3283
Sök

Punktering pga utsliten/tappad dubb sprillans däck (punka i dubbhålet) EDIT Dubben har vandrat inåt i däcket!!!!!

690 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Tänkte höra med er om någon av er ens har hört om ett fall där dubb orsakat punka?

Kom nämligen hem i går efter en kortare tur hem från jobbet och sista km är grusväg hem.
Stannat och stänger av och hör då hur det pyser ordenligt... Går runt bilen och märker att det pyser från höger fram och vid närmare inspektion så ser man klart och tydligt att det saknas en (1) dubb på det helt nya dubbdäcket och ur det hålet läcker det ganska bra...
Detta måste hänt dom sista metrarna hem nästan då däcket hade istort sätt fullt tryck när jag upptäckte hålet och på ca 5 minuter så var det tomt...

Däcket är som sagt helt nytt och precis inkört 50 lugna mil, märket är Gislaved Nordfrost 5 (195 65 15 - 91T) och tillverkat sent förra året)

Jag har aldrig ens hört om att en dubbförlust skulle kunna orsaka punktering och har sökt google och kan inte hitta en enda träff om detta...

Har inte kunnat kontakta återförsäljare eller däckfirma då det är helg men ska åka till däckverkstan som monterade och även är samarbetspartner med leverantören på måndag och se vad dom säger. Tyvärr så kommer väl dom vilja plugga/laga däcket men det känns ju inte som sånt här ska kunna hända från början på ett nytt däck...

Någon som varit med om liknande?
Senast redigerat av AEN (29 oktober 2012)

Sir
935 Inlägg
28 oktober 2012
Hände för mig på nokian hakkapelitta 4. dom hade fel med stommen på 4:orna.
Oftast det som händer är att stommen ger sig och reser sig och trycker ut dubben och börjar läcka.
Dock borde det vara mer än 1 dubb som saknas då.

Mvh Marcus

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

690 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
ok.. nej endast en endaste dubb saknas och endast ett hål...
Har bara hört bra saker om Gislaved däcken men visst något däck av alla hundratusentals som tillverkas blir det ju säkerligen fel på (förhoppningsvis inte alla av mina :-S  )

Sir
935 Inlägg
28 oktober 2012
det hände i 3 av mina nokian. dock var det 18" dubbade.
Men åk in till däckverkstaden, tycker du borde kunna reklamera däcket i sådana fall eller så byter dom ut det direkt får man hoppas.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??

690 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Ja ska dit på måndag... sen vet jag ju inte om dom har rätt storlek och på lager osv...
Dock så är det så att jag handlat av däckonline men däcken är monterade av en monteringspartner till däckonline.
Jag vet dock ej hur dom ställer sig till det när man inte köpt däcken direkt av dem?

Vad jag blir rädd för är att hela batchen är dålig :-S ... köpte däck till både min bil och sambons... dock ej samma dimension

5 198 Inlägg
28 oktober 2012
Gå på däckonline istället.. montören har ju dock bara monterat dom och har inget med garantin på däcket att göra.

690 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Står på däckonlines sida att reklamationer av redan monterade däck faller på montören...
Det står någonstans gällande alla däck tror jag att det är montören av däcken som är ansvarig för skador och reklamationer...
Därav är det väl en hel del firmor som inte vill lägga på andra däck än dom som dom sålt själva och om dom gör detta så till högre pris.
Nu är firman som monterade däcken en monteringspartner till däckonline så det borde väl vara ok att ta det med dem...
Jag tycker inte detta är varken däckonline eller däckfirmans fel utan tillverkaren då detta måste vara ett tillverkningsfel... så i slutändan borde det ju vara Gislaved eller continental som får stå för kalaset kan jag tycka.
Sen är ju frågan om däckfirman anser att deras åttagande är att reperera skadan eller byta ut däcket... det är ju svårt att säga innan...
Men jag har som sagt inte hört eller kunnat läsa att några fler har problem med några däck från gislaved än så länge (tänkte om en hel batch var deffekt) så man kan ju hoppas att det bara var ett måndagsex

