4782
Sök

Turbo kovertera audi 80 2,3 5 cyl

48 Inlägg
8 oktober 2012
Trådstartare
någon som vet hur mkt jobb de e med att konvertera till turbo?har inte en aning va dsom behövs göras??

2 405 Inlägg
8 oktober 2012
uffetutte skrev:
någon som vet hur mkt jobb de e med att konvertera till turbo?har inte en aning va dsom behövs göras??

Det är en jävla massa jobb om du vill att det ska funka mer än en sommar :S Det är bättre att köpa en audi 100 turbo och leka med istället.

Men om du verkligen vill turbokonvertera så får du köpa turbo, svetsa grenrör/downpipe. större spridare, byta insug, byta styrsystem och mappa.

215 Inlägg
8 oktober 2012
Nybergrobin skrev:
uffetutte skrev:

Det är en jävla massa jobb om du vill att det ska funka mer än en sommar :S Det är bättre att köpa en audi 100 turbo och leka med istället.

Men om du verkligen vill turbokonvertera så får du köpa turbo, svetsa grenrör/downpipe. större spridare, byta insug, byta styrsystem och mappa.

Plus IC, TIP och soppapump

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS

2 405 Inlägg
8 oktober 2012
damn_fast skrev:
Nybergrobin skrev:
uffetutte skrev:

Ang ic så tänkte jag på den men glömde bort att skriva den andra gången jag skrev inlägget xD

Ang soppapumpen så lämnade jag den med flit eftersom jag räknade med den i styrsystemet med det var fel av mig.

502 Inlägg
12 oktober 2012
damn_fast skrev:

TIP?

Svetsare.
164 Inlägg
16 oktober 2012
Nybergrobin skrev:
uffetutte skrev:

Större spridare, insug, styrsystem och mappa kan du genast plocka bort.

För det första så antar jag att det är det är modellen med mekaniskt insprut?

Dvs, spridare, insug, styrsystem och mappa, blir inte direkt enkelt på dessa då det inte är nån elektronik som sköter insprutningen, och är även om det är elektronisk insprutning ej nödvändigt då vi inte vet något eventuellt effektmål. Man får inte ut nån effekt ur dessa motorer ändå då det är för klena grejer internt för att det ska kännas motiverande med IC och dessa prylar.

Toppackning osv är bara att kasta om du hade tänkt dig lite mer effekt. Kul projekt på isen men för dyrt för att bygga nån dräpare, tyvärr.

Mvh; P.Herrdahl
TIG svetsar; Alu, RF Samt Svartstål.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
11 november 2012
Sprut: 8000kr inkl tändning
Kina turbo: 3000kr
IC kit: 2000kr på ebay... om du bygger ihop själv.
Grenrör: 2000kr på Ebay, om du har tur.
kompsänkningspackning: 1000kr
Spridare: 2000kr
LMM: 1000kr

Och det är bara det "väsentliga"

Sedan kommer det oljeretur, mappning, och även en del oplanerade utgifter. Jag la kanske 20 på att turbokonvertera ett vr6 block utan att lyckas för att jag behövde lägga en massa annat på den också.

Myyycket billigare och myyycket mindre tidskrävande att bara köpa en audi 100tq t.ex.

Sök