Idag har jag varit i garaget och grejat med min bil. Har kapat, slipat, lagt på rostätare (utan att smaka på det!) och lekt med gladpack.
Börjar komma närmare att kunna svetsa dit nyplåt, eller ja rostfri plåt. Sen så har man bagagerumsgolv och andra sidans hjulhus.. Humm kanske får åka fler gånger i veckan till garaget?
Aja nu kom idétorkan om vad man ska skriva så avslutar med lite bilder.
Man måste ju ha ett snyggt svetsdraperi i garaget ju!
Stötdämpare och fjädern åkte ut. Planen var bara dämparen. Men fjädern smet ut när den fick chansen.
Rost bortkapat!
Lite frisk plåt fanns det allt av skärmkanten!
Det inringande är rost som inte har gått så djupt och som behandlas med rostätare.
Det inringande är rost som inte har gått så djupt och som behandlas med rostätare.
Yey gladpack time!!
Senast redigerat av Mr_Lööf (22 januari 2016)
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
För att roatätaren inte ska torka ut. Läste om en som gjorde så och fick ett bättre resultat.
Tänker även köra roststoppare. För att se om det ändrar färg efter att jag har kört med den roterande borsten där rostätaren har verkat.
Ahaaa. Alltid lär man sig något nytt, hehe.
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Idag så har jag varit en extra tur till garaget och fixat lite med min ena bil. Istället för att ta bort plåt så tillförde jag plåt idag. Dock så är jag lite missnöjd med hur svetsarna ser ut men är bara jag som vet hur de är så de får gå för denna gången.
Dock så nästa svetsning så ska jag vara noggrannare med ersättningsplåten så man inte bränner igenom så mycket som jag gjorde idag. Men är ju en glad amatör karossare. Men känns gött att få tillföra plåt istället för att ta bort.
Lite bilder på dagens verk.
Grov inpassning.
Grov inpassning.
Lite finare inpassning.
Här har jag fuskat lite och inte fått till en bra passning.
Färdigt!
Usch.. Skäms..
Ja det var allt för denna gången.
Mvh Mr_Lööf
Idag så har jag varit en extra tur till garaget och fixat lite med min ena bil. Istället för att ta bort plåt så tillförde jag plåt idag. Dock så är jag lite missnöjd med hur svetsarna ser ut men är bara jag som vet hur de är så de får gå för denna gången.
Dock så nästa svetsning så ska jag vara noggrannare med ersättningsplåten så man inte bränner igenom så mycket som jag gjorde idag. Men är ju en glad amatör karossare. Men känns gött att få tillföra plåt istället för att ta bort.
Har en fråga ang rostlagning, har ytrost på min bil och funderar på att ta tag i det.. Slipa, spackla o fin spackel? För är ju inget genomgånget så tänkte är väl inte nödvändigt med ny plåt där då? Är pyttelite rost
Har en fråga ang rostlagning, har ytrost på min bil och funderar på att ta tag i det.. Slipa, spackla o fin spackel? För är ju inget genomgånget så tänkte är väl inte nödvändigt med ny plåt där då? Är pyttelite rost
Slipa plåtrent alt punktblästra, spackla, rostskydda, lacka.
Idag så har jag fortsatt med att tillföra rostfri plåt på bilen. Börjar närma sig att få dit ytterskärmkanten. Sen kan jag börja kapa och rostlaga inne i hjulhuset också. Ska bli så skönt att få ett rostfritt hjulhus!
Har även fått köpt mig ett par riktiga svetshandskar så man slipper bränna upp fingrarna när de skvätter vid svetsningen. Bränns ju så förbaskat när de går igenom nylon handskar.
Svetsningen gick lite bättre denna gången men brände igenom några gånger. Men det tar sig som mordbrännaren sa.
Inpassning!
Klart!
Mvh Mr_Lööf
Idag så har jag fått på en plåtbit till på bilen. Så de börjar verkligen likna en innerskärmkant igen. Tyvärr så när jag la de sista punktsvetsarna så tog gasen slut. Så nu måste man skaffa sådant innan man kan fortsätta. Så va gjorde man då när man inte kunde svetsa mer? Jo man hjälper polaren att tvätta hans bil både invändigt och utvändigt. Blev bra trots att man inte hade alla grejer med sig.
Aja lite bilder på dagens verk då.
Inte så möe plåt kvar att skära loss. Får dock fixa neder delen som är lite luftig.
Plåtbiten på plats.
Slipat svetsarna.
Oj oj börjar se bra ut nu.
De var allt för denna gången. Nästa gång blir det att slipa rost och behandla det innan man stänger in det med ny frisk plåt.
Mvh
Idag blir de en uppdatering från igår. Då jag var i garaget och grejade. Fick inte på någon mer plåt på bilen. Men fick iaf på plåt på plåten.
La hela kvällen på att fixa till rosten på ersättningsplåten som ska på bilen. Är man noggrann så är man. Men nästa gång så ska innerskärmkanten vara klar. Kanske även kitat och grundmålat.
Ja bilder från igår då..
lite kexigt..
Humm hur ska detta sluta..
Ser ju ut som räva..
Klart..!
Baksidan.
Ständigt denna rosten!
På med lite rostomvandlare sen så.
De var allt för denna gång!
Mvh