2815
Sök

Problem med fastrostade bromsar

242 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#1
Tjena.smile

jag har lite problem med bromsarna på min bil. kolvarna är nästan fastrostade på 3 utav oken eftersom bilen stått i ca 25 år. alla kolvarna är inte fastrostade men dom som är det går knappt att trycka ur när man trycker på pedalen. (4 kolvar per ok i fram och 2 i bak) hursom helst så tänkte jag renovera dom och vi gav det ett försök,  vi började med att ta loss vänster ok bak, la en planka emellan och tröck på pedalen, den ena kolven kom ut utan problem men den andra satt kvar, till slut efter mycket jobb lyckades vi få ut den lite grann men går fortfarande väldigt trökt. vi lyckades även ha av bromsröret och gjorde en tillfällig propp så att inte all olja skulle rinna ut. dagen efter köpte vi ny slang och lagade den. det fanns det inte en droppe kvar i systemet så vi fyllde upp den och började lufta bromsarna med tryckluft. efter en halv dags luftande var de precis lika som när vi började, ca 70 % luft och resten olja på alla oken, pedalen går att trycka ner i botten så ingen skillnad där heller:S varför går det inte att lufta bromsarna? är huvudbromscylindern kapput?hmm
Senast redigerat av chrizz (3 november 2012)


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
2 november 2012
#2
Renovera/byt huvud bromscylindern och slavcylindern. Plocka isär oken och slipa rent kolvarna med fint fint sandpapper och sätt i nya packningar.

Alla packningar har nog torkat/spruckit och det mesta har nog kärvat ihop på 25år.
Senast redigerat av marwin_of_sweden (2 november 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Administratör
11 858 Inlägg
3 november 2012
#3
Låser upp och redigerar rubrik.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

59 Inlägg
3 november 2012
#4
Tänk på att bromsslangarna sväller invändigt med tiden, byt dessa innan så har ni fått bort en felkälla.


Sök