Har en Volvo V70 '99 automat som inte längre går upp i temperatur på mätaren. Han har hållt på såhär i ungefär 2 veckor nu och vet inte varför. Låter man bilen stå i en stund så har den alltid gått upp i värme vilket den inte längre gör . Om man kör med bilen i ungefär en halvtimme så blir han varm men går ner på mätaren igen om man stänger av och sedan startar igen, undertiden man kör så beter han sig konstigt , släpper man gasen så rycker han och typ slänger in en växel, varvräknaren går också upp och ner.
Kan det ha med någon termostat att göra för det verkar ju som om inte motorn blir varm? eller vad kan det annars vara?
Nej. För att vattenet i motorn måste bli varmt först innan vattenet i kylaren har något med saken att göra. Och även om du skulle ersätta kylaren med en hel sjö så skulle det inte bli någon skillnad.
Låter som termostaten skall bytas, som tidigare skrev. Sen när du håller på, så kolla gärna fryspunkten på kylarvätskan nu inför vintern. Finns mätare för det på macker o verkstäder.
Låter som termostaten skall bytas, som tidigare skrev. Sen när du håller på, så kolla gärna fryspunkten på kylarvätskan nu inför vintern. Finns mätare för det på macker o verkstäder.
börja med termostaten eller byta tempgivare samtidigt ? kanske lika bra ? vet inte när förra ägaren kan ha bytt det
Skall du köra med bilen i vinter skulle jag bytt båda två samtidigt. Men kolla som sagt kylarvätskan när du ändå är i farten så du har en varm bil i vinter :-)
ja jag ska köra den i vinter , då byter jag båda samtidigt lika bra så är det bytt iallafall bara hoppas på att det är det. ska ändå köpa en sån glykolprovare lika bra att ha en hemma
Någon som vet om ovanstående problem kan få motorlampan att lysa ? Den började lysa i samband med detta att bilen inte värmer som han ska. Tacksam för svar
Det är väldigt enkelt att byta termostat på vitmotorerna, sitter så åtkomligt. Jag tappade aldrig ur, det fick rinna ur nån liter bara. Blev stor skillnad direkt med snabb skön värme sen i min 855:a.
Jag tror inte på termostaten. Att bilen är kall pga felaktig sådan ska inte göra att den går konstigt. Tempgivaren eller annat elfel skulle jag gissa på.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!