3290
Sök

GTi 16v startvägrar HJÄLP

Pfffft
906 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Var för nån vecka sen och skulle köra min GTI till affären.
Den startade fint inga missljud slag eller annat.
Backar ut från parkeringen kör ut till vägen och ska acca upp till 30-35 då den lägger av.
Bilen har tidigare varit sur när det är fuktigt eller den r kall. Så har bytt kallstartsventil

Bensinpumpen surrar, batteriet är okej och det finns bensin.
Vad kan vara fel? Det var väldigt odramatiskt när den dog.
Vi har försökt med att byta fördelarlocket då någon som hade bilen innan mig har tyckt det varit en bra idé att sätta fast med buntband. Nu testade vi lite snabbt bara genom att hålla fast locket när vi provstartade men det hände inget.
Det låter som att den vill starta men den kommer liksom inte hela vägen fram.
En annan skum sak är att blinkers på höger sida slutade fungera.
BARA blinkers på höger sida. Så jäkla skumt.....

Har fått tips om att det kan vara hallgivare men det vet jag knappt vad det är.
Fruktansvärt tacksam för tips och hjälp!
Ännu mer tacksam om någon runt Borås skulle vilja kolla den live.

//Cecilia

Umadbro?

Göteborg Originals
129 Inlägg
18 oktober 2012
min gti gjorde så för någon veckan sen och då var det lambdasonden. sladdarna var avskrapade så fick köpa en ny, efter det gick den som en klocka:)

Pfffft
906 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
Lunatics skrev:
min gti gjorde så för någon veckan sen och då var det lambdasonden. sladdarna var avskrapade så fick köpa en ny, efter det gick den som en klocka:)

Lambdasonden alltså. Blir till att plocka fram den heliga röda boken smile
Dyrt att köpa nytt?

Umadbro?

Göteborg Originals
129 Inlägg
18 oktober 2012
den sitter på katalysatorn, men såg att du hade 1988år modell och om ja inte minns fel så har du kr motorn och den har ingen kattalysator:P jag har 1989 med pl motorn och katt

1200kr kostar en ny lambda

hallgivaren sitter precis under fördelarlocket, testa ta ut kontakten och rengör smile
Senast redigerat av Lunatics (18 oktober 2012)

5 Inlägg
22 oktober 2012
Heeeeej cizla!
har kollat om den får soppa och knista fram till stiften? så man kan lokalisera om det är på tändningssidan eller soppa sidan problemet sitter..
skulle nog sattsa på att kolla upp hallgivaren först då det är ett ganska vanligt problem...

Allt som är original är tråkigt!!!

863 Inlägg
22 oktober 2012
Jag skulle ta lös alla slangar från spridarna och stoppa dessa
i 4 flaskor, för att se om det verkligen kommer soppa till alla!

Som _palmen_ säger så kan det vara klokt att kolla om du har tändning på alla 4 stiften också.

Min 8v dog för 2 somrar sen och då tog jag bara lös spridarslangarna
och spolade ut lite bränsle i en flaska och skruvade ihop igen så startade den! smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

583 Inlägg
22 oktober 2012
Luft - Bränsle - Gnista - Kompression.

De vanligaste brukar vara på bränsle/gnista sidorna.

1. Testa att spruta in startgas, väldigt simpelt. Startar den / går den på startgasen får inte bilen någon bensin. Då ligger felet på bränsle sidan.

2. Skruva av ett tändstift. Ta på handskar, jorda tändstiftet mot en skruv. Be en vän vrida på tändningen och se ifall du får gnista. Får du inte det ligger felet på tändnings sidan.

Två väldigt simpla diagnos metoder och det utesluter väldigt mycket

Even with cruise control.. you still have to steer.

Pfffft
906 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
Tack allesammans! Håller er uppdaterade

Umadbro?

90 Inlägg
25 oktober 2012
skulle tippa på soppa eller gnista har du båda delarna kolla så inte föredelarn har vridit sig lite kan generera till fel tändföljd. eller hallgivare som du redan har nämnt

Polisen gör det med batongen ;D

Sök