Ja. men då ligger man lite före vad jag hade utlovat, men för den nyfikne kanske detta blir någon trevlig läsning till kvällskvisten.
Då börjar vi från början.
I höstas efter besiktning så var det några punkter som behövdes åtgärdas, blev några timmar
skruvande & ett par åkturer innan det blev för kallt så bilen fick stå å skämmas över vintern.
Men vid dessa få åkturer jag hann med så tyckte jag varvtalet var i det närmaste lite för högt
så jag bestämde mig för att skaffa mig en annan utväxling.
Med lite efterspan & kontakter via den berömda fb sidan så fick jag tag på en diff från en tidig commodore.
Dessa bilar har en utväxling på bakaxeln 3:45 medans kapitänen har 3:90.
Denna klump hade dom redan kapat drivaxelrören på så det var ju perfekt.
Hem med "fyndet" & började jigga upp den kapitän axeln jag hade liggandes bakom garaget.
(Axeln som satt på bilen när jag köpte den, läckte som en gammal sil från hedenhös.)
Lite bilder på diffen. kom på att jag inte har bild på innan jag började.
För den intresserade.
Siffrorna som är instansade 9:35 har en betydelse, för den som inte visste detta redan så står
9:an för antalet kugg på pinjongen & antalet 35 för antal kuggar på kransen på diffen.
Så delar man dessa siffror så får man utväxlingen.
35/9= 3,8888889 En lätt avrundning uppåt så blir det en utväxling 3,90
Jaja, vi fortsätter.
Efter att jiggat upp den gamla bakaxel så blev det att ta en del mått på rör & annat.
Det är ju så att ena sidan har kortare rör/axlar. ( Bara för att förtydliga för den ovetande.)
Var ju tvungen att få ett referensmått till pinjongen så jag fick ju sätta upp en pinne för måttet skull. La detta mått på 200mm från centrum på pinjongen till sidan av pinnen.
Ja just det, glömde ju den lilla delen att jag plockade ju ner alla lösa delar först,
bromsar, sköldar & annat krims-krams som var i vägen för jiggningen.
Var en del jobb med att få ur den ena axeln, var en del våld med i bilden, men till slut kom axeln ut, men så satt hjullagret kvar.
Vet ej riktigt vad tidigare ägare har gjort med detta lager men fast satt det.
Plockade ut diffen & trädde igenom ett rör & våldförde mig på det stackars lagret, det var en del eldande, svordomar & våld innan det lagret gav upp & kom ut.
När allt var urtaget, ner plockat så kapade jag rören på den gamla axeln.
Nummer på yttre hjullagret, ett SKF lager.
Jahapp, då har man kommit till det "nya" förvärvet då.
Eftersom föregående ägare redan hade kapat bort drivaxelrören så var det ju "bara" att putsa till det hela lite.
Mnjae, inte riktigt så lätt kommer man inte undan, föregående ägare hade ju kapat axlarna jäms med diff-klumpen så det blev att kapa bort lite material på klumpen så man kom åt röret så jag hade något att svetsa emot.
Kapade bort 5mm på det ena röret & putsade bort en del ytbeklädnad.
Passade på att fasa av samtliga rör ändar.
& passa in det hela.
Passade på att trycka in ett 55mm rör med 2mm gods i diff-huset.
Varför, det kommer.
När allt detta var färdigt så var det ju "bara" att montera & svetsa då? Näääääpp,
När allt var upp jiggat så var det dax att trycka igenom ett 50mm rör med 4mm gods
igenom hela axeln.
& nu kommer vi till detta med rören.
Enkelt förklarat så ser man till att staga upp axlarna inifrån så det hjälper till så att det drar sig mindre när man svetsar.
(För den oinvigde, när det drar sig menar jag när materialet rör sig åt något håll vid svetsning.)
Eftersom rören vid diffen har ett innerdiameter på 55,65mm så fick jag ta det som låg närmast i rör väg, alltså 55mm,
sedan har vi drivaxelrören på original rören som har en innerdiameter på 50,6mm alltså det närmaste jag kommer i rör väg 50mm.
Tar man då röret vid diffen som då har en innerdiameter på 51mm minus lite svets på röret från fabriken så var 50mm röret ganska lagom att trä igenom 55mm röret.
Rören sitter ordentligt tait, fick använda handsläggan lite försiktigt för att övertala rören att gå i.
