3875
Sök

Info om åtdragningsmoment på topp och allt i motorn till jänke bilar. Trans AM 301 Turbo gäller detta

15 Inlägg
11 oktober 2012
Trådstartare
#1
Info om åtdragningsmoment på topp och allt i motorn till jänke bilar. Trans AM 301 Turbo gäller detta.

Ska montera ihopa min motor men har inga moment på toppar vevaxel vevstakar osv


29 Inlägg
11 oktober 2012
#2
Hej...

Jag köpte mina verkstadsmanualer till min pontiac firebird trans am från en kille som heter Kent.Hortlund, du kan höra med honom om han kan få tag på verkstadsmanualer. Det är "riktiga" manualer som använts på märkesverkstaden, hans mailadress är: kent@hortlund.se

Hoppas det kan hjälpa dig med motorrenoveringen mm...

MVH Daniel...


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 oktober 2012
#3
http://www.meckasjalv.se/html/p_265-455.html
Bör väl gälla turbon också.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

15 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#4
tackar ska kika lite på detta. Känner ni till folk eller firmor som säljer å trimmar motorer har funderingar på att lägga i en trimmad motor i min trans am


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 oktober 2012
#5
Det finns ju hur mycket som helst! Ska det vara överladdat? Ska det absolut vara på Pontiacs block eller duger det med Cheva? Eller vill du trimma din befintliga motor på firma?
För allt finns, bara att öppna lädret. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
27 oktober 2012
#6
pontiacdanne skrev:
Hej...

Jag köpte mina verkstadsmanualer till min pontiac firebird trans am från en kille som heter Kent.Hortlund, du kan höra med honom om han kan få tag på verkstadsmanualer. Det är "riktiga" manualer som använts på märkesverkstaden, hans mailadress är: kent@hortlund.se

Hoppas det kan hjälpa dig med motorrenoveringen mm...

MVH Daniel...

Fick du hjälp ifrån denna säljare?? Jag har under 1 års tid försökt att få honom att hitta repböckerna som sade han hade till en Opel men ALDRIG att han ens orka att ordna det. Hela tiden var det undanflykter med tid och han skall kolla, under 1 år!!! Tröttna och hitta det på Tradera till slut och eBay.de är räddning. Det verkar som han inte är intresserad av att sälja.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
27 oktober 2012
#7
Gubben55 skrev:
Info om åtdragningsmoment på topp och allt i motorn till jänke bilar. Trans AM 301 Turbo gäller detta.

Ska montera ihopa min motor men har inga moment på toppar vevaxel vevstakar osv

Kolla runt på amerikanska Ebay alt. tyska. Det lär du hitta såvida de inte är på annat språk än svenska, skulle mest tro att de är på engelska. Finns det någon Trans AM klubb i sverige kan de säkert hjälpa dig med allt du behöver, klubbarna brukar vara hjälpsamma med detta

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

29 Inlägg
28 oktober 2012
#8
valle22 skrev:
pontiacdanne skrev:
Hej...

Jag köpte mina verkstadsmanualer till min pontiac firebird trans am från en kille som heter Kent.Hortlund, du kan höra med honom om han kan få tag på verkstadsmanualer. Det är "riktiga" manualer som använts på märkesverkstaden, hans mailadress är: kent@hortlund.se

Hoppas det kan hjälpa dig med motorrenoveringen mm...

MVH Daniel...

Fick du hjälp ifrån denna säljare?? Jag har under 1 års tid försökt att få honom att hitta repböckerna som sade han hade till en Opel men ALDRIG att han ens orka att ordna det. Hela tiden var det undanflykter med tid och han skall kolla, under 1 år!!! Tröttna och hitta det på Tradera till slut och eBay.de är räddning. Det verkar som han inte är intresserad av att sälja.

Jag fick mycket bra hjälp av denna säljaren, han hjälpte mig att få tag på 2 böcker som pontiac firebird trans am. Böcker som jag inte fick tag på från USA, och det tog bara 1 vecka och inte 1 år... Ena boken var dock skadad vid leverans, men det var inga problem att byta den. Jag fick tillbaka utlägg för postavgift med när jag fick skicka tillbaka den skadade boken, så jag har inga problem med denna säljare...


15 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#9
RD_87 skrev:
Det finns ju hur mycket som helst! Ska det vara överladdat? Ska det absolut vara på Pontiacs block eller duger det med Cheva? Eller vill du trimma din befintliga motor på firma?
För allt finns, bara att öppna lädret. smile

De ska inte va över laddat ska va sugis. vill väl hellst ha pontiac block men skriv gärna ner så många som du kan som trimmar å kanske säljer motorer och bra kontakter FÖR LÄDER FINNS DE GOTT OM!


15 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#10
valle22 skrev:
pontiacdanne skrev:
Hej...

