2664
Sök

BMW e36 320i byte av motor från 92 till 94 med vanos!

24 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Jag har nu kliat mina fingrar i håret ett antal gånger och funderar varför nu bilen inte startar! hmm
Såhär ser mitt problem ut!
Jag har vart iväg och köpt en BMW e36 320 årsmodell 92 (utan vanos) som motorn har skurit på. Eftersom jag har haft en motor ifrån en skrotad bil e36 320 årsmodell 94 (med vanos) som jag nu har stoppat ner i bilen!
Grejen är den att jag inte har kvar insprutningsboxen till motorn jag stoppat i! MEN nu har jag kabelhärvan ifrån årsmodellen 92 på 94a motorn men vanos kabeln har då inte kopplats in. Styrboxen ifrån 92 används.
Min tanke var att bilen Skulle starta men gå sämre! Men den startar inte alls!

När man vrider på tändningen så hostar den liksom igång några gånger under tiden som man håller på starten men går aldrig riktigt igång!
Jag har provat:
Startgas : ingen skillnad
Bytt bränsle pump : ingen skillnad
Bytt tändstift och dem 6 kassetterna : ingen skillnad
Lossat på avgasröret innan katten: ingen skillnad
Tagit bort kontakterna för lmm och lambda : ingen skillnad!
Nu har jag precis provat se om tändstiften tänder någonting och alla tänder men olika mycket? Då har jag provat med samma tändstift i alla kassetterna men bara på en kabel så blir det en kraftig gnista medans på dem andra 5 blir det svagare och då har jag bytt runt både kasetter och tändstift på olika kablar! Med på just en kabel så är det starkare!

Någon som vet vad felet kan vara?
Någon som vet vad insprutningsboxen heter som ska vara till 94 motorn? Det är Bosch kasetter till tändningen och antar att det ska vara en Bosch för min bruksbil är en 94 men med Siemens box och kassetterna står det inte Bosch på som det gör på den här bilen smile

Är väldigt tacksam för svar! smile

1 364 Inlägg
12 november 2012
Finns någon guide på autopower under gör det själv kolla den!

Testat och bogserat igång bilen?
Fick göra det en gång på min 525a när jag kört den mkt på startmotorn utan tändsspolar:p

866 Inlägg
12 november 2012
Är inte Kamaxel givaren plaserad olika på 92,an en vanos motorn ? Då fär du helt fel singnal till boxen Det slår ut tändningen!!!  Kolla var den triggar på  din 92,a

Sök