Kan det tänkas vara så att dom har borrat dubbhålet lite för djupt i däcket och när dubben satt sig så har den grävt ett hål ner genom däcket?
Senast redigerat av AEN (28 oktober 2012)

1 948 Inlägg
28 oktober 2012
AEN skrev:
Står på däckonlines sida att reklamationer av redan monterade däck faller på montören...
Det står någonstans gällande alla däck tror jag att det är montören av däcken som är ansvarig för skador och reklamationer...
Därav är det väl en hel del firmor som inte vill lägga på andra däck än dom som dom sålt själva och om dom gör detta så till högre pris.
Nu är firman som monterade däcken en monteringspartner till däckonline så det borde väl vara ok att ta det med dem...
Jag tycker inte detta är varken däckonline eller däckfirmans fel utan tillverkaren då detta måste vara ett tillverkningsfel... så i slutändan borde det ju vara Gislaved eller continental som får stå för kalaset kan jag tycka.
Sen är ju frågan om däckfirman anser att deras åttagande är att reperera skadan eller byta ut däcket... det är ju svårt att säga innan...
Men jag har som sagt inte hört eller kunnat läsa att några fler har problem med några däck från gislaved än så länge (tänkte om en hel batch var deffekt) så man kan ju hoppas att det bara var ett måndagsex

Kan det tänkas vara så att dom har borrat dubbhålet lite för djupt i däcket och när dubben satt sig så har den grävt ett hål ner genom däcket?

Detta e ju problemet när man köper däck billigt från tyskland smile Köper själv alla mina däck hos lokaldäckförsäljare, kostar ca 30% mer än ovan nämnda firma, dock ingår alltid montering och vid fel så funkar reklamationen hur bra som helst! Sammantaget betalar jag nog kanske 2-3 hundra mer för varje däck med montering och allt... dock lönar det sig ganska fort när slitbanan släpper eller man råkar ut för det du gjort.

Men åter till ämnet! Jag har alltid fått höra att med nya dubbdäck ska man ta det vääääldigt lugnt första 20-30 milen, gärna ännu längre. Just för att dubben ska få "sätta sig". Troligtvis så gillade väll inte dubben grusväg (lite hjulspinn?) och trillade ur, dock är ju allt detta en solklar reklamations grejj men verkligen inte montörens...

Och så en sista sak, en firma som sålt något som sedan reklameras förlorar inte en krona på det (förutom arbetstid), har reklamerat en hel del lastbilsdäck och då skickar bara firman in det trasiga och får det krediterat samt pengar för krängning osv.

690 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Har varit på däckfirman... Det visar sig att en dubb har backar inåt i däcket och alltså gått igen corden och stommen  och orsakat detta... dubben satt alltså kvar i däcken och stack igenom med plattan nedåt... ( som den ska sitta fast kanske inte riktigt såååå djupt)
Dock så borde det inte suttit en dubb just där om man ser till dubbmönstret på däcken... den satt i klacken bakom en klack med dubb och så tätt sitter dom inte på det här däcket så chansen är stor att dubbmaskinen fått lite spel och spottat ut en extra dubb och uppenbarligen gjort ett väldigt djupt hål...

Har även varit i kontakt med däckonlines hotline och dom gjorde en anmälan till huvudkontoret som kommer återkomma till mig såfort dom kollat på detta...

Däcket lagades på enklast möjliga sätt med lakritsrem utifrån... är lite skeptisk till detta men dom kunde intyga att det skulle hålla....

690 Inlägg
6 november 2012
Trådstartare
Kontaktade Däckonline redan samma dag och en dag efter det så levererades ett nytt däck till mig och dom ska hämta upp det trasig däcket.
Än så länge så är servicen utmärkt från däckonlines sida!

Sök