it_mutt skrev:
Rquired skrev:
Datainspektionen har godkänt att försäkringsbolag skall få övervaka sina kunder och deras körstil med elektronisk utrustning, efter en ansökan från Folksam. Syftet är att förare som inte sköter sig skall få en högre premie och villkoren är att kunderna går med på upplägget samt att informationen hanteras enligt gällande lagar.
Är det något Garaget´s användare tycker är bra eller dåligt, och kan ni tänka er att bli övervakade för att få en lägre premie?
Även om det känns som en kliché kan jag inte låta bli att tänka på den övervakning George Orwell´s bok 1984 beskriver, jag vill inte låta paranoid i och med den reflektionen men övervakning har sina för och nackdelar.
Frågan är om premien verkligen kommer bli lägre eller om de förare som accepterar övervakning får en premie i samma prisklass som idag samtidigt som mindre omdömesgilla förare
(Var går gränsen, hur många kör perfekt?) och de som motsätter sig övervakningen får premier de inte har råd att betala.
Vad tror och tänker ni?
Oh, övervakning, roligt ämne (som konstant är uppe inom kriminologi
)
Min inställning är, rent generellt; den som inte har något att "oroa sig för" bör inte heller ha några problem med övervakning.
För min del hade de gärna fått sätta "skiten" i mina bilar, men, detta under förutsättning att det både gynnar och misskrediterar, dvs; de som "sköter sig" belönas, de som missköter sig, ptja, de "drabbas".
Men, givetvis -bör- det vara en valmöjlighet; "Installera detta och du kan få lägre premie". Att sätta det som ett -krav- tror jag bara kommer få bolaget att tappa kunder
Jag håller till en viss del med dig, men samtidigt kan jag bara erkänna att jag eventuellt har något att oroa mig för och jag tror inte att jag är ensam om det?
Jag håller inte alltid hastighetsgränserna till punkt och pricka, inte på det viset att jag gör några grövre överträdelser men förra veckan körde jag hem från Kastrup mitt i natten som ett exempel. Helt ensam på E6 så kan jag erkänna att jag började tulla lite på 110km/h skyltad hastighet, är det verkligen ett farligt beteende?
Eller för oss som kör mycket på landsväg, hur skall Folksam tolka en vanlig omkörning? Om man då och då gör en snabb och säker omkörning, i vilken man tillfälligt bryter mot tillåten hastighet, är det ett riskfyllt beteende som ger mig en höjd premie i bolagets ögon?
Och för oss bilintresserade som gärna trycker på när tillfälle ges, om så bara upp till högsta tillåten hastighet, hur påverkas premien?
Inledningsvis kommer det säkert bli så som du beskriver, men i längden? Övriga försäkringsbolag följer kanske i Folksam´s fotspår, och sätter i system att du automatiskt placeras i högsta riskgruppen om du inte godkänner övervakning med motiveringen att
"Om du inte vill visa att du kör ordentligt kan vi inte annat än anta att du har ett farligt beteende". Högsta riskgruppen innebär en premie ingen har råd med eller är villig att betala, och på så vis "tvingas" du in i systemet.
Eller som Lozinmust är inne på, tänk om myndigheterna i framtiden tycker försäkringsbolagen är på rätt spår och inför det som en standard? En fortkörning genererar ett automatiskt SMS i stil med
"Du körde 23km/h över tillåten hastighet Kl.12.34 den 14/9-2022, vänligen betala 4500:- till bankgiro ********".
Numera är alla möjligheterna öppna eftersom datainspektionen uppenbarligen tycker det är helt ok med övervakning. Därmed inte sagt att alla möjligheterna någonsin kommer utnyttjas.