Så nu kan det ju röra sig lite, men inget som kommer att störa funktionen i slutänden.
När man jiggar upp så får man ju ha något rakt att gå efter, den plana ytan där kåpan sitter är ju hyggligt rak, ligger ju parallellt efter pinjongaxeln.
Bara för att göra det lilla "extra" för att det inte ska dra sig ytterligare så satte jag upp en rak plåt
innan svetsning.
Så nu var det färdigt näst runt båda rören & då var det dax att svetsa.
(Har ju lagt några svetsar här & var för att staga upp hela axeln åxå pga att det inte ska dra sig.)
svetsas en bit i taget så det inte blir den här dragningen jag tog upp tidigare.
Ja, men då var vi ju färdiga med utväxlings ändringen då, nu återstår det ju att kolla över resten av axeln, ser ju ut som den gått igenom 2 världskrig & 7 svåra år.
Men en sak i taget.
Fästen till bladfjädrarna, som har skymtats till i bilderna är ju riktigt katastrof.
Hittade en balkbit, 100*50*3, som jag kapade & gjorde i ordning i samma utförande som originalet.
Så nu behöver man ju byta dessa, känns lite som bilen kommer att tappa axeln vid något
dåligt tillfälle om jag låter dom sitta kvar.
Med lite mått kommer man långt. Förklaring.
c/c måttet mellan fästena är 1065mm. räknar då c/c hålen på infästningarna.
126 måttet är taget ifrån kanten på röret till c/c hål på fästet.
Fästena sitter dessutom 3 grader förskjutna gentemot pinjongen.
Ett tips, ta ett fäste i taget så har man alltid något att mäta ifrån.
Lite nytt material gör ju alltid gott.
Så då har vi kommit så långt att jag nu kommer att köpa in lite lager & annat, lämna in axeln så jag får den blästrad, zinkad & grundmålad.
Lite bonus bilder,
en "ny rekondad" axel.
& så tar vi en inspektions bild på insidan axeln åxå.
Ja gott folk, lägg järna en kommentar eller har ni frågor? Skriv en rad vet jag, va inte blyga.
(Jag har säkert missat något som ni undrar över.)
Detta är ett sätt att göra en utväxlings utbyte, finns säkert en drös med andra sätt, mer eller mindre avancerade.
Då börjar vi från början.
I höstas efter besiktning så var det några punkter som behövdes åtgärdas, blev några timmar
skruvande & ett par åkturer innan det blev för kallt så bilen fick stå å skämmas över vintern.
Men vid dessa få åkturer jag hann med så tyckte jag varvtalet var i det närmaste lite för högt
så jag bestämde mig för att skaffa mig en annan utväxling.
Med lite efterspan & kontakter via den berömda fb sidan så fick jag tag på en diff från en tidig commodore.
Dessa bilar har en utväxling på bakaxeln 3:45 medans kapitänen har 3:90.
Denna klump hade dom redan kapat drivaxelrören på så det var ju perfekt.
Hem med "fyndet" & började jigga upp den kapitän axeln jag hade liggandes bakom garaget.
(Axeln som satt på bilen när jag köpte den, läckte som en gammal sil från hedenhös.)
Lite bilder på diffen. kom på att jag inte har bild på innan jag började.
För den intresserade.
Siffrorna som är instansade 9:35 har en betydelse, för den som inte visste detta redan så står
9:an för antalet kugg på pinjongen & antalet 35 för antal kuggar på kransen på diffen.
Så delar man dessa siffror så får man utväxlingen.
35/9= 3,8888889 En lätt avrundning uppåt så blir det en utväxling 3,90
Jaja, vi fortsätter.
Efter att jiggat upp den gamla bakaxel så blev det att ta en del mått på rör & annat.
Det är ju så att ena sidan har kortare rör/axlar. ( Bara för att förtydliga för den ovetande.)
Var ju tvungen att få ett referensmått till pinjongen så jag fick ju sätta upp en pinne för måttet skull. La detta mått på 200mm från centrum på pinjongen till sidan av pinnen.
Ja just det, glömde ju den lilla delen att jag plockade ju ner alla lösa delar först,
bromsar, sköldar & annat krims-krams som var i vägen för jiggningen.
Var en del jobb med att få ur den ena axeln, var en del våld med i bilden, men till slut kom axeln ut, men så satt hjullagret kvar.
Vet ej riktigt vad tidigare ägare har gjort med detta lager men fast satt det.
