svart ic = absorberar värme strålning Blank ic = reflekterar värme strålning
Då pratar vi om värme energi i form utav stråling. Notera att svart ej är en färg utan endast avsaknad utav synlig strålning. Dvs svart absorberar värme, vilket är dåligt då majoriteten av värmeenergin som överförs till jorden är i form av strålning.
Det är därför en kastrull är blank på insidan för att värmen skall reflekteras tillbaka ned i kastrullen mot materialet man vill värma.
Enkel gymnasiefysik, när man envisas med att skaffa en tjock IC så är det dumt att måla den svart. Bästa IC har många ribbor och är blank. Tjockleken har liten betydelse då det är lyftgenomströmningen som är avgörande. En tunn IC med många ribbor kommer ha högre verkningsgrad då genomströmningen utav kylande luft är hög samt den trycksatta luften har hög genomströmning och är fördelad i flera kanaler.
Om vi vänder på det. Inuti laddluftkylaren vill vi ju absorbera så mycket värme som möjligt från laddluften? Då vill man inte ha den blank? Men man vill inte heller ha någon isolerande färg? Alltså typ en blästrad ren aluminium yta borde vara bäst?
Kan du förklara varför 90% av alla laddluftkylare, 50% av alla övriga kylare och 50% av alla motorblock biltillverkare målar är mattsvarta?
En kastrull skulle vara ganska svår att göra ren om den var matt på insidan. Men av den matta ytan borde kontaktytan mot det man vill värma öka och värmeöverföringen bli bättre?
Jag är själv inte säker på det här men tycker det är intressant. MVH Johan
Linkan_740 E39 känns lite stor att riktigt leka loss med
Iceen Hade varit kul men samma där med lekkänslan så lite otymplig..
CHEEVA Har Gillat corrado sen min första år 2000.. Nån dag ska det byggas nått med en sån..
zemet Göra nått som nån annan har känns inte kul alls typ som en härmapa haha
Jag har kört med släp idag
Byggtråd kommer när jag har tid att fixa med den.. Nu är det R34 som gäller.. Håller på och ska chimsa in ventilerna och hittar inte vad dom rekommenderar för spel på GREX 272 kammarna.. Så fort det är klart är det dags att lägga i maskinen
Hur som helst så börjar motorn komma ihop.. Har dock inte fått reda på vilket spel det ska vara till mina kammar så nu blir det till att maila Greddy och hoppas på svar..
Lägger en prem på denna Måste motvilligt erkänna att jag är den som äger dom gamla kolvarna som satt i bilen först. Jag har ingen nytta av dom och kan inte heller bli av med dom =/
Rx7:an samt 2jz motorn är till salu igen då jag känner att tiden ej räcker till..
Skylinen har det inte heller hänt mycket med.. Fick svar från Greddy om ventilspel, och jag har konstaterat att vid mirrafräsningen av ventilerna så har dom slipat av 0.20 för mycket på alla mina ventiler.. Har ändå chimsat in vad jag har kunnat men saknar doch 5st chims för att få den klar.. Stort tack till Japtuning för chimsen som gjorde det möjligt att fixa dom som är klara.. Har byggt en ny retur från turbon och byggt ihop motor och låda tänkte lägga i motorpaketet till nästa helg.
Ser jag en vanlig 5 växlad låda? Hur kommer det sig att du inte kör med den 6 växlade getrag lådan som sitter i r34an?
För att den var körd med en HKS Dogbox som rasa.. Detta var deras lösning på problemet!! Hittat några i Australien och någon i england, men dom är inte billiga och vad jag läst så är dom inte hållbara heller.. Sen drar det med sig både kardon och koppling.. Just nu vill jag bara ha ihop den så jag vet att allt annat funkar så får man lösa det med lådan efter hand.. Den ska däremot vara helt nyrenoverad..