3568
Sök

Volkswagen typ 1 "Kellerassel" motor klar och inkörd, växellådsbygge!

Ett projekt om en vw typ 1 från -64 där jag förfinar, modiferar och bygger efter eget tycke och smak. Jag är ingen originalfantast, inte heller vill jag förändra bubblans karaktäristiska utseende. Tanken är att ha en rolig och... Visa mer

luftgekühlt für alle
525 781 Visningar
Projektet avslutat 17 augusti 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#1101
jepp jepp, K&N är bra kvalitet, tvättbara så det är ju inte dumt.

Beställde 10m aluminiumrör, ska dras med AN8 anslutningar från tank till pump, från pump till tryckregulatorn bak. Därefter blir det slang till förgasarna eftersom motorn rör sig lite. Har man rör så kommer materialet att mattas ut och rören spricka, vilket man inte vill.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
29 mars 2014
Trådstartare
#1102
alurör, 10m långt och AN8 invändig storlek
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=24312&download=0
Senast redigerat av Peter_Eriksson (29 mars 2014)


9 114 Inlägg
29 mars 2014
#1103
10 meter?! De e ju ingen limo heller! tongue Blir det vid förgasarna med då? Bara en slangstump där det flexar?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#1104
Ja, det var lika bra att köpa 10m, då kan man klanta till det en gång och ha lite rör i reserv :-) 300:- var ganska överkomligt pris inkl frakt också, så det gjorde inget att det blev lite mkt. Nej, det blir rör fram till regulatorn, den har två utgångar där det blir slang med storlek AN6 fram till förgasarna.


490 Inlägg
30 mars 2014
#1105
Fotnot: AN6 KAN mata fram soppa till 600-700hk.....

Hoppas så in i bomben på att det är det du siktar på!!!!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
30 mars 2014
Trådstartare
#1106
Ja, i ett system där man trycker AN6 in i en fuel rail och har retur och kör på 3-5bar soppatryck.. Nu vill weberförgasare inte ha mer än 0,2bar tryck så man får gå upp i storlek för att få mkt flöde på lågt tryck.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#1107
Har köpt ett gäng fler an-kopplingar, 7st an8 - 3/8", 2st an6 - 3/8", sen fick det bli en Holley 1-4psi regulator med.. prisvärt och smidigt.. Får väl se hur bra den funkar.. Det fina med den är att den har två utgångar perfekt för dubbla förgasare och an-kopplingar.

Får nog säga att kanalerna är färdigportade nu med, om det ska göras nåt mer så får det bli efter flödesmätning hos PPR-Micke. Kan någon gissa vad vi får ut? ventilstorlek är 42mm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-d054ae8ce5e1599981a964e4bf359a81.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-7b6ead4d579bd62f7894ba1ddd5cdec6.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 april 2014
Trådstartare
#1108
Bytte växellådsolja i bubblan idag, den gamla var ganska mörk och lite skit satt på de magnetiska bottenpluggarna. Blev en Mob1l GL4 olja som det ska vara, får inte vara stygg mot gulmetaller. Kommer ju inte hjälpa lådan att hålla för så mkt mer effekt men det känns bra iaf, oljan kan mycket väl varit 50 år gammal.

Sen har det inte gjorts så mycket mer, utom att jag korrigerade lite storleksskillnader mellan insugskanaler på topplocken. Får nog lägga undan dem snart annars kommer jag aldrig att kunna låta dem vara :-)

Så nu måste snart stakar och kam inhandlas så att man kan börja montera ihop på allvar.. okej, man måste montera ihop och kontrollmäta ett par ggr men det är ju ett steg i rätt riktning. Framförallt måste jag kolla hur tjocka shims jag behöver ha under cylindrarna för att hamna på 1mm vändhöjd.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#1109
Var och flödade topplocken i lördags. Blev väl inte så höga flöden som man hade hoppats på men nu vet jag iaf vad det i stor del beror på. En sak som jag visste innan är att förbränningsrummen var i princip helt obearbetade. Sen att kanalerna var lite för små, men hellre det än att man har tagit för mkt.
Problem nummer 1 i förbränningsrummen är att med stor ventil och "litet" borr så skyms mkt av flödet pga att ventilen kommer nära väggen. På en insugsventil vill man ha 12% av ventilstorleken (5mm i mitt fall 42mm ventil). När vi flödade var det bara ca 2,5mm.

