3199
Sök

Växling automatlåda?

46 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#1
Har köpt en Toyota Rav4 Automat 2003:a men aldrig kört automat innan.

Har P N D 2 L
P är ju parkering, N är väl friläge, men när används det eg?
D är ju drive.
L lågväxel kanske.

Men vad jag inte fattar är när vilket ska användas, jag trodde man skulle slippa växla om man nu hade automat =/
Har såklart läst instruktionsboken, men det är så enkelst skrivet så jag förstår inte och har ä'ven bett andra läsa men ingen kan förklara.

Står att om man ska motorbromsa ska man använda 2 och L, Tvåan under 103KM/H och L under 51 KM/H
Finns även nån overdrive knapp står att den helst ska va inne jämt för det är bensinsnålast, men den ska klickas ur om man använder 2 och L. Som sagt skulle man inte slippa växla.

Iaf när använder man 2 och L??? Ska man köra med dem i el bara precis när man bromsar och sen upp i D igen.?

Kör man i D och bara släpper gasen så måste man nästan alltid använda bromsen för att komma ner i fart.

Sen står det, använd inte bromsen om du står still med motorn igång, det hindrar bilen att dra framåt. Ja det är väl de som är meningen om ja nu står still?!

2 024 Inlägg
24 oktober 2012
#2
Motorbromsning med 2 och L är något man brukar använda sig av vid körning med mycket nerförsbackar, gärna i kombination med släp. Står man en lite längre stund vid rödljus tex så är det inte fel att ha i N istället för D, det sliter lite mindre på lådan, på de flesta bilar går det dessutom att röra spaken fritt mellan N och D utan att man behöver använda spärrknapparna.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Muttley
25 oktober 2012
#3
Du behöver i princip bara bry dig om P R och D  resten skiter man oftast i.
Använder nästan aldrig N eller växlarna.  Har halvautomat på min med men känns lönlöst och växla.

Så lägg i D och tuta och kör.
De andra är överkurs för de mesta smile

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#4
Expoze skrev:
Motorbromsning med 2 och L är något man brukar använda sig av vid körning med mycket nerförsbackar, gärna i kombination med släp. Står man en lite längre stund vid rödljus tex så är det inte fel att ha i N istället för D, det sliter lite mindre på lådan, på de flesta bilar går det dessutom att röra spaken fritt mellan N och D utan att man behöver använda spärrknapparna.

Så du menar att precis när jag stannat vid rödljuset och står still då lägger jag i N och när det gula dyker upp så drar man i D igen?

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#5
tkd_rille skrev:
Du behöver i princip bara bry dig om P R och D  resten skiter man oftast i.
Använder nästan aldrig N eller växlarna.  Har halvautomat på min med men känns lönlöst och växla.

Så lägg i D och tuta och kör.
De andra är överkurs för de mesta smile

Nu är jag förvirrad *S*
Finns det automat och halvautomat? Menar du att min är halvautomat?

Muttley
25 oktober 2012
#6
Nallis skrev:
tkd_rille skrev:
Du behöver i princip bara bry dig om P R och D  resten skiter man oftast i.
Använder nästan aldrig N eller växlarna.  Har halvautomat på min med men känns lönlöst och växla.

Så lägg i D och tuta och kör.
De andra är överkurs för de mesta smile

Nu är jag förvirrad *S*
Finns det automat och halvautomat? Menar du att min är halvautomat?

Nej. Steptronic heter väl de du kan växla "manuellt" med.
Din har bara lågväxlar. På min kan jag lägga i ett annat läge och själv byta växel halvautomatiskt.

Du har på allvar aldrig kört automat förr?
De är inte så mycket att virra bort sig i smile.  Man ska kunna motorbromsa med dina lågväxlar, men jag anser de helt onödigt i detta landet.
Du behöver bara fokusera på de jag skrev.  N behöver du inte heller lägga i vid stopp.  Körde ändå 55 tusen mil med en v70 automat och la aldrig nånsin i N.

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#7
tkd_rille skrev:
Nallis skrev:
tkd_rille skrev:
Du behöver i princip bara bry dig om P R och D  resten skiter man oftast i.
Använder nästan aldrig N eller växlarna.  Har halvautomat på min med men känns lönlöst och växla.

Så lägg i D och tuta och kör.
De andra är överkurs för de mesta smile

Nu är jag förvirrad *S*
Finns det automat och halvautomat? Menar du att min är halvautomat?

