Update
12-12-01Tja nu blir det update igen!
Hade öppet hus på skolan i Torsdags så jag jobbade i 12 timmar i sträck.. Och mesta av tiden gick åt att fräsa ventilsäte, slipa ventiler och inspektera oljepumpen
![smile](img/smilies/smile.png)
Iallafall så slänger jag upp lite bilder här
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-25924231d270bd113a55fece9099fe35.jpg]()
Här ställer jag toppen på plats för att slipa ventilsäte. Och läraren gillade visst inte att jag hade ställt min topp på ett par plast lådor
![tongue](img/smilies/tongue.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-451ebbef39941841f7faacde71bfe808.jpg]()
Så dem fick man byta ut till ett par plankor istället.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-b119d545e2cee46230b069e0d3ad4bc8.jpg]()
Här ser man att jag har fräst lite på ventilsätena
![smile](img/smilies/smile.png)
Har tyvärr inga bra bilder på när jag fräser ventilsäte
![hmm](img/smilies/hmm.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-b8f57bd390cc139801757263992a6712.jpg]()
När jag känner att jag har fräst lagomt på ett ventilsäte så sätter jag in ventilen som ska sitta där och slipar in den med grov pasta för att den ska slipas in mot ventilsätet.
Och då håller den tätt
![smile](img/smilies/smile.png)
Ett litet tips är att sätta fast ventilen på en borrmaskin när den ligger i ventilstyrningen. Kleta in ventilen i grov pasta och sen är det bara att köra med borrmaskinen, på lägsta hastighet. Går mycket snabbare än att hålla på med en pinne med sugpropp och slipa in dem förhand
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-82a84d4b550a73133a13d9cc62318971.jpg]()
Här är vacuum testaren som jag använder för att se hur tätt det håller
![smile](img/smilies/smile.png)
Men man kan hälla lacknafta i förbränningsrummen och blåsa med ett blåsmunstycke. Då är det bara att kolla om det kommer bubblor ur ventilsätte. Om det gör det så får du slipa mer.
Jag har inte nog med bilder för att göra en guide, för jag tog inte så många bilder. Men här finns det en länk som beskriver det hela
http://www.classicmotor.se/artiklar/art … ring-del-2![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-e6de24c58e398116ee768f9e0f3a1b5d.jpg]()
Eftersom skolans grovpasta tog slut så fick jag göra någonting annat samtidigt som jag väntade på en ny burk.
Bestämde mig för att inspektera oljepumpen till motorn
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-dec72a584459f340bbf5f5c20658d31d.jpg]()
Spände fast den lite lätt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-97764683ea36d576f32450f5ecf71eeb.jpg]()
Skruvade bort två skruvar på utsidan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-eea85bf1d76833f752a008871fb230a7.jpg]()
Tog bort någon slags hake? Vet inte vad man ska kalla den, men den hållde fast locket till oljepumpen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-119bed1e4cb69d0ed2d3e6405de337e1.jpg]()
När den var borta var det bara att lyfta upp locket och skruva bort de två resterande skruvarna.
![smile](img/smilies/smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-c34b66cba64aff8bfe68911224841c2e.jpg]()
Där sitter de två skruvarna, när jag fick bort den övre delen till oljepumpen spola jag rent den med vatten.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-87f26e9ac3913f6d410ac60b3a9dd7bc.jpg]()
Såhär ser det ut inuti.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-92c08889417c96bbf8e066304cedaf3c.jpg]()
Jag kollade kuggflankspelet med ett vanligt blandmått.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-622eee3a73f6f87beab691b6f507a3ec.jpg]()
Kollade även radialspelet tror jag att det var.. Kommer inte ihåg, jag är så trött..
Kolla också oljepump fjädern, och den var 38 mm när den skulle vara 39 mm, men det kan man fixa om man har något schims som är 1 mm eller något annat som är 1 mm. Men jag är tvungen att byta fjädern efter att jag hade kollat igenom den noga. Eftersom den var skadad.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-898c94eaef3316a2a523c95fc223ce6b.jpg]()
Kollade även kulan till reduceringen, så att inte den också var skadad.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-ebcb3b2f38a2c1aa96f1fdbf645c5152.jpg]()
Och eftersom jag inte hade någon ny fjäder på plats så fick jag lämna oljepumpen åt sidan och grejja med något annat istället. Och då så kollade jag att alla ventilfjädrar var okej, genom att mäta längden på dem. Skulle vara 36 mm.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-f481711130ae1376523ef47d49836027.jpg]()
Mätte även glappet på ventilstyrningarna med en indikator klocka. Vet inte om man ska göra såhär när man mäter glapp, eftersom jag inte hitta någon information om det. Men värdet som jag fick fram på klockan stämde överrens med det som stog i boken.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/157/156073/156073-17a5531594cce64b1f06b215a6feb423.jpg]()
Lite närmare titt.
Det var allt för denna gång. Nu ska jag bara plana toppen lite, hona klart cylindrarna och fixa oljepumpen. Sen kan jag montera ihop motorn. Ha de gött.