3279
Sök

Ej godkänd av bilprovningen.

2 174 Inlägg
28 oktober 2012
robzter skrev:
marlboroman: men hur kan du då förklara till varför det just kom en bestämmelse från 1997 att bilar efter detta datum helbilsgodkända? finns ju ingen anledning till att ha en sån regel om man inte fått ändra något. då kan man inte besiktiga med mekonomens bromsbelägg heller då det inte är dom som satt där original. originaldelar går inte alltid att få tag på och då måste man gå på eftermarknadsdelar.

fast nu går du över gränsen , jag hade för mig att efter 93 var det helhetsgodkännande också, det gick inte växla från automat till manuell tex helt enkelt, men det är skit samma nu.

I england får du inte ens byta slutpipa utan att det blir jävla gnäll.

757 Inlägg
28 oktober 2012
hangman skrev:
robzter skrev:
marlboroman: men hur kan du då förklara till varför det just kom en bestämmelse från 1997 att bilar efter detta datum helbilsgodkända? finns ju ingen anledning till att ha en sån regel om man inte fått ändra något. då kan man inte besiktiga med mekonomens bromsbelägg heller då det inte är dom som satt där original. originaldelar går inte alltid att få tag på och då måste man gå på eftermarknadsdelar.

fast nu går du över gränsen , jag hade för mig att efter 93 var det helhetsgodkännande också, det gick inte växla från automat till manuell tex helt enkelt, men det är skit samma nu.

I england får du inte ens byta slutpipa utan att det blir jävla gnäll.

Har inte hört något om helbilsgodkännande. sen är det som jag skrev just att alla kan inte montera originaldelar. utan det har mer att göra med saker som just montering av turbo på en sugis osv.

verkar inte som att det är några problem med slutpipor i england med tanke på alla bilar med japsdämpare som kommer därifrån wink

8 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Vad står det på pappret från bilprovningen?

På papperet står det följande:

Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 1)
1. (EG: 6.1.9) Ändring: motor, reg.besiktning alt. återställande ska utföras av bes.företag.

Det framgår altså inte vad som ska ändras tillbaka. Besiktningsmannen borde tycker jag visa på vad som inte är original och påpeka detta i samband med underkännandet.

Miljökontrollen (värdena) visade följande resultat:
CO 0,0 (0,5)              HC 019  (100)
CO 2500  0,0 (0,3)     LAMDA 1,03 (0,97-1,03)

619 Inlägg
28 oktober 2012
Testa åk till en annan bes firma imorn och testa? Känns inte som många bryr sig, jag besikta min  för 3 dagar sedan och dom sa ingenting om dump intercooler osv...

KHRacing
28 oktober 2012
juhaaan skrev:
Testa åk till en annan bes firma imorn och testa? Känns inte som många bryr sig, jag besikta min  för 3 dagar sedan och dom sa ingenting om dump intercooler osv...

eftersom det står just reg-bes alt återställande så kan han inte bara dra te annan station tyvärr

German Engineering
9 083 Inlägg
29 oktober 2012
deciliter skrev:
Putteliten skrev:

1. (EG: 6.1.9) Ändring: motor, reg.besiktning alt. återställande ska utföras av bes.företag.

Det framgår altså inte vad som ska ändras tillbaka. Besiktningsmannen borde tycker jag visa på vad som inte är original och påpeka detta i samband med underkännandet.

Bara att återställa till original och gör om smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 101 Inlägg
29 oktober 2012
CarpeDiem skrev:
deciliter skrev:
Putteliten skrev:

Bara att återställa till original och gör om smile

Eller åker man in igen å struntar i å göra om tongue

Det omöjliga tar bara lite längre tid att utföra...
www.nogs.se
200a Projektet

8 253 Inlägg
29 oktober 2012
robzter skrev:

Finns bilar efter det som inte är helbilsgodkända. Det godkännandet tog man fram inom eu för att förenkla för fabrikanterna så dem slapp typa in en nybilmodell i varje enskilt land. Men det är upp till varje tillverkare att ta stälklning till om dem vill helbilsgodkänna eller inte. Ett tag var det ju tal om att man skulle bli tvungen att köpa enbart originaldelar, men det föll ju på sin egen orimlighet.

Men i reglernas värld så gör man rejäl skillnad på att byta till exempel bromsbelägg och att börja byta luftfilter, insug och annat. I reglerna så är det 2 fullständigt olika diskussioner och 2 helt olika regelverk.

8 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
OK. Tack till alla som på ett eller annat sätt kommenterat mitt problem.
Bara att sätta igång med att köpa in orginaldelar.
Kan någon tippsa om vad man bäst hittar orginaldelar till 7M-GTE -92:)
Följande är i dag monterat: Betydligt större (106%) IC.  3" IC-rör.  Öppet luftfilter.  Lexus AFM. 
Malpassi progresiv bränsletr.regulator.  35 mm öppen dump.  550 cc spridare.  4" Downpiperör.  3,5" avgassystem.
Antar att jag behöver byta allt eller???

9 120 Inlägg
29 oktober 2012
Vore jag som du så skulle jag testa att byta det som verkligen sticker ut, dump, btr, ic och luftfilter.

Sök