Nej. Steptronic heter väl de du kan växla "manuellt" med.
Din har bara lågväxlar. På min kan jag lägga i ett annat läge och själv byta växel halvautomatiskt.

Du har på allvar aldrig kört automat förr?
De är inte så mycket att virra bort sig i smile.  Man ska kunna motorbromsa med dina lågväxlar, men jag anser de helt onödigt i detta landet.
Du behöver bara fokusera på de jag skrev.  N behöver du inte heller lägga i vid stopp.  Körde ändå 55 tusen mil med en v70 automat och la aldrig nånsin i N.

Hahahaha nä det har jag inte men jag har inte kört manuell mer än en gång heller sen bilen på körskolan *S*

1 171 Inlägg
25 oktober 2012
#8
P: Läggs i endast när du har bromsat så du står helt still med bilen och ska parkera.
R: Baklängeskörning (bilen måste stå helt still när du lägger i R för att inte riskera att skada lådan)
N: Om du tex står vid ett rödljus länge och inte vill behöva bromsa så hårt och slösa bensin, eller om du bara vill rulla lätt fram till stillastående.
D: All normal körning, även med släp
O/D off (knapp urtryckt): tex om du kör på landsväg/motorväg med släp i branta backar och behöver mer motorbroms för att spara på bromsarna.
2: Samma som ovan fast i lägre hastigheter eller ännu brantare backar.
L: Tokbranta backar med tungt släp i mycket låga hastigheter.

Sedan är det lite annat tänk när man kör med automat (om man vill köra snålt) jämfört med manuell. T.ex. så bör man tänka på att släppa gasen mycket tidigare (innan du börjar bromsa) eftersom det normalt inte motorbromsar lika mycket som en manuell växel gör. Många nybörjare (och otåliga förare) på automat får bromsa väldigt mycket i onödan.


1 171 Inlägg
25 oktober 2012
#9
Jo, och det står säkert i din instruktionsbok att du inte ska använda gasen för att hålla bilen stillastående i en backe.
Senast redigerat av zoopåse (25 oktober 2012)


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
25 oktober 2012
#10
L = bilen kör bara på 1ans vxl, används om du ska krypköra upp för en backe och du inte vill att bilen ska växla upp till 2an. Eller om du ska börna.

2 = beroende på hur vxllådsstyrenheten är programmerad så finns det 2 alternativa funktioner. Bilen startar på 1an och växlar även upp till 2an men inte mer. Alt den startar på 2an och kör bara på den växeln, används tex vid start på halt väglag.

OD knappen = är istället för en 3a på växelväljaren, bilen använder alla växlar utom 4an, används vid körning med tex släp och bilen tex ligger och lägger ur och i lockupen heltiden så blir inte lådan överhettad.
Beroende på bil så går lockupen i även på 3an när man har lagt ur 4an.

D = används vid normal körning.

N = används tex vid bilköer då man står still länge eller trafikljus, då sparar man lite på lådans livslängd.
Senast redigerat av B-Body (25 oktober 2012)

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#11
zoopåse skrev:
Jo, och det står säkert i din instruktionsbok att du inte ska använda gasen för att hålla bilen stillastående i en backe.

Hehehe ja det gör det och det fattade jag inte heller rollbig_smile

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#12
zoopåse skrev:
P: Läggs i endast när du har bromsat så du står helt still med bilen och ska parkera.
R: Baklängeskörning (bilen måste stå helt still när du lägger i R för att inte riskera att skada lådan)
N: Om du tex står vid ett rödljus länge och inte vill behöva bromsa så hårt och slösa bensin, eller om du bara vill rulla lätt fram till stillastående.
D: All normal körning, även med släp
O/D off (knapp urtryckt): tex om du kör på landsväg/motorväg med släp i branta backar och behöver mer motorbroms för att spara på bromsarna.
2: Samma som ovan fast i lägre hastigheter eller ännu brantare backar.
L: Tokbranta backar med tungt släp i mycket låga hastigheter.

Sedan är det lite annat tänk när man kör med automat (om man vill köra snålt) jämfört med manuell. T.ex. så bör man tänka på att släppa gasen mycket tidigare (innan du börjar bromsa) eftersom det normalt inte motorbromsar lika mycket som en manuell växel gör. Många nybörjare (och otåliga förare) på automat får bromsa väldigt mycket i onödan.