Jag köpte mina verkstadsmanualer till min pontiac firebird trans am från en kille som heter Kent.Hortlund, du kan höra med honom om han kan få tag på verkstadsmanualer. Det är "riktiga" manualer som använts på märkesverkstaden, hans mailadress är: kent@hortlund.se

Hoppas det kan hjälpa dig med motorrenoveringen mm...

MVH Daniel...

Fick du hjälp ifrån denna säljare?? Jag har under 1 års tid försökt att få honom att hitta repböckerna som sade han hade till en Opel men ALDRIG att han ens orka att ordna det. Hela tiden var det undanflykter med tid och han skall kolla, under 1 år!!! Tröttna och hitta det på Tradera till slut och eBay.de är räddning. Det verkar som han inte är intresserad av att sälja.

Hur kommer ja i kontakt med kent?


1 125 Inlägg
31 oktober 2012
#11
Kent Hortlund AB
Långviksvallen 71
922 66 Tavelsjö
Tel: 090-611 22
Fax: 090-611 66
070-573 90 31


29 Inlägg
1 november 2012
#12
Gubben55 skrev:
valle22 skrev:
pontiacdanne skrev:
Hej...

Jag köpte mina verkstadsmanualer till min pontiac firebird trans am från en kille som heter Kent.Hortlund, du kan höra med honom om han kan få tag på verkstadsmanualer. Det är "riktiga" manualer som använts på märkesverkstaden, hans mailadress är: kent@hortlund.se

Hoppas det kan hjälpa dig med motorrenoveringen mm...

MVH Daniel...

Fick du hjälp ifrån denna säljare?? Jag har under 1 års tid försökt att få honom att hitta repböckerna som sade han hade till en Opel men ALDRIG att han ens orka att ordna det. Hela tiden var det undanflykter med tid och han skall kolla, under 1 år!!! Tröttna och hitta det på Tradera till slut och eBay.de är räddning. Det verkar som han inte är intresserad av att sälja.

Hur kommer ja i kontakt med kent?

kent@hortlund.se


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 november 2012
#13
Gubben55 skrev:
RD_87 skrev:
Det finns ju hur mycket som helst! Ska det vara överladdat? Ska det absolut vara på Pontiacs block eller duger det med Cheva? Eller vill du trimma din befintliga motor på firma?
För allt finns, bara att öppna lädret. smile

De ska inte va över laddat ska va sugis. vill väl hellst ha pontiac block men skriv gärna ner så många som du kan som trimmar å kanske säljer motorer och bra kontakter FÖR LÄDER FINNS DE GOTT OM!

Färdigbyggda pontiacmotorer är väl inget som är jättevanligt men det finns säkert. Men i ditt läge skulle jag gå på Cheva ändå. Även om du har stålar på banken så får du ju 100-200hk på samma peng.
Dessutom så skulle jag föreslå en helt färdig motor, har man mer stålar än tid & kunskap så är det en extremt smidig lösning med en färdig effektsiffra utan att gissa.
Det tråkiga biten är ju att du kan få problem med besiktningen, på bilar av årsmodell -76 eller senare så är ju trimmning inte tillåtet.
Så om du vill följa lagar & regler, vara säker på att få full ersättning vid olycka eller slippa gå hem när farbror blå gett dig ett förläggande om registreringsbesiktning så är den bästa vägen att slänga i en modernare standardmotor t.ex LS3 eller liknande med komplett avgasrening.
Färdiga motorer på Chevablock kan t.ex köpas från edelbrock eller shafiroff racing.
http://www.edelbrock.com/automotive_new … main.shtml
http://shafiroff.com/

Pontiacblock (Har aldrig hört talas om dem)
http://www.proformanceunlimited.com/pontiac.html

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

29 Inlägg
7 november 2012
#14
RD_87 skrev:
Gubben55 skrev:
RD_87 skrev:
Det finns ju hur mycket som helst! Ska det vara överladdat? Ska det absolut vara på Pontiacs block eller duger det med Cheva? Eller vill du trimma din befintliga motor på firma?
För allt finns, bara att öppna lädret. smile

De ska inte va över laddat ska va sugis. vill väl hellst ha pontiac block men skriv gärna ner så många som du kan som trimmar å kanske säljer motorer och bra kontakter FÖR LÄDER FINNS DE GOTT OM!

