Hej!
Jag ger gärna lite input i denna fråga.
Lars (ForsaFrasse) ringde mig idag runt lunch och var missnöjd med estetiken på lösningen. När han ringde satt jag med två kunder i en bil på väg till en mötesplats. Efter ca. 10-15min samtal bad jag honom dra ett mail till mig med lite bilder och beskrivning på de saker han hade anmärkningar på så att jag kunde få en uppfattning om problemet och återkomma till honom. Det skulle han göra sade han. Istället för det (ännu inget mail) valde han att hänga ut företaget och mig här i tråden.
Jag hade lovat ForsaFrasse att konvertera strålkastarna på hans bil enl. den standardkonvertering som vi har gjort på PBZ sedan 2007 ungefär.
Detta helt utan någon kostnad för honom!Innan 2007 gjorde vi bara projektorkonverteringar på R34:orna, men efter att ha fått en del input från olika håll ang. att projektorerna inte såg "Skyline" ut, så gick vi över till att använda godkända nya reflektorer från världens största strålkastartillverkare (alltid helt nya delar, aldrig begagnade). De kunder som var involverade i förändringsarbetet då tyckte att det var bättre med denna lösning än projektorlösningen och vi gick med i samma riktning som våra kunder i frågan.
Denna typ av konvertering som har gjorts på Lars strålkastare är bevisligen godkända på Svensk Bilprovning. Det är inte spekulationer, utan jag kommer troligen med mer kött än någon annan i frågan. Vi har konverterat totalt sedan 2003 ca. 400st strålkastare till bilar (200st bilar lite drygt). Vi har gjort uppskattningsvis ett 30-tal exakt sådana här konverteringar till Skyline R34 sedan 2007. Samtliga av dessa bilar klarade registreringsbesiktning (tuff kontroll) och sedan dess har jag inte hört om någon som fått problem med dem på kontrollbesiktningarna åren därefter till dags dato. Det innebär alltså minst ett hundratal tillfällen för svensk bilprovning att ge en tvåa på denna lösning på strålkastarmodifiering. Jag borde ha hört ifall någon inte gick igenom eftersom någon bör ha velat reklamera lösningen. Så det lutar emot att denna konvertering har haft 100% success rate hos SBP. Mer än vad man kan säga om många andra lösningar.
Huvudkriteriet för vår konvertering är att det ska vara godkänt hos svensk bilprovning. Kraven hos Svensk bilprovning, när det kommer till R34:an är att det ska vara godkänd ljusbild, konverteringen ska vara permanent, den ska vara e-märkt, det får inte finnas xenon. Pga. det har vi skapat en konvertering som överensstämmer med just de kriterierna. Denna konvertering tar oss ca. 6h att utföra + materialkostnad.
Jag håller med om att den reflektor som någon hänvisade till att FVK använder är MYCKET snyggare än vår lösning. Men det går inte alltid hand i hand med det som faktiskt uppfyller kraven som ställs. Var är e-märkningen på deras strålkastare? Den ska egentligen vara olaglig och inte godkänd hos SBP. Det är inget alternativ för oss. Vi måste säkerställa att alla kunder alltid går igenom besiktningarna. Det är den tyngsta delen i den tjänst vi säljer.
En sak som inte framgick av bilderna som Lars lade upp är att den bild som visar reflektorn bakifrån, är utan den tätande täckkåpan monterad på plats. Det sitter nämligen en helt tät täckkåpa för det hålet så att hela innehållet i strålkastarhuset blir hermetiskt tätt.
En annan sak man måste tänka på är att om vi som företag ska lägga ner 50h på konvertering av ett par strålkastare, kommer kostnaden inkl. material att ligga i runda trakter på närmare 50 000kr. Hade någon här velat betala det för en konvertering? Jag tror inte det. Det är en balansgång mellan rimlig prisnivå och rimlig estetik. Blir det för dyrt blir tjänsten överflödig/osäljbar eller så jobbar man gratis för att kunna sälja det. Det sistnämnda är väl ok, om man har råd med det och om man tycker att det är kul. Men det är väldigt ovanligt att det förekommer medvetet på företag i alla branscher.
Vi har inte kompromissat ett dugg på det tekniska i lösningen. Det enda vi har kompromissat på är estetiken, framförallt den som inte syns utifrån bilen. Det har vi endast gjort pga. kostnaden. På samma sätt som motortillverkare inte bryr sig om estetiken inuti en motor, klädestillverkare inte bryr sig om estetiken inuti jackor osv. Estetik är bara relevant där den är avsedd att synas.
En annan sak man måste ta ställning till som företagare, är att metoderna man använder sig av måste vara repeterbara med god tillförlitlighet. Att kunna köpa de nödvändiga delarna för konverteringen helt nya är ett mycket viktigt kriterium. För baserat på att vi vet att vi ALLTID kan få tag på identiska delar, kan vi arbeta fram rutiner/metoder som vi sen kan jobba efter. Många av de snyggare konverteringarna som finns är gjorda med delar från begagnade andra bilstrålkastare. Förutom att dessa saknar synlig och godkänd e-märkning, så är det inte alltid man kan förlita sig på att man får tag på det till rimligt pris och rimligt skick, så att man kan garantera att det går att leverera vid en försäljning. Det måste vara godkänt, tillförlitligt och repeterbart.
Jag skulle rekommendera Lars att knäppa ett kort på bilen med de konverterade strålkastarna, på samma sätt som detta kort är taget:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71339/71339-0f4c54af53f128b82b12897658f4294c.jpg]()
så kan man jämföra utseendet på ett korrekt och rättvist sätt.
Ifall det kommer upp en bild med samma förutsättningar, så kan gärna ni som är här fundera på det här:
Jag vet att vi kan göra ett estetiskt snyggare jobb som klarar SBP:s samtliga krav. Arbetstiden och materialkostnaden kommer dock att gå upp. Totalpriset för konverteringen kommer därmed att ligga på runt 14-15 000kr. Är den prisbilden ok för er, eller tycker ni, som mig och tidigare kunder, att det är lite väl saftigt för att få sina strålkastare godkända?
Mvh
Arash