En Jaguar XJS från -78 inskaffades 2012 för att slå ihjäl lite tid med. Tanken var att bygga en besiktningsbar bil som man kan köra på gatan och lite 402meters. I vanlig ordning spårade det ur och blev en helrenovering till... Visa mer
Jaha då var i allafall veven och stakarna klara. Var och hämtade hem prylarna veckan.
Måste nu riva den gamla 5,3L motorn så jag kan ta fodrena och topparna. Cylinerborrning som ligger näst på agendan på motorn men tror inte att det händer före augusti...
Var tvungen att slänga upp gamla kolven och staken bredvid, är ju en viss skillnad
Var även och handla lite färg till bilen. Tog med mig epoxi grund och en stor burk slipgrund. Sen är även topplacken beställd....
Vart lite snål, ville ju ha en riktigt mörklila metalliclack men då var jag tvungen att ta den dyrare vattenbaserade lacken.Kostar ju för fan tusenlappen / litern.....nä blev en vanlig svart metalliclack istället
Då ska vi se här då....lackboxen klar. Bilen står inte i boxen...
Ventilation; svetsutsug, 160mm aluslang, fördelat ut till 2st 100mm slangar kopplade på 2st dräneringsrör. Dörren ser lite skum ut men klädde den med filtermatta för tilluft in i boxen. Funkar helt klockrent
Fasen vad du trixar och får till det bra! Hade du bestämt kulören?
Tja jo och tidsoptimist som man är....hade räknat med att vara klar med allt lackande nu....
Bet blev en vanlig svart metallic, ville ha en riktigt djup mörklila metallic med lite pärlemor i men då måste man använda den betydligt dyrare billacken, skiljer ju 700:- litern
Hade ju ett elände med lacken på taket, var ju tvungen att köra bort all gammal färg som krackelerat. Tyvärr vart det tydligen en del sliprosor kvar så fick bli en vända till med slipgrund. Tur att man stressat långsamt så slipgrunden hade hunnit sjunka ordentligt.......
Började med att lacka insidan av huv och baklucka. Bliv nästan riktigt bra, ytterst lätt apelsinlack, klarlacken var nog lite för simmig när jag la den.... Mattade ned huven igen, bakluckan polerar jag (någon gång)