2556
Sök

Bil Såld i befintligt skick. köparen hävdar dolda fel

360 Inlägg
11 november 2012
Det är stor skillnad mellan att  sälja som företagare och privatperson.
Endast firmor lämnar garantier. Och konsumentköplagens reklamationsrätt gäller endast mot företag. Ej privatpersoner.

Dock finns det två undantag. Försäljningen av bostadsrätter och fastigheter. Det finns möjlighet att friskriva sig mot framtida krav!

7 274 Inlägg
11 november 2012
swecanexpo skrev:
Kanske inte regnade den dagen wink klart att man vet om baktorkaren inte fungerar, eller hur ?

Jag har inte använt min bakrutetorkare på flera år. Varför skulle jag veta om den fungerar eller inte?
Det spelar ingen roll om det inte regnade eller inte. Köparen har undersökningsplikt.

Om säljaren har stoppat ner en banan i motorn för att den ska låta mindre vid försäljning då har han medvetet försökt dölja felet.
DÅ kan köparen ha något att "sätta dit" säljaren för.

9 Inlägg
11 november 2012
Var nån som sa alla bilar under 30 000 som gds, oavsett skick, det var ett bra uttalande, om man nu har en kombi, och kör i regn, klart man vet om baktorkaren funkar, ser ju inte ett skit i bakrutan utan den. Kom igen nu gubbar, lite kritik e nyttigt.

360 Inlägg
11 november 2012
Kritik? Om man köper en bil, kollar man nog om plåten är hel, däcken ok, lampor lyser...
Har man inte kollat, får man skylla sig själv.

1 071 Inlägg
11 november 2012
swecanexpo skrev:
Var nån som sa alla bilar under 30 000 som gds, oavsett skick, det var ett bra uttalande, om man nu har en kombi, och kör i regn, klart man vet om baktorkaren funkar, ser ju inte ett skit i bakrutan utan den. Kom igen nu gubbar, lite kritik e nyttigt.

Är väl inte klart att alla använder bakrute torkaren?? Jag gör det inte lika lite som jag låser mina bilar och det är ju en annan självklarhet enligt många

Onödigt inlägg^^

9 Inlägg
11 november 2012
Ser att jag får ta en del kritik med haha, det e okay, som en sa skit i den gubben, en gammal bil e inget o tjafsa om en torkare. Pratar mest av egen erfarenhet, har sålt bilar som bilfirma under 10 år, och lamnade 1 års garanti på bilar över 100 000, men det är en annan historia.

3 466 Inlägg
11 november 2012
swecanexpo skrev:

Jag har nog aldrig använt en bakrutetorkare. Regnar de så ser man ändå inte ett skit bakåt för all vattendimma som flyger upp. Då har man ytterspeglar. Sen tvättar man väll bilen när den e skitig o inte håller på o slafsa runt skiten med torkaren.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Turbo lover
555 Inlägg
11 november 2012
Så jävla fånigt med folk som tror att begagnade bilar kommer va 100% felfria, som om det vore fabriksnytt. Jag skulle skämmas för att ringa och gnälla på en sån sak ens.

Tycker iofs bakrutetorkare är grymt användbart, men har inte heller orkat fixa den på min touring.
Senast redigerat av Turbovin (11 november 2012)

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 november 2012
swecanexpo skrev:
"Befintligt Skick"  Hej du, finns inget som heter så egentligen, och fråntar inte ansvaret från dig som säljare, om du skrivit "av köparen besiktigat och godkänt skick" hade du fritagits eventuella fel som han upptäckt senare, antar att du visste om det med torkaren ? Mitt tips vore att du åker och fixar felet, annars kan du komma att få en räkning via en bilverkstad han anlitat. Lycka till wink

http://lawline.se/answers/9668

Där har du lite fakta, sluta hitta på egna lagar och regler, gud förbjude om någon faktiskt lyssnar på dig.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Evildan
11 november 2012
discokapten skrev:
swecanexpo skrev:
"Befintligt Skick"  Hej du, finns inget som heter så egentligen, och fråntar inte ansvaret från dig som säljare, om du skrivit "av köparen besiktigat och godkänt skick" hade du fritagits eventuella fel som han upptäckt senare, antar att du visste om det med torkaren ? Mitt tips vore att du åker och fixar felet, annars kan du komma att få en räkning via en bilverkstad han anlitat. Lycka till wink

http://lawline.se/answers/9668

Där har du lite fakta, sluta hitta på egna lagar och regler, gud förbjude om någon faktiskt lyssnar på dig.

Nu vet inte jag vilket av swecanexpos inlägg du anser är "hittapålagar" men läs även inlägg #31 där jag saxat lite vad som gäller privatpersoner emellan, läs även länken där.

98 Inlägg
11 november 2012
Jäkla tråkigt med dåliga köpare!
Det är inget att bry dig om då det är upp till köparen att gå igenom, bostadsrätter och hus har doldafel inom 2 veckor enligt lag, men det finns inget sånt för bilar!
Finns ingen bil som är 100% och skulle det vara som i ditt fall då hade alla fått betala för att sälja... Icke logiskt smile

Mvh Jonnie

68 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
tack så mycket för alla svar. det har verkligen hjälpt. Men allt löste sig nu. och för er som undrar och frågar så var det en e39:a 525i 02:a

535 Inlägg
11 november 2012
Men hur löste det sig, tog du fegis varianten och betalade eller den rätta och skicka en bild på fingret till han?

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 november 2012
DKn skrev:
Men hur löste det sig, tog du fegis varianten och betalade eller den rätta och skicka en bild på fingret till han?

Två möjliga utvägar, betala eller vara osedvanligt otrevlig och korkad? roll

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
11 november 2012
caromania skrev:
DKn skrev:

Kan även varit den tredje vägen, felet blev lagat av säljaren/ägaren med lite 5-56 big_smile

Vilket som är vi nog alla intresserade av att veta hur det löste sig.

68 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
det var lite 5-56 och lite bestämd ton så löste det sig.

3 466 Inlägg
11 november 2012
Skönt att de löste sig!
Fick du stå för 5-56? wink hehe

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

68 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
haha, nee om 30 spännen fick han lägga ut själv tongue

goodstuff
12 november 2012
ni har gjort affär, du kan simma helt lugnt tycker man.

535 Inlägg
12 november 2012
caromania skrev:
DKn skrev:

Tycker Ja verkligen han kunde gjort. När köparen verkar vara en sådan idiot. Har han inte gått igenom bilen så kan han fan inte komma tillbaka och klaga på saker som inte fungerar ordentligt.
Och hade han undersökt bilen så hade han märkt det felet.

Sök