3125
Sök

Tjuter ur mina högtalare! hjälp!

44 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Hejsan jag har en volvo 740. Jag har installerat in 2st 5.25 i dörrarna fram och 2st 6x9 i hathyllan, allt är draget till slutsteget bak i bilen.

Nu till problemet. När jag startar bilen så tjuter det ur högtalarna, inte jätte högt men tillräckligt för att vara störande, och beroende av hur mycket jag gasar så tjuter det mera.
Om jag testar att stänga av bilstereon så är det ljudet kvar men det tillkommer även ett mörkare tjut..

När ljudet var nyinkopplat fanns inte problemet, utan det har kommit på senare dagar.

Vad är problemet? vore grymt om någon visste!

Mvh. Alex

Uppsala Street Crew
57 Inlägg
16 oktober 2012
Det vinande ljudet brukar ofta bero på dålig jord.

I vissa fall kan det också vara att lågnivåkabeln är dragen för nära en stark strömförbrukare. (exempelvis om lågnivåkabeln och strömkabeln är dragna tillsammanse)

Men jag skulle först kolla jorden.

Hur har du jordat slutsteget?

146 Inlägg
16 oktober 2012
Låter som du har plus och lågnivå för nära varann. Med tanke på att det följer varvet på bilen.
Jag fick också ett sådant ljud och då låg dessa kablar på samma sida.
Prova flytta på en av dom.

Sen ska det nog gå!

Mvh
Senast redigerat av kingen85 (16 oktober 2012)

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......

2 024 Inlägg
16 oktober 2012
Ljudet fortsätter om du stänger av stereon? Hur har du kopplat slutsteget egentligen?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

80 Inlägg
16 oktober 2012
Kan vara en bränd signal jord i cdn eller som folket här över skriver att + och lågnivå ligger för nära varandra.. Eller dålig jordning (vilket kan göra att signal jorden i cdn bränns sönder)

44 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Okej tack för hjälpen ska testa så fort som möjligt!

80 Inlägg
16 oktober 2012
Gör så, och fungerar inte ovanstående så skicka PM så kan jag förklara hur du fixar signal jorden! smile

Sök