Plockade ut diffen & trädde igenom ett rör & våldförde mig på det stackars lagret, det var en del eldande, svordomar & våld innan det lagret gav upp & kom ut.
När allt var urtaget, ner plockat så kapade jag rören på den gamla axeln.
Nummer på yttre hjullagret, ett SKF lager.
Jahapp, då har man kommit till det "nya" förvärvet då.
Eftersom föregående ägare redan hade kapat bort drivaxelrören så var det ju "bara" att putsa till det hela lite.
Mnjae, inte riktigt så lätt kommer man inte undan, föregående ägare hade ju kapat axlarna jäms med diff-klumpen så det blev att kapa bort lite material på klumpen så man kom åt röret så jag hade något att svetsa emot.
Kapade bort 5mm på det ena röret & putsade bort en del ytbeklädnad.
Passade på att fasa av samtliga rör ändar.
& passa in det hela.
Passade på att trycka in ett 55mm rör med 2mm gods i diff-huset.
Varför, det kommer.
När allt detta var färdigt så var det ju "bara" att montera & svetsa då? Näääääpp,
När allt var upp jiggat så var det dax att trycka igenom ett 50mm rör med 4mm gods
igenom hela axeln.
& nu kommer vi till detta med rören.
Enkelt förklarat så ser man till att staga upp axlarna inifrån så det hjälper till så att det drar sig mindre när man svetsar.
(För den oinvigde, när det drar sig menar jag när materialet rör sig åt något håll vid svetsning.)
Eftersom rören vid diffen har ett innerdiameter på 55,65mm så fick jag ta det som låg närmast i rör väg, alltså 55mm,
sedan har vi drivaxelrören på original rören som har en innerdiameter på 50,6mm alltså det närmaste jag kommer i rör väg 50mm.
Tar man då röret vid diffen som då har en innerdiameter på 51mm minus lite svets på röret från fabriken så var 50mm röret ganska lagom att trä igenom 55mm röret.
Rören sitter ordentligt tait, fick använda handsläggan lite försiktigt för att övertala rören att gå i.
Så nu kan det ju röra sig lite, men inget som kommer att störa funktionen i slutänden.
När man jiggar upp så får man ju ha något rakt att gå efter, den plana ytan där kåpan sitter är ju hyggligt rak, ligger ju parallellt efter pinjongaxeln.
Bara för att göra det lilla "extra" för att det inte ska dra sig ytterligare så satte jag upp en rak plåt
innan svetsning.
Så nu var det färdigt näst runt båda rören & då var det dax att svetsa.
(Har ju lagt några svetsar här & var för att staga upp hela axeln åxå pga att det inte ska dra sig.)
svetsas en bit i taget så det inte blir den här dragningen jag tog upp tidigare.
Ja, men då var vi ju färdiga med utväxlings ändringen då, nu återstår det ju att kolla över resten av axeln, ser ju ut som den gått igenom 2 världskrig & 7 svåra år.
Men en sak i taget.
Fästen till bladfjädrarna, som har skymtats till i bilderna är ju riktigt katastrof.
Hittade en balkbit, 100*50*3, som jag kapade & gjorde i ordning i samma utförande som originalet.
Så nu behöver man ju byta dessa, känns lite som bilen kommer att tappa axeln vid något
dåligt tillfälle om jag låter dom sitta kvar.
Med lite mått kommer man långt. Förklaring.
c/c måttet mellan fästena är 1065mm. räknar då c/c hålen på infästningarna.
126 måttet är taget ifrån kanten på röret till c/c hål på fästet.
Fästena sitter dessutom 3 grader förskjutna gentemot pinjongen.
Ett tips, ta ett fäste i taget så har man alltid något att mäta ifrån.
Lite nytt material gör ju alltid gott.
Så då har vi kommit så långt att jag nu kommer att köpa in lite lager & annat, lämna in axeln så jag får den blästrad, zinkad & grundmålad.
Lite bonus bilder,
en "ny rekondad" axel.
& så tar vi en inspektions bild på insidan axeln åxå.
Ja gott folk, lägg järna en kommentar eller har ni frågor? Skriv en rad vet jag, va inte blyga.
(Jag har säkert missat något som ni undrar över.)
Detta är ett sätt att göra en utväxlings utbyte, finns säkert en drös med andra sätt, mer eller mindre avancerade.
Senast redigerat av HG_ (1 mars 2021)
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
0
0
0
0