Tjo!
Jag har en söt liten Saab som det går troll i mer eller mindre hela tiden. Veckan efter att tryckslangen till servon sprang läck (och fick bytas för 3500) så tvärdog bilen när jag skulle parkera den.
Efter lite trixande märkte jag att den gick fint så länge jag höll lite gas. Fortsättningsvis dog den på tomgång hela tiden. Motorlampan lös.
Vi tog felkod, det var spjällhuset. Det byttes mot ett begat från Bildemo. Nollades både mekaniskt och felkodsmässigt. Gick bra en stund men sen satte den igång igen, dock mildare.
Vi har kollat felkoden igen och det är fortfarande spjällhuset. Den går lite bättre, den dör bara på tomgång vid kallstart. Får den rulla i en minut eller två håller den en 500-1000 varv utan problem.
Vi har fått lite tips från verkstaden, såsom att ha lilla sladden till spjället urkopplad när vi nollar.
Till saken hör att bilen, vid två tillfällen, helt tappat gas under färd (dvs gaspedalen har inte gjort ett skvatt).
Första gången rullade jag in på en busshållplats men gasen kom automatiskt tillbaks precis innan jag skulle till att stanna.
Och nu i morse tvärdog motorn igen under färd, men det löste sig genom att vrida om tändningen.
Verksta'n menar på att det kan vara spjällhusets fel men jag tänkte dubbelkolla med flera utifall att det kan vara ett tecken på att finns följdfel eller att det är ett tecken på något annat problem som ger missvisande spjällhusfel