Färdigbyggda pontiacmotorer är väl inget som är jättevanligt men det finns säkert. Men i ditt läge skulle jag gå på Cheva ändå. Även om du har stålar på banken så får du ju 100-200hk på samma peng.
Dessutom så skulle jag föreslå en helt färdig motor, har man mer stålar än tid & kunskap så är det en extremt smidig lösning med en färdig effektsiffra utan att gissa.
Det tråkiga biten är ju att du kan få problem med besiktningen, på bilar av årsmodell -76 eller senare så är ju trimmning inte tillåtet.
Så om du vill följa lagar & regler, vara säker på att få full ersättning vid olycka eller slippa gå hem när farbror blå gett dig ett förläggande om registreringsbesiktning så är den bästa vägen att slänga i en modernare standardmotor t.ex LS3 eller liknande med komplett avgasrening.
Färdiga motorer på Chevablock kan t.ex köpas från edelbrock eller shafiroff racing.
http://www.edelbrock.com/automotive_new … main.shtml
http://shafiroff.com/

Pontiacblock (Har aldrig hört talas om dem)
http://www.proformanceunlimited.com/pontiac.html

F-n vad sugen man blir på en ny motor till pontiacen... 500hk o över 600 i vridmoment borde ju räcka ett tag  smile)


15 Inlägg
28 november 2012
Trådstartare
#15
RD_87 skrev:
Gubben55 skrev:
RD_87 skrev:
Det finns ju hur mycket som helst! Ska det vara överladdat? Ska det absolut vara på Pontiacs block eller duger det med Cheva? Eller vill du trimma din befintliga motor på firma?
För allt finns, bara att öppna lädret. smile

De ska inte va över laddat ska va sugis. vill väl hellst ha pontiac block men skriv gärna ner så många som du kan som trimmar å kanske säljer motorer och bra kontakter FÖR LÄDER FINNS DE GOTT OM!

Färdigbyggda pontiacmotorer är väl inget som är jättevanligt men det finns säkert. Men i ditt läge skulle jag gå på Cheva ändå. Även om du har stålar på banken så får du ju 100-200hk på samma peng.
Dessutom så skulle jag föreslå en helt färdig motor, har man mer stålar än tid & kunskap så är det en extremt smidig lösning med en färdig effektsiffra utan att gissa.
Det tråkiga biten är ju att du kan få problem med besiktningen, på bilar av årsmodell -76 eller senare så är ju trimmning inte tillåtet.
Så om du vill följa lagar & regler, vara säker på att få full ersättning vid olycka eller slippa gå hem när farbror blå gett dig ett förläggande om registreringsbesiktning så är den bästa vägen att slänga i en modernare standardmotor t.ex LS3 eller liknande med komplett avgasrening.
Färdiga motorer på Chevablock kan t.ex köpas från edelbrock eller shafiroff racing.
http://www.edelbrock.com/automotive_new … main.shtml
http://shafiroff.com/

Pontiacblock (Har aldrig hört talas om dem)
http://www.proformanceunlimited.com/pontiac.html

-75a i papperna


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 november 2012
#16
Gubben55 skrev:
RD_87 skrev:
Gubben55 skrev:

De ska inte va över laddat ska va sugis. vill väl hellst ha pontiac block men skriv gärna ner så många som du kan som trimmar å kanske säljer motorer och bra kontakter FÖR LÄDER FINNS DE GOTT OM!

Färdigbyggda pontiacmotorer är väl inget som är jättevanligt men det finns säkert. Men i ditt läge skulle jag gå på Cheva ändå. Även om du har stålar på banken så får du ju 100-200hk på samma peng.
Dessutom så skulle jag föreslå en helt färdig motor, har man mer stålar än tid & kunskap så är det en extremt smidig lösning med en färdig effektsiffra utan att gissa.
Det tråkiga biten är ju att du kan få problem med besiktningen, på bilar av årsmodell -76 eller senare så är ju trimmning inte tillåtet.
Så om du vill följa lagar & regler, vara säker på att få full ersättning vid olycka eller slippa gå hem när farbror blå gett dig ett förläggande om registreringsbesiktning så är den bästa vägen att slänga i en modernare standardmotor t.ex LS3 eller liknande med komplett avgasrening.
Färdiga motorer på Chevablock kan t.ex köpas från edelbrock eller shafiroff racing.
http://www.edelbrock.com/automotive_new … main.shtml
http://shafiroff.com/

Pontiacblock (Har aldrig hört talas om dem)
http://www.proformanceunlimited.com/pontiac.html

-75a i papperna

Då är det ju bara att handla. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

15 Inlägg
4 december 2012
Trådstartare
#17
Nån som vet om ramlagerna ska spännas ca 125Nm vevlagerna 40Nm verkar lite? toppar 140Nm har inte exakta siffror i skallen nu men om de e nått sånt?


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 december 2012
#18
RD_87 skrev:
http://www.meckasjalv.se/html/p_265-455.html
Bör väl gälla turbon också.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

15 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#19
RD_87 skrev:
RD_87 skrev:
http://www.meckasjalv.se/html/p_265-455.html
Bör väl gälla turbon också.


oki tack


15 Inlägg
6 december 2012
Trådstartare
#20
RD_87 skrev:
RD_87 skrev:
http://www.meckasjalv.se/html/p_265-455.html
Bör väl gälla turbon också.


den länken e de till pontiac 301?



Sök