3736
Sök

Volvo 245 , fläkten fungerar bara på läge 3 , Hjälp !

31 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
#1
Hej ! Har  en 245 som bara läge 3 på fläkten fungerar , va är det som är fel då ? snällt om någon kunde säga va det är för fel smile


85 Inlägg
9 november 2012
#2
Fläktmotståndet. Med andra ord kärvar fläkten lite så att motståndet brinner o bara går på fullt läge smile


31 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#3
busk74016v skrev:
Fläktmotståndet. Med andra ord kärvar fläkten lite så att motståndet brinner o bara går på fullt läge smile

Okej , fläkten viner lite konstigt så byter den på samma gång , sitter motståndet på fläkten ? smile


85 Inlägg
10 november 2012
#4
Har för mig att de är typ ihop monterat på 240. enklast att byta hela värmepaketet de är ett jävla jobb o klyva värmepaketet för att bara byta fläkten smile


Pim_Pim
10 november 2012
#5
busk74016v skrev:
Har för mig att de är typ ihop monterat på 240. enklast att byta hela värmepaketet de är ett jävla jobb o klyva värmepaketet för att bara byta fläkten smile

Känns ju som en väldigt dålig lösning om dom har byggt ihop skiten så ?
Men de skulle inte förvåna mig på en 240..
Senast redigerat av Pim_Pim (10 november 2012)

85 Inlägg
10 november 2012
#6
byggt ihop skiten med vad ? förklara dig mera.


Pim_Pim
10 november 2012
#7
busk74016v skrev:
byggt ihop skiten med vad ? förklara dig mera.

Ja du skrev ju att det är ett jävla jobb att klyva värmepaketet för att byta fläkten ?
Har dom byggt ihop värmepaketet med fläkten på en 240 eller vadå ?

För på en 740 tar de ju bara 5 minuter att byta fläkt.

85 Inlägg
10 november 2012
#8
Japp fläkten sitter i mitten av hela värmepaketet kan man säga. 740/940 är som sagt väldigt enkelt där sitter även motståndet enkelt till.


Pim_Pim
10 november 2012
#9
busk74016v skrev:
Japp fläkten sitter i mitten av hela värmepaketet kan man säga. 740/940 är som sagt väldigt enkelt där sitter även motståndet enkelt till.

Okej, trodde inte att dom hade krånglat till det så pass på en gammal Volvo. tongue

85 Inlägg
10 november 2012
#10
Nja krångligt o krångligt på 240 byter du ju hela värmepaketer lätter på än på en 740/940 smile


Evildan
10 november 2012
#11
Är inte krångligt alls att byta fläktmotorn när paketet är ur bilen, men det är en del pill med alla vajrar och små clips som håller ihop paketet.
När du ändå har isär det tvätta ur vämeelementet och töm fläktpaketet på löv.
Var försiktig med bimetallfjädern när du plockar ur/i paketet, den sitter lite till vänster strax över gaspedalen, den kan lätt gå av.

Lycka till.

31 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
#12
Tack för alla svar ! har nu beställt en nyfläkt ! smile


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
10 november 2012
#13
Som Evildan skriver, absolut inga problem att klyva paketet. Det största jobbet är att få ut paketet. Men lossa mittkonsollen och dess fästen,airmix-utblåsen,handskfacket och vik undan golvmattan på båda sidor och var beredd på lite spill när du lossar slangarna. själv brukar jag sticka in en glödlampa (typ blinkers) i slangarna så det inte rinner för mycket.
Kom också ihåg avrinnings-slangen i botten av paketet när du sätter tillbaka det.
En vacker dag så fixar du en sån här operation på under 45 min om du fortsätter åka 240! (vanligt fel tyvärr)

"My drinkingteam has a racingproblem"

21 761 Inlägg
10 november 2012
#14
Pim_Pim skrev:
busk74016v skrev:
Japp fläkten sitter i mitten av hela värmepaketet kan man säga. 740/940 är som sagt väldigt enkelt där sitter även motståndet enkelt till.

Okej, trodde inte att dom hade krånglat till det så pass på en gammal Volvo. tongue

Man brukar ibland säga lite elakt att när Volvo byggde 240 så började de med kupefläkten och sedan byggdes resten av bilen runtom. wink

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
10 november 2012
#15
Drönirettab skrev:
Pim_Pim skrev:
busk74016v skrev:
Japp fläkten sitter i mitten av hela värmepaketet kan man säga. 740/940 är som sagt väldigt enkelt där sitter även motståndet enkelt till.

Okej, trodde inte att dom hade krånglat till det så pass på en gammal Volvo. tongue

Man brukar ibland säga lite elakt att när Volvo byggde 240 så började de med kupefläkten och sedan byggdes resten av bilen runtom. wink

Har man hört om Merca compakt också! smile Dock aldrig bytt på en sådan..

"My drinkingteam has a racingproblem"

Evildan
11 november 2012
#17
REG-SKYLTEN skrev:
Drönirettab skrev:
Pim_Pim skrev:

Okej, trodde inte att dom hade krånglat till det så pass på en gammal Volvo. tongue

Man brukar ibland säga lite elakt att när Volvo byggde 240 så började de med kupefläkten och sedan byggdes resten av bilen runtom. wink

Har man hört om Merca compakt också! smile Dock aldrig bytt på en sådan..

Det har jag, underbara pressadpappkonsoler och clips, den tyskbilsägare som gnäller på franska/italienska konstruktioner bör byta paketet på en Compakt och sen återkomma med sina tankar ang vettiga konstruktioner, betydligt enklare att byta exempelvis värmekranen på en SAAB 99/900 som även det är känt som fi**igt.

31 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#18
Tack för alla svar ! och hitta en guide så ja vet hur ja ska göra , men är det många slangar ja måste lossa på ? och kommer det komma massor av vatten ? smile


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
11 november 2012
#19
Inga väldiga mängder, men ha en bytta redo ändå.

"My drinkingteam has a racingproblem"

31 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
#20
REG-SKYLTEN skrev:
Inga väldiga mängder, men ha en bytta redo ändå.

okej okej aa bra o veta så man inte tömmer hela systemet big_smile



Sök