3226
Sök

Bränsleledningar på volvo 740 1988

6 738 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej! tongue
Tänkte att jag skulle byta minna bränsleledningar på 740in till vintern så jag har vart under o kollat lite o sett original skarvar o olika ledningar, typ lite gummi ledningar här o sen nån grön koppar ledning lite här o var.
Och nu till min fråga, kan man byta ut de gamla ledningarna mot bara gummi ledningar? smile o skita i kopparledningarna (eller va de nu är) som de ändå bara rostar hål på?

Är tacksam för svar wink Mvh
Senast redigerat av Henkix (17 oktober 2012)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

203 Inlägg
17 oktober 2012
#2
Henkix skrev:
Hej! tongue
Tänkte att jag skulle byta minna bränsleledningar på 740in till vintern så jag har vart under o kollat lite o sett original skarvar o olika ledningar, typ lite gummi ledningar här o sen nån grön koppar ledning lite här o var.
Och nu till min fråga, kan man byta ut de gamla ledningarna mot bara gummi ledningar? smile o skita i kopparledningarna (eller va de nu är) som de ändå bara rostar hål på?

Är tacksam för svar wink Mvh

Är inte hundra på hur vida det funkar eller inte men kan ju säga att jag tycker inte det låter allt för smart att göra det.
Och sen varför byta det som inte är sönder än:)

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
17 oktober 2012
#3
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill
Senast redigerat av Alex-s (17 oktober 2012)


6 738 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#4
okej tack för snabba svar, men varför kan man inte bara ha gummi slangar på tryck sidan? Vad Fyller koppar rören för funktion som inte gummi slangarna gör? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

2 763 Inlägg
18 oktober 2012
#5
Gummit expanderar, det gör inte kopparrören, sedan så fräter väl antagligen upp gummislangarna smile

Volvo - For Life

6 631 Inlägg
18 oktober 2012
#6
Gummi kan torka sönder fortare än vad metall rostar sönder.

De/Dem

6 738 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#7
ahaa, okej jag får tacka så mycket för era svar tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
18 oktober 2012
#8
man får ju använda bränsleslangar, dom torkar inte sönder. vad trodde ni?


1 758 Inlägg
18 oktober 2012
#9
Alex-s skrev:
man får ju använda bränsleslangar, dom torkar inte sönder. vad trodde ni?

Förr eller senare gör de det.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 oktober 2012
#10
schnauz skrev:
Alex-s skrev:
man får ju använda bränsleslangar, dom torkar inte sönder. vad trodde ni?

Förr eller senare gör de det.

tar ju många år, bilen hinner ju murkna upp innan dess. vi snackar 15 år säkert


171 Inlägg
19 oktober 2012
#11
Alex-s skrev:
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
19 oktober 2012
#12
Ej-son skrev:
Alex-s skrev:
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

för att slang expanderar, det gör inte rör. man kan sätta mindre slangbitar på trycksidan där rören är trasiga men jag skulle aldrig byta ut långa rör mot slang.
läcker det inte, får du inte in luft.


171 Inlägg
19 oktober 2012
#13
Alex-s skrev:
Ej-son skrev:
Alex-s skrev:
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

för att slang expanderar, det gör inte rör. man kan sätta mindre slangbitar på trycksidan där rören är trasiga men jag skulle aldrig byta ut långa rör mot slang.
läcker det inte, får du inte in luft.

skulle inte ha skarvat på trycksidan i onödan som du skrev att man kan göra oavsett hur dåliga rören är då hade jag dragit slang hela vägen, slang är mycket bättre speciellt om du kör diesel, då om du får soppa torsk så äre lätt att bara ta lös slangen å suga med munnen så det kommer diesel vilket kan vara svårt på rör,
läcker det inte får du inte in luft? jasså du? så du vet så får den ändå in luft fast det inte behöver läcka för att det kan vara så litet litet hål så att inte nått rinner ut men att luft kommer in, hänt mig i 2 bilar så jag vet nog

1 353 Inlägg
19 oktober 2012
#14
Ej-son skrev:
Alex-s skrev:
om det är trycksidan kan man kapa kortare bitar rör och trä på slang. jag brukar använda 2-3 slangklämmor per sida just för att vara säker.
men inte längre än 15cm mellan rörbitarna.

på retursidan kan du ha så lång slang du vill

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

Fast på en äldre diesel så har du inte särskilt högt tryck i 'tryck' ledningen heller, det blir bara högt tryck ifrån insprutningspumpen --> spridare smile

fast 740 har väl bara en matarpump i tanken också, så är ju inte särskilt högt tryck ifrån tanken --> bränslefilter, är väl därifrån som riktiga insprutningspumpen sitter smile

Precis som alex-s skrev så bör man inte ha slang hela vägen på en tryckledning och man har högtryckspump i tanken!

There's no replacement for displacement

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 oktober 2012
#15
Ej-son skrev:
Alex-s skrev:
Ej-son skrev:

varför skulle man börja skarva med att lägga in massa små korta bitar rör??lol det är ju dumt då den kan suga tjuvluft i bränslesystemet, bara dra en slang hela vägen fram gjorde så på diesel mercan, på returen kan han ju skarva hur mycket han vill spelar ju ingen roll är ju ändå inte så mycket tryck där å då spelar det ingen roll om den får in luft på retur sidan bara det ej läcker bensin..

för att slang expanderar, det gör inte rör. man kan sätta mindre slangbitar på trycksidan där rören är trasiga men jag skulle aldrig byta ut långa rör mot slang.
läcker det inte, får du inte in luft.

skulle inte ha skarvat på trycksidan i onödan som du skrev att man kan göra oavsett hur dåliga rören är då hade jag dragit slang hela vägen, slang är mycket bättre speciellt om du kör diesel, då om du får soppa torsk så äre lätt att bara ta lös slangen å suga med munnen så det kommer diesel vilket kan vara svårt på rör,
läcker det inte får du inte in luft? jasså du? så du vet så får den ändå in luft fast det inte behöver läcka för att det kan vara så litet litet hål så att inte nått rinner ut men att luft kommer in, hänt mig i 2 bilar så jag vet nog

vadå skarva oavsett hur dåliga rören är? det ska väl inte skarvas i onödan utan bara där rören är dåliga! vet inte vad du pratar om..
sen har han ingen diesel så varför du börjar prata om det i denna tråden vet jag inte. håll dig till topic!



Sök