3727
Sök

Vovlo 740 gl,turbokonvertering bränsleproblem

6 Inlägg
12 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Jag och min kusin ska turbokonvertera hans 740 gl-88 (100 timmars skolprojekt) och har splittrade åsikter om hur vi ska göra med isprutningen,soppa/luftblandningen. därför söker jag hjälp här för att få reda på säkrast och billigaste sätt att undvika spikningar.

Turbon i fråga är en Td04-15g.
bilen ska inte vara med om några fruktansvärda överladdnigar.
Den ska gå som "bruksbil" till att börja med.
ska uppdateras med ic senare.

Till saken..

åsikt 1: 3" lmm+3bars btr+möjligtvis extrasput( hur?)
åsikt 2: 3"lmm+3bars btr+andra spridare(gröna) eller andra.

Dessa är bara teorier. finns det något bättre/säkrare sätt?

Det finns säkerligen många trådar om detta men hittade inte direkt vad jag sökte.
Har jag missat någon detalj så ifrågasätt.

upskattar alla åsikter och teorier.

/Jonas

490 Inlägg
12 oktober 2012
#2
om det är LH 2.4 i eran GL  så köp turbo boxar och kasta i dom sen kör ni på gröna r spridare och 3 tums lmm så slipper ni spridar motstånden btr behöver ni inte byta om ni inte ska ladda på då slipper ni extrasprut oxå

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
12 oktober 2012
#3
3" lmm me originalbox e ju bara dumt.. ta å tryck ihopa Btr´en så du får ett grundtryck på 4 kilo, Går då ladda 0.6 utan problem, (Egna erfarenheter..)
E det topp elr block monterad fördelare? går laborera lite me tändningen så de inte spikar då,

...........Team T-Röd Racing.............

490 Inlägg
13 oktober 2012
#4
självklart chippade boxar.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
13 oktober 2012
#5
sonaxvax skrev:
självklart chippade boxar.

88 sitter lh2.2 går inte att chippa boxarna

...........Team T-Röd Racing.............

6 Inlägg
13 oktober 2012
Trådstartare
#6
StlpMK skrev:
3" lmm me originalbox e ju bara dumt.. ta å tryck ihopa Btr´en så du får ett grundtryck på 4 kilo, Går då ladda 0.6 utan problem, (Egna erfarenheter..)
E det topp elr block monterad fördelare? går laborera lite me tändningen så de inte spikar då,

Räcker detta och klarar man sig med orginalspridarna ?
ska man köpa en 3bars btr o trycka ihop den eller ska man satsa på en ställbar? fördelaren är topp monterad.

Det behövs alltså inte något chip eller annan box sålänge man justerar tändning lite?(ett par,tre grader för.t?)

Tack för svar!

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
14 oktober 2012
#7
jonasericson skrev:
StlpMK skrev:
3" lmm me originalbox e ju bara dumt.. ta å tryck ihopa Btr´en så du får ett grundtryck på 4 kilo, Går då ladda 0.6 utan problem, (Egna erfarenheter..)
E det topp elr block monterad fördelare? går laborera lite me tändningen så de inte spikar då,

Räcker detta och klarar man sig med orginalspridarna ?
ska man köpa en 3bars btr o trycka ihop den eller ska man satsa på en ställbar? fördelaren är topp monterad.

Det behövs alltså inte något chip eller annan box sålänge man justerar tändning lite?(ett par,tre grader för.t?)

Tack för svar!

Tveksamt me original spridarna.. annars kör på 16v spridarna. Men det går utmärkt å trycka ihopa  2.5 Btr'en som sitter original,

iom de e en -88 sitter de Lh2.2 i den å går inte chippa, å turbo boxar till de sprutet e näst intill omöjligt å hitta.. Men ta å ladda tills de spikar sen ändra tändningen efter det, spikar det inte funkar de ju utan att backa tändningen

...........Team T-Röd Racing.............

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 oktober 2012
#8
StlpMK skrev:
sonaxvax skrev:
självklart chippade boxar.

88 sitter lh2.2 går inte att chippa boxarna

Chippa o chippa...med rätt mjukvara kan man promma om dem..

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

357 Inlägg
14 oktober 2012
#9
Framgår ju inte om det är lh 2.2 eller 2.4, då båda fanns -88.


Team T-Röd Racing
507 Inlägg
14 oktober 2012
#10
aF skrev:
Framgår ju inte om det är lh 2.2 eller 2.4, då båda fanns -88.

i gl satt lh2.2 till -89

...........Team T-Röd Racing.............


Sök