3833
Sök

Chevrolet Transport V6 - 00 , Missljud , Servolager? Hjälp!

13 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Hej!

Köpte mig en Cheva Transport utav en kvinna, bilen är utav årsmodell -00 och vid köp läckte servon långt fram ngnstans och droppade ur med tiden. Kvinnan sa att den var trögstyrd som helsikke men när jag fyllde upp blev den lätt igen. Dock läckte det ut via droppar ifram.

Ju längre jag kört nu har det börjar skramla,låter nästan som skramel ifrån högra framsidan av bilen, om man öppnar passagerar dörren hör man mycket mer än ifrån förardörren.

Har fått känslan av att det är kamkedjan, bilen har gått 15400mil, men enligt andra så säger dom att det är en torrgående servopump som skurit och att det är ett skuret lager som missljudar.

Någon som har mer erfarenhet och kan hjälpa mig? Är familjens förtillfället ända bil, därav stress/oro

564 Inlägg
10 november 2012
Det är inte så vanligt att kamkedjan blir dålig, men visst kan det hända. Om servosystemet läcker så att det gått torrt så är det inte osannolikt att det är där du har problemet. Det kan också vara spännrulle/löprullar till multiremmen som låter.

Ett enkelt test som du kan göra är att ta av multiremmen och starta motorn, försvinner då ljudet så har du felet i någonting som drivs av multiremmen. Observera att vattenpumpen drivs av remmen så du kan bara köra motorn en kort stund utan den, typ en halvminut eller så, men det räcker för att höra om oljudet försvinner. Man kan också skaffa ett motorstetoskop för att lyssna efter källan till oljudet, t.ex. detta: http://www.jula.se/stetoskop-for-motorer-609578

Om du behöver praktisk hjälp så finns en mindre verkstad i Uddevalla som är duktig på dessa bilar, han som har den heter Ulf (jag har glömt efternamnet) och jag har köpt en del delar av honom. Telefonnr 0705-312457

564 Inlägg
10 november 2012
Just ja, jag skulle ju skriva hur man lossar multiremmen också. På spännarmen finns ett fyrkantigt hål där en 3/8" spärrnyckel passar. Med den som hävarm är det jättelätt att vrida spännarmen så att man enkelt kan ta loss multiremmen.

Sök