19 september 2020
Trådstartare
Jahapp, då blir det en liiiiiiiten uppdatering i alla fall.
Var iväg & fick tag på en billig spole & köpte även en ny ljuddämpare på samma gång.
Kommer hem å ska koppla in, märker att det blir konstigt varmt vid rotorn......
🤔 mmmmmm........ va i, det ska ju inte bli varmt i fördelaren.
Hörde även att det sprakade lite.
Plockar ner hela fördelaren & plockar ur insatsen till insprutningen.
(Sitter som en kasset nedanför fördelar locket.)
Denna motor är inte insprutare så bort med skiten & gör ett lock med packning så det blir tätt där kassetten satt & montera tillbaka hela klabbet igen.
Sedan ser man att brytarspetsen saknar klacken som ligger mot axeln i fördelaren. 🤬
Nollar hela motorn, ställer tändningen &
nu startar bilen igen. 😁 (HURRA!)
Var ute & drog en sväng bara för å få upp tempen i växellådan så jag kunde se om det var rätt mängd i lådan,
Var inga problem så långt.
Kommer hem kollar oljan & skulle ut en liten sväng till.
& när jag backar ut från uppfarten ser jag att det blir en FET sträng med olja efter bilen! 🤬🤬🤬🤬
Kör upp bilen på uppfarten igen & får se att en av slangarna till oljekylet har gett sig. Bytar ut slangen & drar en liten runda igen, nu utan några större problem, nu växlar lådan betydligt bättre. 😁
Nu har jag ett par saker jag behöver fixa innan besiktningen.
*Få låst huven, som öppnar sig vid gas på drag över 50.
*få hastighetsmätaren på plats.
*montera den nya ljuddämpar burken.
*Få huvudströmbrytaren på plats.
(Som egentligen är mer för försäkringsbolaget än besiktningen.)
Så på måndag morgon så får jag se vad besiktningen säger om alla special grejer i bilen.
Nu är det ju faktiskt så att bilen inte har varit besiktigad på många år.
Många andra föregående ägare har tydligen fått nedslag på något & sedan sålt bilen strax efter nedslaget.
😂 Jag undrar varför, titta i början av projekttråden så får ni svar.
Uppdatering följer inom kort.
(Har ju lite att göra imorgon åxå.😋)
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)