Nu är det bearbetat och jag har iaf 4mm. Ska lägga en radie på ventiltallriken mot förbränningsrummet så blir det ytterligare lite bättre. Om jag haft 94mm borr istället för 92 så hade man kunnat ta upp mer, men så är inte fallet nu. Man vill ju inte att förbränningsrummet ska gå utanför cylinderväggen.

Sen har jag filat upp kanaler i ena topplocket så att det är bättre storlek i förhållande till ventilsätet. Insugen måste filas upp de med, då minsta arean är alldeles för lite, ungefär mitt på inssugen... blä vad det är tråkigt att stå och mala i insug..

Så, när jag bearbetat båda locken lite mer så blir det flödning igen. Under tiden trilskas jag med tändningen på originalmotorn som inte vill bli bra.. Hatar brytarspetsar.. Så fort det dyker in lite stålar kommer jag beställa en ny fördelare, troligtvis Magnaspark II, den är i princip en exakt kopia på MSD 8485 med fjädrar och vikter för att justera tändkurva, men kostar 500:- mindre.


1 026 Inlägg
7 april 2014
#1110
Peter_Eriksson skrev:
alurör, 10m långt och AN8 invändig storlek
http://boxerville.se/forum/misc.php?ite … download=0
Var köpte du alurören?


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#1112
Här ser man nu hur det är upptaget runt ventilsätet i en radie. Även ventilen ska få en radie mot förbränningsrummet så att det blir lite mer utrymme runtom, detta kommer att påverka flödet positivt.

Utöver det så filar jag insugsrör, det är alldeles för litet ungefär mitt på.. hoppas det finns tillräckligt med material för att få rätt storlek.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-53a578f89b5a3e87a4079d5851542957.jpg

Så här ser insugskanalerna ut nu, ska bara putsa bort lite småkanter och snygga till styrningen, det är omöjligt att inte gnaga lite på den när den sitter i.. men det är ju bara utvändigt och mest kosmetiskt.. Hade man haft mer tid och möjlighet att montera själv så skulle jag beställt topplock utan styrningar, men men.. det blir nog bra ändå.

ganska fri väg in till ventilen iaf, lite skymd i överkant (korta radien), men man kan ju inte ta bort hur mkt material som helst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141742/141742-3154bd042c6b95b3ea983904ff597b39.jpg


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#1113
Fick hem bränsleröret igår också förresten, så det var ganska snabb leverans för att va från Hong kong. Härnäst ska jag beställa muttrar och sleeves till rören, det är det bästa sättet att koppla ihop med rör så bygger det inte så mkt på längden som det gör med dubbla kopplingar. Det gör alltså att man får en AN-hona direkt på röret och så sätter man tex an8 till 3/8" på pumpen direkt.


490 Inlägg
9 april 2014
#1114
Låter lite väl overkill till en gammal boxermotor på 150 hk......
Mina dubbla Weber 44:or verkar få all soppa dom behöver via sugröret jag monterat....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 april 2014
Trådstartare
#1115
Målet är närmare 200, lika bra att bygga ordentligt från början istället för att uppgradera eftersom. 48mm ger totalt 16mm större insug än med 44:or. Sen är det sagt stor skillnad när man ska välja dimension på bränsleledningar vid låga tryck. Sen vet du ju inte om de får tillräckligt för att det känns ok, har du kollat bränsletryck och avgasvärden?