Så O/D knappen ska alltid vara i när jag har D i, alltså när jag kör som vanligt utan släp? Står att om man har den i jämt så blir det mindre bränsleförbrukning och mindre motorljud.

Så jag kan alltså köra bara i D.
Ja alltså även om man släpper gasen långt innan så kommer man ju fasen inte ner i fart så det går lite snabbt i svängarna *S* Så jag måste använda mycket mer broms nu en vad jag gjorde på körskolans manuella.
Ja man får väl helt enkelt släppa ännu tidigare bara, det lär man väl sig sen smile
Tack smile

46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#13
B-Body skrev:
L = bilen kör bara på 1ans vxl, används om du ska krypköra upp för en backe och du inte vill att bilen ska växla upp till 2an. Eller om du ska börna.

2 = beroende på hur vxllådsstyrenheten är programmerad så finns det 2 alternativa funktioner. Bilen startar på 1an och växlar även upp till 2an men inte mer. Alt den startar på 2an och kör bara på den växeln, används tex vid start på halt väglag.

OD knappen = är istället för en 3a på växelväljaren, bilen använder alla växlar utom 4an, används vid körning med tex släp och bilen tex ligger och lägger ur och i lockupen heltiden så blir inte lådan överhettad.
Beroende på bil så går lockupen i även på 3an när man har lagt ur 4an.

D = används vid normal körning.

N = används tex vid bilköer då man står still länge eller trafikljus, då sparar man lite på lådans livslängd.

Ok Tack smile

Jag måste nog kolla mer i bilen, ser att folk skriver i andra trådar att dem ser hur automaten växlar, kan man se vilken växel som är i alltså?
Fast eg kvittar det väl för jag kan ju inte ändra ändå eftersom den växlar själv.

1 171 Inlägg
25 oktober 2012
#14
Med lite gas så hoppar 4:an normalt i mellan 40-50km/h sedan kommer lockup i dryga 70 (varvtalet slutar såsa upp och ner beroende på hur mycket du gasar). Med O/D utryckt så förlorar du båda dessa varvtalssänkande och bränslebesparande saker. Man är tillbaka på 70-talet helt enkelt då bensinen var billig.


46 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#15
zoopåse skrev:
Med lite gas så hoppar 4:an normalt i mellan 40-50km/h sedan kommer lockup i dryga 70 (varvtalet slutar såsa upp och ner beroende på hur mycket du gasar). Med O/D utryckt så förlorar du båda dessa varvtalssänkande och bränslebesparande saker. Man är tillbaka på 70-talet helt enkelt då bensinen var billig.

Ok tack, då ska jag trycka i den smile

3 371 Inlägg
25 oktober 2012
#16
Kan låna tråden, Måste man stanna bilen helt innan man byter D till R? och tvärt om?
Senast redigerat av Low (25 oktober 2012)


Muttley
25 oktober 2012
#17
Low skrev:
Kan låna tråden, Måste man stanna bilen helt innan man byter D till R? och tvärt om?

Ja de sliter fruktansvärt mycket om hjulen rullar i med de är från driven till backen. De är precis likadant på manuell.

3 371 Inlägg
25 oktober 2012
#18
tkd_rille skrev:
Low skrev:
Kan låna tråden, Måste man stanna bilen helt innan man byter D till R? och tvärt om?

Ja de sliter fruktansvärt mycket om hjulen rullar i med de är från driven till backen. De är precis likadant på manuell.

Okej som jag misstänkte. Bara märkt att en del taxi chafförer aldrig stannar helt. Tack för svaret.


1 171 Inlägg
25 oktober 2012
#19
Low skrev:
Kan låna tråden, Måste man stanna bilen helt innan man byter D till R? och tvärt om?

Lägga ur växeln kan du göra i farten till N men du måste stanna helt innan du byter håll.


Random Hero
4 047 Inlägg
25 oktober 2012
#20
Low skrev:
tkd_rille skrev:
Low skrev:
Kan låna tråden, Måste man stanna bilen helt innan man byter D till R? och tvärt om?

Ja de sliter fruktansvärt mycket om hjulen rullar i med de är från driven till backen. De är precis likadant på manuell.

Okej som jag misstänkte. Bara märkt att en del taxi chafförer aldrig stannar helt. Tack för svaret.

sen kör 80% av taxichaufförerna som idioter med noll respekt i trafiken också, har också märkt att de använder växelspaken som en elvisp när de stannar mm

Dog food lid. Backwards


Sök