Ah. Kan vara rena döden det där. Nu har det ju till och med nått ända upp hit till Östersund.
Jo saltet dödar bilarna. Det är bevisat. Kan bara tänka mig om denna hade sett ut idag om den hade fått rulla i saltet efter 2006..
Uuuh..ruggig tanke. Därför jag vägrar köra min Mazda vintertid. Visst, den är en ren sommarbil annars också men nu har den ännu större anledningar till att hålla sig i garaget under vintern..
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Nu har det hänt saker igen med kära bettan. Har kapat, format, passat in, svetsat och slipat plåt idag. Så nu har det gått ett steg till i rätt riktning mot en "rostfri" bil.
Och som befarat så blir de ingen festival i år heller, fast man hade det som mål men man kan inte få allt.
Sen så råkade jag ut för att svetstråden fastnade i svetsmunstycket så de blir att åka till Jula och handla imorgon. Tur man har nära dit. hehe
Lite bilder då från idag.
Senast redigerat av Mr_Lööf (25 maj 2017)
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Nu har det hänt lite grejer med Saaben igen. Vilket betyder att det har gått en vecka sen sist. Jösses va tiden går.
Men nu har man fått ett nytt kontaktrör te svetsen så nu funkar den igen. Vilket innebär att man kunde svetsa lite igår igen.
Fick svetsat klart plåten te golvet. Och började passa in plåten till balken under plåten. Var inte lätt så de är plåtar högt och lågt under till. Men fick te det till slut. Tror jag. Får ja se nästa gång jag åker till garaget och svetsar på bilen. Men blir som sagt bara mindre och mindre rost på bilen nu. Vilket är skönt.
Här är lite bilder på verket som hanns med.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Nu händer det grejer med bilen! Fått anpassa klart balken idag. Samt att få dit den på plats. Har lite kvar att svetsa innan jag känner mig nöjd med den. Men tar sin tid att få ersättningsplåtar så att de passar.
Sen så har man även målat på lite rostskydd på ställen där det är renplåt framme. Sen så har man fått erfara hur oklokt det är att svetsa i kortärmat. hehe
Dränagehål.
Aj eller något..
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Aaj! Man lär sig så länge man lever brukar dom ju säga, hehe.
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Har läst igenom alla dina inlägg nu och måste säga att du gör ett fantastiskt fint arbete! Drömmer själv om att göra en liknande renovering av min Saab 9000 Aero som har börjat rosta på snarlika ställen som din bil. Bland annat vid rutramen. Men först ska jag bara skaffa ett garage och lära mig svetsa haha
Har läst igenom alla dina inlägg nu och måste säga att du gör ett fantastiskt fint arbete! Drömmer själv om att göra en liknande renovering av min Saab 9000 Aero som har börjat rosta på snarlika ställen som din bil. Bland annat vid rutramen. Men först ska jag bara skaffa ett garage och lära mig svetsa haha
Tackar för de goa orden!
Kan erkänna att detta är min första rostlagning jag gör på en bil. Kanske inte riktigt det optimala projektet att börja lära sig på. Men men skam för den som ger sig.
Hoppas att du får dig ett garage med svets. Du kan börja med att träna på småbitar i samma plåttjocklek för att få en hum om hur svetsen fungerar. Finns säkert även guider på youtube.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja nu har man inte grejat något med bilen på ett tag. Då jag behöver vila upp mig lite och ta tag i mina andra bilar jag har. Men har ikväll reflekterat lite över renoveringen. Började 2010 med den och hände inte så mycket då man inte hade svets mm. Sen kom konkursen på Saab Automobile AB och man blev arbetslös den 23.e Jan 2012. Men senare på hösten fick man ett nytt jobb fast 11mil bort.. Då blev de ju inte så mycket gjort med bilar mm. Hann dock köpa en reservdelsbil som skrotades ner och jag tog vara på lite plåt som var i gott skick.
2015 så tog jag tag i renoveringen igen då jag fick en garageplats närmare där jag bor. Dock 4.5mil bort. Men närmare än 11mil. Men sedan 2015 så har strukturbenen fram blivit i ordninggjorda från rost. halva rutramen utbytt, vänster bakdörr utbytt, vänster skärmkant bak utbytt, hjulhus vänsterbak fixat och håller nu på med bagagerumsgolvet.
Rätt mycket ändå med tanke på att man har en bit att åka och åker en kväll i veckan te garaget. Gör det mesta jobbet själv och är absolut ingen expert på karosseriarbeten men lär mig mer och mer under färden.
Sitter just nu och bläddrar igenom bilder från det jobb man hittills har gjort och har snart kommit upp i 300 bilder sedan jan 2015. Att jag bläddrar igenom bilderna är för att jag har tänkt att göra en film med hjälp utav dem när renoveringen är klar. Så fick mig en lite tankeställare och reflektion om hur mycket man ändå har åstadkommit med bilen som man inte alls har tänkt förut. Har varit tunnelseende och bara sett problem och att man kommer ingenstans med renoveringen.
Som avslutningsvis så vill jag tacka för alla kommentarer och hejaramsor!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Får jag fråga vad för svets och plåtverktyg du använder dig utav?
Och har det hänt något mer på bilen förresten?
Svetsen är en MIG/MAG ESAB 170. Plåtverktygen är basic grejer, plåtsax, bilplåtsriktningsverktyg, kulhammare. Dvs inga riktigt bra verktyg.
Nä har tagit det lugnt med bilen under semestern nu. Kanske blir lite arbete denna veckan.
Verkar ju funka med de enkla plåtverktygen ändå! Jag har ni kört in min Aero i garaget för att fixa en massa grejer. Kanske blir lite rostlagning till slut också. Rutramen blir i alla fall inte rolig att fixa haha.
Ser fram emot fortsättningen när du kommer igång igen.
[ Verkar ju funka med de enkla plåtverktygen ändå! Jag har ni kört in min Aero i garaget för att fixa en massa grejer. Kanske blir lite rostlagning till slut också. Rutramen blir i alla fall inte rolig att fixa haha.
Ser fram emot fortsättningen när du kommer igång igen.
Är ju van att arbeta med skit så då får man va lite klurig och göra det bästa ur situationen.
Ja rutramen är klurig om man inte har tillgång till verktyg för att skära ur rutan. Då får man prata snällt med en rutfirma om de kan göra det åt en.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Guuda å vänner! Nu är de dags för en uppdatering av projektet och vi kickar igång den.
Haft ett avbrott i renoveringen i sommar som sagt men nu så drog jag igång projektet igen.
Gav mig på rosthålet i reservhjulsbaljan denna gången (såg sen att jag inte var riktigt klar med balken).. Så de blev att vässa stämjärnet och hugga/skrapa bort lite isoleringsmatta a.k.a asfaltsmatta. Så man slipper svetsa i det.
Sen blev de som sagt kapa, tillverka en plåt, svetsa och slipa. Var så uppe i allt så någon bild på den nya plåten eller det uppkapade hålet blev de inte. Men men ni får använda fantasin lite och föreställa er en handknackad plåt och ett hål i reservhjulsbaljan.
Balken som går under baljan tog jag bort så att de blir lättare att måla mm underifrån sen. Balken kommer att tas med till jobbet där den ska tvättas, blästras och grundmålas.
Men men lite bilder från gårdagens slit.
Ja det var allt för denna gång!
//Mr_Lööf
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.