Bra kopplingar vill jag ha för att inte riskera bränsleläckage.. slangklämmor tröttnar man på efter ett tag.


490 Inlägg
10 april 2014
#1116
Nä, jag har inte den blekaste om vad det är för tryck hit eller dit, eller om avgasvärden är där dom borde vara.
Allt jag vet är att den spinner och går på bredden i rondellerna, när jag vill att den ska göra det: det räcker änna för mig.

Sen visst: klart jag inte vill att min bil ska brinna upp pga av bränsleläkage pga av helt vanliga slangklämmor som du tröttnat på att dra åt. Jag tröttnar INTE på att dra åt slangklämmor.

Det finns ju tusen saker som skulle kunna förbättras på min bil och min motor, men jag är mer sugen på att köra än att meka, det är ju ingen direkt race maskin eller racerbil dom där bubblorna vi har.
Det känns ändå lite i överkant det du gör, för att vara en besiktningsbar bil?

(Eller så är jag bara avundsjuk på din balla bil)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#1117
Här får man igenom nästan allt :-)

Jag har bara mitt förra projekt, golfen att jämföra med, och i efterhand kändes det bara som en massa kompromisser. Nu vill jag göra det jag gör mer seriöst och bra från början, det ger en bättre grund att bygga vidare på.

Sen är det snyygt med riktiga kopplingar, vilket inte är nån nackdel. Röret kostade 300:- inkl frakt och kopplingarna ca 15-20:- st


490 Inlägg
10 april 2014
#1118
Vad jämför du med?

En bruksbil eller en racerbil?

Jag har ca 300hk i min Saab 95 Aero, och det är en brukisbil....

Och låt oss säga en racerbil, kanske en banbil, typ gammal STCC-Volvo 850? Ca1 Mille i byggkostnad? Ca 300hk?

Vi går ner ett eller två snäpp, det va nog i överkant att dra n en STCC bil i detta, men tänk då Berg-cup: !!!!!!    Waaaaa!! Är det en sån bubbla du ska bygga!!? 

Vill ha, vill ha, vill ha!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
10 april 2014
Trådstartare
#1119
Jag jämför detta projektet med mitt förra och vad jag vill göra ordentligt från början istället för att göra kompromisser som med förra.

Det är lite skillnad på att ha 300hk på närmare 2 ton och ca 800kg. Sen om man ska bygga banbil är det bättre att utgå från en nyare med mcperson-framvagn och irs-bakvagn. Mitt mål är en rolig, snabb och driftsäker gatbil.


prestanda framför utseende
225 Inlägg
10 april 2014
#1120
robertfab skrev:
Vad jämför du med?

En bruksbil eller en racerbil?

Jag har ca 300hk i min Saab 95 Aero, och det är en brukisbil....

Och låt oss säga en racerbil, kanske en banbil, typ gammal STCC-Volvo 850? Ca1 Mille i byggkostnad? Ca 300hk?

Vi går ner ett eller två snäpp, det va nog i överkant att dra n en STCC bil i detta, men tänk då Berg-cup: !!!!!!    Waaaaa!! Är det en sån bubbla du ska bygga!!? 

Vill ha, vill ha, vill ha!
Bergcup-bubblor bygger man på 1302 och 1303.... en torsionsframvagn och svingaxelbil har ingenting där o hämta smile 

min bil kommer väl hamna någonstans emellan bergcup och rallycross ..... stcc-volvo kostar långt mycket mer än 1 mille o bygga. låååångt mycket mer.

Jag gillar att peter gör allt rätt från början och lägger ner pengarna där det faktiskt gör en reel skillnad i funktion och det är roligt att han uppdaterar en massa ..... vi har alla mål med våra bilar och jag vill ha koll på vad som händer med min bil därför vill jag ha givare o mätare för saker o ting..... att köra i blindo som många gör blir i långa loppet oftast jävligt dyrt



Sök