 mars 2014
Trådstartare
#1054
Då lutar det åt rött med snobbringar, som jag tänkte själv från början då :-) En av anledningarna till att jag funderade på svart var att jag skulle slippa lacka om framfälgarna, hehe..

Känns som att röda fälgar skulle ge lite mer liv åt bilen, men inte bli "too much". Trummorna som är röda kommer ju inte synas heller med navkåporna på.


Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
5 mars 2014
#1055
Det är lugnt, jag skall fråga dem smile

creme-vitt skulle nog även det passa skitbra big_smile
Senast redigerat av Twins (5 mars 2014)


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#1056
Hmm.. ja cremevit går ju ihop med sidorna, men då måste man nästan hitta samma färgkod för att det ska se riktigt bra ut. Sen gillar jag idén med att de sticker ut lite, så det blir lite mer liv i hela intrycket av bilen. Den ska ju ändå ha en 2liters med dubbla IDA 48:or, stora däck i bak med lite rake, så den ska se elak ut (hur elak en liten bubbla nu kan se ut hehe).


1 702 Inlägg
6 mars 2014
#1057
Rött såg ju bra ut förra året så kör på det.
Dessa snobbringar hur sitter dom fast på fälgen? clips,lim eller presspassning.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

9 114 Inlägg
1 049 Inlägg
6 mars 2014
#1059
Gillar dina nya bakfälgar! Angående färg så håller jag med ovanstående inlägg om röd färg. Men med röd menar jag inte mörkt rött snarare en ljusare nyans som inte går mot mörkt.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 mars 2014
Trådstartare
#1060
Skruvar_till_det: Det var inte fälgarna utan bromstrummorna som var röda året.. pga att jag tappade en navkåpa fick det ju bli så, fälgarna var då svarta med snobbringar. Snobbringarna har som hullingar och trycks fast i fälgen. Det trökiga är att de med största sannolikhet skadar lacken när man sätter i /tar ur dem.

Putteliten, ja det är också en idé! fan.. att det aldrig ska vara lätt :-)

Tommyhjortasen: Tackar, nu är däck fixade också, så på med lack och sko på. Knallröd är nog ordet :-)

Fick just ett sms från bussgods också.. tog några sekunder innan jag insåg att det var mina topplock som har anlänt!, ska bli spännande att kika på dem!



Sök